شناسهٔ خبر: 161107 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رشد بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار به 67 درصد

فاطمه حسینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مجلس در بودجه ۹۸ ۳۰۰ میلیارد تومان به بیمه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده بود که این مبلغ در بودجه ۹۹ با تصویب نمایندگان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش «نماینده»،سیده‌فاطمه حسینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99، با اشاره به وضعیت کسب و کارها در کشور در شرایط شیوع کرونا گفت: تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها در کشور، معیشت بسیاری از مردم به ویژه زنان سرپرست خانوار را با چالش جدی روبرو کرده است.

حسینی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر، زنان سرپرست خانوار و افرادی که کسب و کارهایشان به دلیل تعطیلی اجباری و طولانی در پی شیوع کرونا تعطیل یا کساد شده، به تلاش های مجلس در حمایت از زنان سرپرست خانوار در قالب بودجه 99 اشاره و تصریح کرد: مجلس در بودجه سال ۹۸ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان را به بیمه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده بود که این مبلغ در بودجه سال ۹۹ با تصویب نمایندگان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.  

وی همچنین تاکید کرد که علاوه بر منابع بودجه ای، در منابع دیگری که به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تخصیص پیدا می‌کند طبیعی است که زنان سرپرست خانوار باید یکی از اولویت‌های اصلی باشند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه ویروس کرونا به بحرانی در اقتصاد تبدیل شده، توضیح داد: در قانون مدیریت بحران و همچنین قانون محاسبات عمومی، منابعی برای دولت پیش‌بینی شده که در صورت وقوع بحران دولت می‌تواند از آن‌ها برداشت کند. در چنین شرایطی دولت می‌تواند اولویت‌ها را در بودجه عمومی تغییر دهد. طبیعی است که یکی از این اولویت‌ها که در صدر قرار می‌گیرد، حمایت از زنان سرپرست خانوار است. تامین منابع مدیریت بحران بر اساس قانون صورت می‌گیرد و برهمین اساس دولت می‌تواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی جابجایی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتی با در نظر گرفتن کسری‌های بودجه ۹۹ نباید فراموش کنیم که زنان سرپرست خانوار نیز جزء اقشاری هستند که در حال حاضر نیاز به یاری دولت دارند. مبارزه و کاهش فقر مطلق از اهداف این دولت بوده است و انتظار می‌رود دولت اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد. در غیراین‌صورت و عدم‌رسیدگی به زنان سرپرست خانوار با افزایش فقر روبرو خواهیم بود.

نظر شما