شناسهٔ خبر: 131036 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

میرزایی: جزئی‌نگری در برنامه ششم اهداف بلندمدت را به حاشیه رانده است

میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه تأکید کرد: اهداف بلندمدت در برنامه مذکور به حاشیه رانده شده است و نگاه جزئی‌نگر کمیسیون تلفیق عامل این مسئله بوده است.

به  گزارش «نماینده»، جلال میرزایی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۸ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه شاهد برنامه راهبردی نیستیم بلکه در این لایحه به مسائل روزمره اداره کشور پرداخته شده است، به طور مثال برای دولت بار مالی اضافه شده است که درآمدی برای آن دیده نشده است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از لحاظ کردن اردو در برنامه ۵ ساله عنوان کرد: در نحوه تدوین گزارش کمیسیون تلفیق برای برنامه ششم توسعه انتقاداتی وجود دارد، روز چهارشنبه دو گزارش در اختیار نمایندگان قرار گرفته شد اما امروز صبح متوجه شدیم که کمیسیون ۴ گزارش برای لایحه برنامه ششم در نظر گرفته است و این بدان معناست که اگر دو روز دیگر بررسی لایحه زمان می‌داشت شاهد تغییرات دیگری در گزارش مذکور بودیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون تلفیق اطمینان و اجماعی در زمینه اصلاحات خود در لایحه برنامه ششم توسعه ندارند. لایحه دولت ضعف‌هایی داشته اما قرار نیست خلاء‌هایی به آن افزوده شود که دولت نتواند آن را اجرایی کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش اولیه مرکز پژوهش‌ها در ابتدای مجلس نهم شورای اسلامی اظهار داشت: مرکز پژوهش‌ها گزارشی در اختیار ما گذاشت که نشان می‌داد کشور چه مشکلاتی پیش روی دارد و به نظر می‌رسید باید در نوشتن برنامه ششم آن گزارش محور کار قرار می‌گرفت. متأسفانه در برنامه ششم به موضوعاتی مانند نرخ پایین بهره وری، مشکلات آب، کمبود درآمد دولت و اتلاف برق و گاز پرداخته نشده است.

وی تأکید کرد: در زمان بررسی مشکلات به خوبی می‌توانیم مشکلات را ببینیم اما در زمان برنامه‌نویسی اولویت‌ها فراموش می‌شود و نگاه ویژه‌ای به مشکلات بلندمدت کشور نمی‌شود و تنها به مسئله روزمره پرداخته می شود.

میرزایی گفت: به طور مثال در لایحه برنامه ششم مسائل روزمره قوه قضاییه در عبارات و مفاهیم زیبا آورده شده است اما به آسیب‌های اجتماعی که از مهمترین مشکلات کشور است توجهی نشد.

این نماینده در مجلس با اشاره به تجربیات گذشته در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه عنوان کرد: با توجه به برنامه‌های گذشته نادیده گرفتن نکاتی در خصوص عدم اجرایی شدن برنامه‌ها مشخص می‌کند که گزارش کمیسیون تلفیق که به مسائل روزمره پرداخته است اجرایی نخواهد شد چرا که اولویت‌های کشور در آن دیده نشده است.

وی ادامه داد: در لایحه به رشد اقتصادی کشور که منجر به اشتغالزایی شود پرداخته نشد بلکه مجدد شاهد نگاه‌ها به تکنولوژی هستیم در حالی که می‌دانیم در صورتی که رشد اقتصادی وجود نداشته باشد شاهد رشد اشتغالزایی نخواهیم بود.

میرزایی عنوان کرد: دقت کافی در تدوین گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه ششم وجود ندارد و با جزئی‌نگری، سیاست‌ها و اهداف کلی به حاشیه رانده شده است. در مواد برنامه ششم هیچ توجهی به اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به توضیحاتی دکتر لاریجانی اگر کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن تصویب شود، نمایندگان اختیارات زیادی برای تغییر در مواد و جزئیات آن نخواهند داشت

نظر شما