شناسهٔ خبر: 154226 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گلایۀ «جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس» از بی‌توجهی دولت به قانون تسهیل ازدواج

قصور و تخلف آشکار، با عدم اجرای قانون

جمشید جعفرپور، نماینده لارستان، در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است با تأخیر در پرداخت وام ازدواج، گرهی از مشکلات زندگی جوانان باز نمی‌شود

با وجود گذشت ۱۳ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان و تکلیف به دولت برای اجرای آن، هنوز این قانون به مرحلۀ اجرا در نیامده است. در همین راستا، چندی پیش گزارش کمیسیون فرهنگی دربارۀ استنکاف دولت از اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان در جلسۀ علنی مجلس قرائت شد که با موافقت نمایندگان این گزارش به قوه قضائیه ارجاع و قرار بر این شد که قوه قضائیه خارج از نوبت به این مسئله رسیدگی کند.

هرچند کمیسیون تلفیق بودجۀ سال ۹۸ رأی به افزایش رقم وام ازدواج داد؛ اما به‌دلیل تأخیرهایی که در پرداخت این وام صورت می‌گیرد، مشکل چندانی از ازدواج جوانان حل نکرده است. همچنین وضعیت فعلی اقتصاد کشور تا حدی مشکلات جدی برای زوج‌های جوان به‌وجود آورده است که عملاً امید زوج‌های زیادی را برای مثمر بودن این وام جهت کمک‌خرج بودن در شروع زندگی ناامید کرده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با «جمشید جعفرپور» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

* به نظر شما با توجه به تأخیرهایی که در پرداخت وام ازدواج به جوانان وجود دارد، افزایش رقم وام در کمیسیون تلفیق می‌تواند کارگشا باشد؟

مدتی است ازدواج کردن در کشور ما یک‌سری مشکلات را برای جوانان به‌همراه دارد، یکی از موانعی که بر سر راه ازدواج آسان جوانان قرار دارد، تأمین هزینه‌هاست؛ با توجه به افزایش بی‌رویۀ قیمت‌ها طبیعتاً فشار مضاعفی برای تأمین هزینه‌ها بر خانواده‌ها می‌آورد.

دلیل افزایش وام ازدواج به این جهت بود که بخشی از مشکلات جوانان برطرف شود. گرچه بنده معتقد هستم که این وام در شروع زندگی دغدغۀ دیگری برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان است؛ بنابراین این مشکل باید برطرف شود ولی تأخیر در پرداخت وام گرهی از مشکلات زندگی جوانان را باز نمی‌کند.

بنده معتقد هستم که باید دستگاه‌های اجرایی، دولت و بانک‌ها همه دست‌به‌دست هم دهند تا این وام به‌صورت آسان در اختیار جوانان قرار گیرد؛ این تأخیر می‌تواند باعث لطمه شود.

* آیا چاره‌ای برای تأمین منابع از محلی که بعداً با مشکل اعتبارات مواجه نشود اندیشیده شده است؟

قطعاً همین‌طور است منابع وام مشخص است و مشکلی در تأمین منابع نداریم.

* نظرتان در مورد اینکه بانک مرکزی هر مدتی یک‌بار طرح‌های ضربتی راه می‌اندازد که تعدادی از زوج‌ها وام خود را زودتر دریافت کنند چیست؟

نیازی به طرح ضربتی نیست، این‌گونه طرح‌ها باید از شروع سال تا آخر سال در حال اجرا باشد. من نمی‌دانم در این کشور چه مصیبتی پیش آمده است که کاری که جزء وظایفشان هست و باید انجام دهند را اجرا نمی‌کنند.

*با توجه به اینکه قانون تسهیل ازدواج در سال ۸۴ به تصویب رسیده است چرا با گذشت ۱۳ سال از این قانون تاکنون به مرحلۀ اجرا در نیامده است؟

عدم اجرای قانون یک قصور و تخلف آشکار است. اوایل سال جاری این مورد را در کمیسیون بررسی کردیم و گزارش کمیسیون هم به صحن علنی ارجاع شد. قرار است گزارش کمیسیون به قوه قضائیه نیز ارجاع شود تا قوه قضائیه این مسئله را در خارج از نوبت بررسی کند که متأسفانه تا به امروز این بررسی صورت نگرفته است.

نظر شما