شناسهٔ خبر: 154169 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ابطحی:نباید در راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران تعلل کرد

سیدمحمدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه جلسات دادگاه مفسدان اقتصادی باید علنی باشد و در قانون اساسی نیز اصل بر علنی بودن محاکمات است از تعلل در راه‌اندازی "سامانه شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران" نیز انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» سید محمدجواد  ابطحیدر خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر فساد در صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی‌ها به دلیل دریافت خوراک یارانه‌ای به محفلی برای رانت‌خواری تبدیل شده بودند، هرچند بارها تلاش شد قیمت خوراک آن‌ها به قیمت روز و فوب با دیگر کشورها یکسان شود اما این مهم اعتراض‌های بسیاری به دنبال داشت، اعتراض‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد کشور متلاشی خواهد شد!

۶ میلیارد یورو تخلف مالی صرفا ظاهر ماجرا است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اعتقاد به اینکه ۶میلیارد یورو تخلف مالی صرفا ظاهر ماجرا است و باید این تخلف را بیش از این‌ها دانست، تصریح کرد: به نظربنده این تخلفات به یکباره شکل نگرفته‌اند بلکه لایه‌های زیرین و پنهان آن‌ها از زمان دولت سازندگی با کلید زدن "بازسازی اقتصادی" آغاز شد چراکه در این دوره باوجود جدی گرفتن صادرات پتروشیمی اما بر رگه‌های دزدی و فساد چشم بستند.

فساد به دلیل برخورد ناصحیح با مفسدین در کشور ریشه دوانده

ابطحی معتقد است روند گرایش فساد از زمان دولت سازندگی تا به امروز ادامه پیدا کرده و به دلیل برخورد ناصحیح با مفسدین در کشور ریشه دوانده است.

نقش حزب کارگزاران درگسترش فساد و رانت‌خواری‌ها چه بود؟

ابطحی, حزب کارگزاران سازندگی  را در گسترش فساد و رانت‌خواری‌ها نقش‌آفرین دانست و گفت: رفتار زیگزاگی در موقعیت‌های مختلف سیاسی-مانند رفتار مرجان شیخ‌الاسلامی که از لیست اصلاح‌طلبان در مجلس ششم به لیست اصول‌گرایان در مجلس هشتم پیوسته- در این حزب بسیار دیده شده است.

چرا برخی از سیاستمداران زیگزاگی از جناحی به جناحی دیگر می‌روند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: رفتار زیگزاگی برخی سیاستمداران ناشی از آن است که افراد هدایت‌کننده می‌خواهند با جذب اشخاصی همچون شیخ‌الاسلامی پولی برای خود و دیگران به دست آورند بنابراین عاملین این فساد علاوه بر این خانم افراد دیگری نیز هستند که ۶ میلیارد یورو مذکور را میان خود تقسیم کردند.

چه کسانی در ایجاد فساد مقصر هستند؟

ابطحی مجلس، قوه‌قضاییه و دیگر دستگاه‌های نظارتی را در ایجاد چنین فسادی مقصر خواند و افزود: شفاف‌سازی خوراک پتروشیمی‌ها وظیفه مجلس و ورود زودهنگام به فساد کار قوه قضاییه است هرچند نمی‌توان از کوتاهی دستگاه‌های اطلاعاتی چشم‌پوشی کرد چراکه باید به مسائل اقتصادی نیز همچون مسائل امنیتی اهمیت داد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس همچنین در رابطه با اینکه برخی از بی‌گناهی مرجان شیخ‌الاسلامی گفته‌اند، توضیح داد: اگر واقعا بی‌گناه است و صرفا به همراه همسرش از کشور خارج شده برای توضیحات به ایران بیاید.

احمدی‌نژاد اصلا اهل لابی کردن در موارد اقتصادی نبود اما بقایی، مشایی و مابقی را نمی‌دانم!

وی درباره  انتشار خبرهایی مبنی بر لابی نفتی  شیخ‌الاسلامی با بقایی و احمدی‌نژاد، تصریح کرد: معتقدم احمدی‌نژاد اصلا اهل لابی کردن در این موارد نبوده اما بقایی، مشایی و مابقی را نمی‌دانم! هرچند احمدی‌نژاد اصل را بر برائت می‌گذارد بدین معنا که تا چشم خودش نبیند و به لحاظ قضایی ثابت نشود، فساد کسی را قبول نخواهد کرد همچون مصاحبه اخیرش که مفسد بودن آقای خاوری را منوط به محکوم شدنش دانسته؛ در حالی که در شرایطی که فساد زیادی در کشور شاهد هستیم نباید اصل را بر برائت گذاشت اما اگر جامعه سالم بود می‌توان چنین کرد.  

ای کاش جلسات دادگاه مفسدان اقتصادی مطابق با قانون اساسی علنی بود

ابطحی اظهارکرد: اگرچه قوه‌قضاییه در حال بررسی این پرونده فساد اقتصادی است و چند نفر از افراد دست داشته را نیز دستگیر کرده‌ است با این وجود ای کاش جلسات دادگاه مفسدان اقتصادی علنی بود چراکه در قانون اساسی نیز اصل بر علنی بودن محاکمات است اما متاسفانه قضات به دلایلی که نمی‌توان مطرح کرد جلسات را علنی نمی‌کنند درحالی که علنی بودن دادگاه‌ها به سالم‌سازی کشور کمک می‌کند.

تعلل در راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران

وی درباره راه‌اندازی "سامانه شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران"، بیان کرد: اگرچه راه اندازی این سامانه تا حدودی پیش رفته است اما نباید در اجرای قانون تعلل کرد بنابراین باید تمامی مسئولان و دستگاه‌ها به این سامانه بپیوندند؛ تا حقوق، دستمزد، ورود و خروجی حساب‌ها شفاف شود.

عضو فراکسیون ولایی مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد با قرار گرفتن حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در راس قوه قضاییه ضعف‌های این قوه از بین رود.

نظر شما