شناسهٔ خبر: 114854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک

شیوخ اماراتی، آمریکا را تهدید هسته ای کردند!

اد رویس نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان این کشور گفته که یوسف العتیبه سفیر شیخ‌نشین امارات متحده عربی در واشنگتن طی یک تماس تلفنی به وی اطلاع داده است که این کشور دیگر به توافق هسته‌ای خود با آمریکا متعهد نخواهد ماند.

به گزارش «نماینده» به نقل از آسوشیتدپرس، یکی از مقامات رسمی امارات به اد رویس عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که این شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس نیز احتمالا به دنبال کسب حق غنی‌سازی اورانیوم خواهد رفت زیرا توافق هسته‌ای با ایران، چنین حقی را به ایران داده است.

اد رویس نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان این کشور در جلسه استماع این کمیته گفته است که یوسف العتیبه سفیر شیخ‌نشین امارات متحده عربی در واشنگتن طی یک تماس تلفنی به وی اطلاع داده است که این کشور دیگر به توافق هسته‌ای خود با آمریکا متعهد نخواهد ماند.

آسوشیتدپرس از اد رویس نقل قول کرده است که «او به من گفت: بدترین دشمن شما حق غنی‌سازی اورانیوم را به دست آورده است. غنی‌سازی اورانیوم حقی است که دوستان شما هم آن را خواهند خواست و امارات تنها کشور (خواهان این حق) نیست»

ایالات متحده و امارات در سال ۲۰۰۹۹ به توافقی دست یافتند که بر اساس آن دو طرف مواد، فناوری و تجهیزات هسته‌ای را به اشتراک خواهند گذاشت. طبق این توافق که به توافق ۱۲۳ مشهور شده است، امارات متعهد شده است که به دنبال غنی‌سازی اورانیوم و یا بازفراوری سوخت مصرفی با هدف استخراج پلوتونیوم از آن نخواهد رفت.

سفارت شیخ‌نشین امارات در واشنگتن در پاسخ به طرح این موضوع از سوی اد رویس، در پاسخی یک جمله‌ای گفته است: «دولت دیدگاه خود درباره توافق ۱۲۳ و یا تعهدات خود را به طور رسمی تغییر نداده است».

با این وجود رویس مدعی شده است که العتیبه در تماس تلفنی با وی مدعی شده که امارات دیگر احساس نمی‌کند که به تعهدات آن توافق پایبند بماند. رویس مدعی شده است که اگر چه العتیبه صریحا از کنار رفتن از آن توافق سخن نگفته ولی «من احساس کردم که نظر آنها این است که چنین حقی دارند و مشغول بررسی آن هستند».

وزارت خارجه آمریکا هم به سوالات آسوشیتدپرس در این باره پاسخ نداده است.

نکته مهم این است که رویس و دیگر مخالفان توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ همواره مدعی بوده‌اند که توافق با ایران باعث شروع مسابقه برای دستیابی به قابلیت‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه خواهد شد. ادعایی که به نظر می‌رسد بیشتر از این که واقعی باشد، بخشی از تلاش‌ها برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ است.

در یکی از جلسات استماع زیرکمیته‌های مجلس نمایندگان امریکا در دهم سپتامبر، مایکل ترنر نماینده جمهوری‌خواه اوهایو از فرانک کلوتز مدیر امنیت هسته‌ای ملی پرسید که آیا امارات درباره کنار کشیدن از تعهدات خود طبق توافق ۱۲۳ با آمریکا سخنی گفته است یا خیر. در پاسخ کلوتز جواب داده است که از این موضوع اطلاعی ندارد.

یک هفته پیش از آن نیز، ماک تورن‌بری نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان و دوین نونز نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان به دولت آمریکا فشار آوردند تا جزئیات احتمالی درخواست کشورهای منطقه برای کنار گذاشتن تعهدات خود بر مبنای توافقات ۱۲۳ خودشان را در اختیار مجلس نمایندگان قرار دهد.

توافقات ۱۲۳ به بخش ۱۲۳ از قانون انرژی اتمی آمریکا در سال ۱۹۵۴ اشاره دارد که بر اساس آن، کشورهایی که خواهان همکاری جدی هسته‌ای با آمریکا در حوزه انرژی هسته‌ای هستند باید الزامات و مقررات مورد نظر آمریکا درباره عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را بپذیرند. تاکنون کشورهای مختلفی در سراسر جهان چنین توافقاتی را با آمریکا به امضا رسانده‌اند که ترکیه، مصر، امارات متحده عربی از آن جمله هستند.

نظر شما