شناسهٔ خبر: 125239 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی در نطق پایانی مجلس نهم:

مجلس نهم در مقطع حساسی از تاریخ انقلاب طلوع و غروب کرد

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نهم در مقطع حساسی از تاریخ انقلاب طلوع و غروب کرد که تغییر دولت، مذاکرات هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای همزمان با آن بود.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی در پایان آخرین جلسه علنی دوره نهم مجلس شورای اسلامی در سخنانی، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و روز دزفول اظهار داشت: مجلس نهم در مقطع حساسی از انقلاب طلوع و غروب کرد.

وی ادامه داد: تغییر دولت، مذاکرات هسته‌ای، بحران‌های منطقه‌ای در عراق، سوریه و یمن و مشکلات اقتصادی داخلی همه در این دوره پیش آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در یک ارزیابی کلی، در همه این ماجراها انقلاب اسلامی حرکت تکاملی خود را طی کرد و مجلس نهم یکی از ارکان نظم‌بخشی به این حرکت تکاملی بود.

لاریجانی ادامه داد: دلمشغولی همه ما نمایندگان در وصف انقلاب و آینده آن باقی خواهد بود و باید با نفسی تازه در راه آن مجاهدت کرد.

۹ دوره قانونگذاری پس از انقلاب، در مقابل ۲۴ دوره قانونگذاری قبل از انقلاب

وی در ادامه با بیان اینکه از دوران مشروطه تاکنون ۳۳ دوره مجلس در کشور فعالیت کرده است، اظهار داشت: از این ۳۳ دوره، ۲۴ دوره مربوط به قبل از انقلاب اسلامی و ۹ دوره مربوط به بعد از انقلاب بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ۲۴ دوره قبل از انقلاب در مقاطعی، مجالس دلسوز کشور وجود داشته است که از جمله آنها می‌توان به دوره‌های صدر مشروطه، نظیر ادوار اول تا ششم مشروطه و دوره‌های سیزدهم تا هفدهم مجلس یعنی فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ اشاره کرد که با کودتای آمریکایی ـ انگلیسی، دولت ملی سرنگون شد.

لاریجانی تاکید کرد: غالباً مجالس در دوران پیش از انقلاب شکل ظاهری پارلمان را برای کمک به دیکتاتوری سامان داده‌اند و ارتباط خوبی با مردم نداشته‌اند.

وی گفت: اگرچه در برخی از این ادوار، قوانین خوبی هم تصویب شد، اما نقایصی وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به عدم توجه به دین مبین اسلام، عدم توجه به منافع ملی و وادادگی در برابر بیگانگان از قبیل تصویب قانون کاپیتولاسیون و عدم ارتباط با مردم و خواسته‌های آنان اشاره کرد.

ادامه دارد...

نظر شما