شناسهٔ خبر: 163126 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قالیباف: وزرا حتما باید گزارش عملکرد سالانه خود را ارائه دهند

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یک نماینده گفت:‌ حتما وزرا باید گزارش عملکرد خود را به صورت سالیانه به مجلس ارائه کنند.

به گزارش «نماینده» محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی تذکری با استناد ماده ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس‌جمهور و هر یک از وزرا موظف هستند در مرداد ماه هر سال بر اساس برنامه‌های ارائه شده در زمان تشکیل دولت، شاخص‌های عملکردی متناسب با وظایف‌شان را به مجلس ارائه کنند.

وی افزود: رئیس‌جمهور و وزرا به طور سالانه باید گزارش عملکرد گذشته و برنامه‌های سال آینده خود را به مجلس ارائه کنند.

 نماینده مردم بافق در مجلس  ادامه داد: دغدغه همه مردم در حال حاضر معیشت است و سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وی هم برای همین موضوع‌ها است. نمایندگان نیز یک دست به این نکته اعتراض دارند که چرا وضع اقتصادی اینگونه است.  

وی بر همین اساس ادامه داد: زمانی که سوال و استیضاح هم مطرح می‌شود به سرانجام نمی‌رسد اما با توجه به اینکه مجلس یک ساز و کار تعریف کرده که بر اساس آن هر سال رئیس‌جمهور و وزرا به مجلس گزارش عملکرد دهند لذا اجرای این قانون ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: اجرای قانون ارائه گزارش عملکرد رئیس‌جمهور و وزرا نه دولت می‌شناسد و نه روحانی و مربوط به همه دولت‌ها است بنابر این، ‌این قانون باید هر چه سریع‌تر اجرا شود که در این صورت هم پاسخ سوال‌کننده و هم استیضاح‌کنندگان رئیس‌جمهور و هم مردم داده می‌شود.

وی در بخش دیگری از تذکر خود بیان کرد:‌ بسیار شفاف و واضح است که رئیس‌جمهور باید به مجلس پاسخ دهد و این ماده قانونی اگر عملیاتی شود همه سوالات مردم و نمایندگان هم پاسخ خواهد داده شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم واقعا مشکل دارند، تصریح کرد: مطمئنا ما مسؤولان فقط درصدی از مشکلات مردم را می‌دانیم و حداقل انتظار مردم این است که مسؤول مربوطه پاسخگو باشد.  

وی در ادامه یادآور شد: شاید رئیس‌جمهور و وزرا در ارائه گزارش عملکرد خود مسائلی را مطرح کنند که هم مردم و هم مجلس متقاعد شوند.  

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: این قانون در مجلس تصویب شده است هر چند در ابتدا اشکالی برای آن وارد شد و در شورای حل اختلاف سران قوا این ایرادات مطرح و ضمن آن نکاتی به مجلس ابلاغ شد.

وی افزود: آقای امیری هم در جلسه امروز حضور دارند بنابر این اینکه مجلس بر اساس وظایف قانونی خود باید عمل کند شکی نیست و حتما باید گزارش عملکرد سالانه رئیس‌جمهور و وزرا به مجلس ارائه شود و این حق قانونی و مهمترین نقش نظارتی نمایندگان است.  

قالیباف در ادامه عنوان کرد:‌آقای امیری در این رابطه هماهنگی‌های لازم را با مجلس انجام دهد که هم در صحن علنی و هم در کمیسیون‌ها این موضوع در دستور کار قرار گیرد پس از گزارش‌هایی که از وزرا به مجلس ارائه شده در ماه آینده گزارش عملکرد آنها به مجلس ارائه شود.

نظر شما