شناسهٔ خبر: 152501 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واکنش‌ به برنامه جدید دولت؛به جای رتبه‌بندی از خصوصی‌سازی آموزش رونمایی شد

حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در واکنش به تصمیم دولت برای واگذاری سالانه ۱۰ درصد از دانش‌آموزان به طرح خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی گفت: به جای ارائه رتبه‌بندی معلمان از طرح خصوصی سازی آموزش رونمایی کردند.

به گزارش «نماینده»، لایحه بودجه ۹۸ روز گذشته توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

رئیس‌جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس در بحث آموزش‌وپرورش عنوان کرد:‌ ما برای هر دانش‌آموزی به طور متوسط در سال آینده ۴ میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می‌کنیم البته به طور متوسط. در حالی که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند، حداکثر یک میلیون تومان می‌شود. چهار برابر بیشتر، از پول بیت‌المال برای یک دانش‌آموز هزینه می‌کنیم در حالی که می‌توانیم این را ارزان کنیم.

از سال تحصیلی ۹۸-۹۹ سالانه ۱۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش خرید خدمات می‌روند

در راستای همین سیاست در لایحه بودجه ۹۸ آمده است:‌دولت مکلف است از ابتدای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ سالانه ۱۰ درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش را به صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی‌صلاح و به صورت آموزش رایگان علاوه بر تعداد دانش‌آموزان مشمول فعلی اداره کند. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

به نظر می‌رسد با اجرای این سیاست، طرح "خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی" که هم‌اکنون در حال اجراست و با مصوبه مجلس فقط به مناطق محروم محدود شده بود از سال تحصیلی آینده جدی‌تر اجرا شده و دیگر به مناطق محروم هم محدود نخواهد بود.

البته هم‌اکنون در بحث اجرای خرید خدمات آموزشی که در مناطق محروم اجرا می‌شود نقدهای فراوانی مطرح است به‌گونه‌ای که معلمان حاضر در این طرح بارها در اعتراضات و مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها از تاخیرهای طولانی مدت در پرداخت حقوقشان گلایه دارند.

در همین رابطه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت:‌  رئیس جمهور روز گذشته هنگام تقدیم لایحه بودجه گفت هم‌اکنون به ازای هر دانش‌آموز ۴ میلیون تومان هزینه می‌کنیم و برای سال آینده در بودجه تعیین کرده‌ایم ۱۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی قرار بگیرند.

خرید خدمات آموزشی یعنی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش

وی افزود: خرید خدمات به معنای خصوصی سازی است یعنی استفاده از معلمان با حقوق ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان. هم‌اکنون با اجرای این طرح وضعیت نامناسبی را در برخی مدارس کشور داریم و ده‌ها هزار معلم توسط وزارت آموزش و پرورش در دو یا سه سال گذشته به عنوان خرید خدمات به کار گرفته شده‌اند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: به جای این که شأن معلم ارتقاء یابد می‌خواهند معلم با حداقل حقوق را جذب کنند. خرید خدمات آموزشی برای ۱۰ درصد از دانش‌آموزان یعنی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

حاجی بابایی گفت:‌ در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش صدها جوان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس شرکت می‌کنند اما گاهی در یک استان فقط دو یا سه نفر را استخدام می‌کنند و در کنار آن ده‌ها نفر را به صورت معلم خرید خدمات جذب مدارس می‌کنند. این کار کاهش ارزش جایگاه معلمی در کشور است یعنی به جای استخدام معلم و پرداخت حقوق سه یا چهار میلیونی، معلمانی را با حداقل حقوق -زیر یک میلیون تومان- جذب کنیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: اینکه بگوییم برای هر دانش‌آموز ۴ میلیون تومان خرج می‌کنیم و اگر تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی قرار بگیرند هزینه آن به یک میلیون تومان کاهش می‌یابد، کارشناسی نیست. هم‌اکنون حدود ۱۴ میلیون دانش آموز در کشور داریم و اگر قرار باشد برای هر دانش آموز ۴ میلیون هزینه کنیم ۵۶ هزار میلیارد بودجه آن می‌شود درحالی که بودجه آموزش‌وپرورش کمتر است.

با ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توان دانش‌آموزان را اداره کرد

وی مطرح کرد: باید به رئیس جمهور بگویم با ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توانیم دانش‌آموزان را اداره کنیم  اما معنای آن این است که کیفیت در کلاس درس نداشته باشیم و افرادی را با حداقل حقوق به عنوان معلم به مدارس بفرستیم. به شدت با این نظر که نه فقط رئیس جمهور بلکه بسیاری از افراد به آن اعتقاد دارند اما کمتر ابراز می‌کنند، مخالفم.

به جای رتبه بندی معلمان از خصوصی سازی آموزش‌وپرورش رونمایی کردند

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند اگر دانش آموزان به بخش خصوصی واگذار شوند هزینه آن ارزان تمام می‌شود و این نادیده گرفتن جایگاه آموزش و پرورش است بنده حاضرم در یک مناظره با کارشناسان زبده دولت که چنین ادعایی دارند شرکت کنم تا ببینیم آثار و برکات مدارس دولتی چیست و آثار و برکات مدارس غیردولتی، خرید خدمات آموزشی و بسته‌های حمایتی که پشت پرده آن مدرسه فروشی است، چیست؟

حاجی بابایی اضافه کرد: اگر سالانه ۱۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی قرار بگیرند در طول ۹ سال باید کل آموزش و پرورش را به بخش خصوصی بدهیم این تفکر خطرناک در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شود و هیچ کشوری با آینده سازان خود اینگونه رفتار نمی‌کند.

وی گفت: این تفکر نگاه درجه سوم و چهارمی به نظام تعلیم و تربیت و ندیدن اهداف بلندمدت آن است. ما منتظر بودیم دولت نظام رتبه بندی را به مجلس بیاورد که محقق نشد و فقط دو هزار میلیارد تومان در بودجه به آن اختصاص داده‌اند و این یعنی هیچ علاوه براینکه هیچ کاری برای آموزش و پرورش انجام ندادند مشاهده می‌کنیم که واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی جزو ویژه برنامه‌های دولت رونمایی می‌شود.

نظر شما