شناسهٔ خبر: 132732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دوقطبی شدید در آمریکا پس از شروع به کار ترامپ

فواد ایزدی جامعۀ آمریکا نسبت به دوره‌های گذشته به‌شدت دوقطبی شده است، ازاین‌رو در آمریکا عده‌ای واقعاً به آقای «ترامپ» علاقه دارند و عده‌ای نیز واقعاً از او متنفر هستند.

هفته نامه «نماینده»؛ فؤاد ایزدی*/ پس از برگزاری مراسم تحلیف در واشنگتن، اعتراض مردم آمریکا شدیدتر شد. دلیل آن هم به این نکته برمی‌گردد «جامعۀ آمریکا نسبت به دوره‌های گذشته به‌شدت دوقطبی شده است.» ازاین‌رو در آمریکا عده‌ای واقعاً به آقای «ترامپ» علاقه دارند و عده‌ای نیز واقعاً از او متنفر هستند البته جمعیت معترض نسبت به ترامپ حساسیت بسیار بالایی دارد به‌خصوص اینکه قشرهای اقلیت جامعه از رئیس‌جمهور جدید آمریکا خوف دارند.
از سوی دیگر بعضی از حوزه‌ها در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما پیشرفت‌هایی داشت که در این راستا می‌توان به حوزۀ «بیمه» پرداخت. با اینکه «اوباما» نتوانست مشکل بیمه را حل کند اما با این حال قدم‌های کوچک و حداقلی برداشت ولی ترامپ گفته است: «قانون جدیدی ارائه خواهد داد این درحالی است که عده‌ای از همین قانون استفاده می‌کردند و طبیعی است که ناراحت شوند.» 
مشکل دیگر، مسائل اقتصادی آمریکا است. در رابطه با مشکلات اقتصادی آمریکا باید اذعان داشت رئیس‌جمهور جدید از حزب جمهوری‌خواه روی کار آمده و این حزب به خدمات اجتماعی کمتر توجه می‌کنند، براین اساس به‌نظر می‌رسد قشر آسیب‌پذیر جامعه در ۴ سال ریاست‌جمهوری ترامپ ضرر خواهند کرد. همانطور که در ابتدای مطلب نگاشته شد، درصدی از مردم آمریکا به آقای ترامپ علاقه و در انتخابات به او رأی دادند و در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا شد البته رأی مردمی او نسبت به کلینتون کمتر بود اما با ساختاری که وجود دارد او به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزیده شد.  
موضوع دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد، نحوۀ سخنرانی ترامپ در مراسم تحلیف و همچنین نوع نگاه او به ایران است. پیرامون نکتۀ اول که به سخنرانی او در مراسم تحلیف اختصاص پیدا می‌کند باید به سخنرانی او در زمان انتخابات برگشت. حرف ترامپ در آن مقطع این بود که: «واشنگتن فاسد است بنابراین نیاز به پاکسازی دارد.» او معتقد بود «سیاستمداران خرید و فروش می‌شوند و وقتی میلیاردر بودم خودم سیاستمدار خرید و فروش می‌کردم؛ ازاین‌رو دونالد ترامپ خطاب به مردم آمریکا می‌گفت: «اگر شما به من رأی دهید با سیستم آشنا هستم. به همین جهت سیستم را اصلاح می‌کنم و وامدار کسی هم نیستم چون خودم توسط کسی خریداری نشدم، میلیاردرم و نیاز به کمک دیگران نیز ندارم.»
این ادبیات باز تا حد زیادی در سخنرانی جدید ترامپ تکرار شد. او گفته بود: «فرقی نمی‌کند دولت در اختیار دموکرات یا جمهوری‌خواهان باشد بلکه باید در دست مردم باشد.» او براین باور است که باید حکومت را به مردم تحویل دهد؛ ازاین‌رو به اعتقاد نگارنده حرف‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا قابل توجه است، از این جهت قابل توجه است که آمریکایی‌ها پیش از این ادعا می‌کردند نماد دموکراسی‌خواهی هستند و به آن می‌بالیدند اما اکنون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید: «ما می‌خواهیم دموکراسی ایجاد و حکومت را به مردم واگذار کنیم.»
با دوقطبی شکل گرفته در آمریکا، قشرهای آسیب‌پذیر به او حساس شده‌اند و از آن طرف درصدی هم به ترامپ در انتخابات رأی داده بودند و از منظر دیگر باید به عدم حضور برخی از نمایندگان کنگره در مراسم تحلیف اشاره کرد. در مراسم تحلیف ۶۰ نفر از نمایندگان کنگره حضور پیدا نکردند و این عدم حضور از سابقه‌ای برخوردار نیستند. حتی یکی از شخصیت‌های آن مجموعه(کنگره) ضمن حمله به ترامپ گفته بود: «او مشروعیت ندارد، به‌عبارتی ریاست‌جمهوری او را زیر سؤال برده بود.»
اختلاف و رقابت در انتخابات آمریکا بود اما این سابقه نداشت فردی در آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شود اما دیگران با حالت تند او را خطاب کنند؛ به‌اعتقاد بنده این واکنش‌ها طبیعی ارزیابی می‌شود چون وقتی ترامپ می‌گوید واشنگتن فاسد است و افرادی هم که در مراسم تحلیف شرکت کرده بودند از چهره‌های اصلی واشنگتن شناخته می‌شوند به‌صراحت اعلام می‌کند: «من در مقابل آنها قیام کردم.»
نکتۀ دیگر، نوع نگاه ترامپ به ایران است. او در سخنرانی جدید خود زیاد درخصوص سیاست خارجی و ایران صحبت نکرد که به اعتقاد نگارنده هرچه اولویت آقای ترامپ ایران نباشد، برای ما بهتر است. هرچه آمریکایی‌ها کمتر با ما(ایران) سروکار داشته باشند، به نفعمان است. هرچند افرادی در واشنگتن پیدا می‌شوند که می‌خواهند ایران را اولویت اول ترامپ کنند اما امیدواریم آنها موفق نشوند.
باید در ماه‌های آینده دید آیا آنها موفق می‌شوند برای ایران مسئله‌سازی کنند تا بدین‌وسیله نگاه قوۀ مجریه را به طرف ایران سوق دهند. متأسفانه قوۀ مقننه آمریکا ضد ایران است. حال باید دید ریاست قوۀ مجریه در زمان ریاست جمهوری «ترامپ» چه اتفاقی خواهد افتاد. پیش‌بینی دربارۀ این موضوع زود است.
  


*کارشناس مسائل آمریکا

نظر شما