شناسهٔ خبر: 130978 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم خاش، نصرت‌آباد و میرجاوه و کورین در استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح کرد؛

ریزگردها کشاورزی را مختل کرده است

علی کرد ضمن اینکه ریزگردها بحث کشاورزی را مختل کرده در بخش‌های مختلفی همچون باغداری‌ها و زراعات و برای کودکان و افراد مسن و بیماران ریوی مشکلاتی به وجود آورده است؛ اما تاکنون دولت نتوانسته یک برنامه کوتاه، میان و بلندمدت برای زدودن ریزگردها بردارد.

به گزارش هفته نامه «نماینده»«علی کرد» نمایندۀ دورۀ دهم مجلس شورای اسلامی از جنوبی‌ترین نقطه کشور در مجلس شورای اسلامی است. وی توانست از حوزۀ انتخابیۀ خاش و نصرت‌آباد و میرجاوه و کورین در استان سیستان و بلوچستان با کسب ۶۰۳۵۳ رأی از مجموع ۱۰۵۴۶۹ رأی معادل ۵۷.۲۲ درصد آرا به خانه ملت راه پیدا کند.


در ادامه مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامه نماینده با علی کرد نماینده مردم خاش و نصرت‌آباد و میرجاوه و کورین در استان سیستان و بلوچستان را می‌خوانید.

*کمی درباره مسائل و مشکلاتی که مردم این منطقه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بفرمایید.

استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه حوزه انتخابیه بنده در جنوب شرقی کشور ایران قرار دارد و با کشور پاکستان مرز خاکی دارد. ضمن اینکه از خدمات ارزنده نظام در دوران پرفیض انقلاب دولت‌های مختلف تقدیر و تشکر می‌کنم؛ اما باید بگویم عمق محرومیت در حوزه انتخابیه من همچون دریایی جاری است که به دلیل محرومیت بالا این خدمات دیده نمی‌شود.

هنوز فاجعه محرومیت و ظلمی که از ستم شاهنشاهی بر چهره زیبای جنوب شرق کشور است مشاهده می‌شود؛ بنابراین دولت تدبیر و امید باید برای رفع مشکلات، در پایان دوره چهارساله عزم راسخی را جمع کند و به‌صورت ویژه اعتباراتی را در جهت توسعه این بخش از کشور تخصیص دهد.

*مهم‌ترین مشکل حال حاضر مردم چیست؟

اولین مشکل و دغدغه‌ای که مردم این منطقه دارند راه‌های مواصلاتی با مرکز استان و استان‌های هم‌جوار همچون کرمان، اصفهان و شیراز است؛ اکثریت راه‌های ما خاکی و مال‌رو هستند که مردم به‌سختی در آن تردد می‌کنند. لذا می‌طلبد که دولت نسبت به دو بانده شدن جاده پرتردد و پرحجم خاش به زاهدان که همواره در آن شاهد تصادفات فاجعه‌بار هستیم اقدام کند.

راه شهرستان خاش با منطقه ویژه اقتصادی و کشاورزی و روتک و ماشکید می‌تواند شهرستان خاش و مرکز ایران را به صورت مستقیم به نزدیک‌ترین مرز خاکی روتک متصل کند و باعث شود که تبادلات کالا به سهولت انجام گیرد که این مسئله موجب توسعه و رونق منطقه خواهد بود.

از سوی دیگر در حالی ایجاد و راه‌اندازی بازارچه پرحجم روتک در نقطه صفر مرزی جانمایی شده و مصوب دولت است که هنوز راه‌اندازی و انجام فعالیت این بازارچه به تأخیر افتاده است؛ شایسته است که دولت در این قسمت گام‌های عملیاتی ارزنده‌ای را در این زمینه بردارد.

*شرایط آموزشی مردم این منطقه چگونه است؟

مسئله مهم در بحث این حوزه انتخابیه موضوع فضاهای آموزشی برای توسعه و بالندگی تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش مردم است.

بالای ۵۰ درصد از مدارس ما در حوزه انتخابیه غیراستاندارد خشتی، گلی یا خانه‌های واگذار شده از مردم هستند. بیش از ۳۰ درصد از مدارس در این حوزه به‌صورت دو شیفته اداره می‌شوند که یک فاجعه است. دولت باید در این راستا اقداماتی عاجل برای زدودن خانه‌های خشتی و گلی و مناسب کردن مدارس در خور شأن جمهوری اسلامی اقدامی بردارد.

*شرایط بهداشتی این منطقه را کمی توصیف می‌کنید؟

یک بیمارستان در کل حوزه انتخابیه به نام بیمارستان امام خمینی در شهرستان خاش داریم که ضمن اینکه تجهیزات و امکانات اولیه را دارد؛ می‌طلبد که به‌عنوان چهارراه اصلی شهرهای جنوب استان در بخش‌های مختلف تجهیز گردد و دولت اضافه کردن حداقل ۱۰۰ تخت بیمارستانی و پزشکان متخصص که مردم هر روزبه نبود آن اعتراض دارند را در دستور کارش قرار دهد.

*شرایط آبی این منطقه در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

بالای ۱۷ سال است که این منطقه با خشک‌سالی متوالی مواجه است و رنج این خشک‌سالی باعث شده که تمامی منابع آبی شامل رودخانه‌ها چشمه‌ها قنوات و چاه‌ها با کاهش شدید افت آبی روبه‌رو شوند به‌طوری‌که مردم در تهیه آب با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

مناطق دورافتاده با تانکرهای سیار ماهی یک‌بار آب‌رسانی می‌شوند و مردم مجبور هستند که آب را در ظروف مختلف نگهداری کنند.

شهر ۱۰۰ هزاری نفری خاش فاقد آب مطمئن، سالم و بهداشتی است و لازم است که سازمان مدیریت کشور رئیس‌جمهور و هیئت دولت برای زدودن محرومیت و عدم دسترسی مردم منطقه به آب شرب تصمیم قاطع و مصمم و اجرایی بگیرد.

*آیا دولت اقداماتی در زمینه ریزگردها انجام داده است؟

مشکل ریزگردها چیزی است که هم‌اکنون همه شهرهای استان را آزار می‌دهد از آنجایی که با پاکستان هم‌جوار هستیم متأسفانه هرساله حداقل ۴ ماه مردم این منطقه در عذاب هستند. ضمن اینکه ریزگردها بحث کشاورزی را مختل کرده در بخش‌های مختلفی همچون باغداری‌ها و زراعات و برای کودکان و افراد مسن و بیماران ریوی مشکلاتی به وجود آورده است؛ اما تاکنون دولت نتوانسته یک برنامه کوتاه میان و بلندمدت برای زدودن ریزگردها بردارد اما درخواست خادمین مردم این است که یک برنامه تنظیم شده اجرایی برای برطرف کردن منبع اصلی ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان ایجاد و هرچه سریع‌تر این برنامه اجرایی و عملیاتی شود.

*آیا ظرفیت‌های ورزشی و سرگرمی در این منطقه وجود دارد؟

ما در استان پهناور سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی نداریم نه در بخش ورزش و جوانان کار شده و نه برنامه‌ای دولت طی ۴ سال خدمتش در این زمینه داشته است. هنوز هم برنامه‌ای ندارد. بعضی از نقاط به‌صورت پراکنده سالن‌های ورزشی دارند اما اکثر جوانان ما در فضای آزاد خاکی و ریگسار ورزش می‌کنند.

*آیا پتانسیل گردشگری و جذب توریست در این حوزه وجود دارد؟

در بحث گردشگری پتانسیل بالای آبی و خاکی و مناظر طبیعی بالایی داریم اما درباره توسعه صنعت گردشگری که می‌تواند بعد از نفت پردرآمدترین منبع برای اشتغال مردم باشد دولت برنامه خاصی در این رابطه ندارد. این موضوع مورد اعتراض بخش زیادی از مردم و همچنین جزء مطالبات بنده از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. درصورتی‌که پیگیری‌های صورت گرفته به نتیجه نرسد مجبورم در وهله اول به وزیر مربوطه و رئیس سازمان میراث فرهنگی تذکر دهم و سپس طرح سؤال کنم و وزیر را به صحن مجلس بکشانم.

*قدری از شرایط بیکاری در این منطقه بگویید.

اکثر جوانان منطقه خانه‌نشین هستند این در حالی است که بسیاری از معضلات اجتماعی از همین‌جا ناشی می‌شود؛ اما دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای اشتغال آن‌ها ندارد. ردیف‌های استخدامی با تبعیض در سراسر کشور اعلام می‌شود و اکثر نهادهای دولتی بلاتصدی است. دولت باید در چند ماه باقی‌مانده از عمر دولتش این کوتاهی و قصور را جبران کند.

در غیر این صورت مردم این بار دیگر رأیشان را بر مبنای شعار نمی‌دهند بلکه به کسی رأی می‌دهند که از برنامه‌های عملیاتی‌اش برای مردم بگوید.

*در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

به نظر می‌رسد که دولت تاکنون نتوانسته توازن منطقه‌ای را ایجاد کند هر جا فشار و اعتراضی است اعتبارات به آنجا سرازیر است اما مردم مظلوم سیستان که دورافتاده‌ترین منطقه کشور هستند مورد بی‌مهری کامل دولت قرار گرفته‌اند. آنچه در صداوسیما و جراید اعلام می‌شود همه شعار است و هرگز عملیاتی نشده است. اگر شعار نیست با عدد و رقم به ما ابلاغ کنند.

نظر شما