شناسهٔ خبر: 113642 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

آیت الله امامی کاشانی:

مقصر اصلی فاجعه منا بی لیاقتی حکام سعودی بود

امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقصر اصلی فاجعه منا بی لیاقتی حکام سعودی بود، گفت: فاجعه غمبار منا چهره کریه آل سعود را به جهان و دنیای امروز به خوبی نشان داد.

به گزارش «نماینده»، آیت‌الله امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله مهدوی کنی(ره) رئیس فقید مجلس خبرگان که در مسجد اعظم برگزار شد، با تجلیل از شخصیت آیت الله مهدوی کنی یار صدیق امام(ره) و رهبری، اظهار داشت: او عالمی بزرگ، فقیه، حکیم، معلم، متکلم، سیاستمداری صادق و شخصیتی خدمتگزار بود.

وی با تسلیت حادثه غمبار منا، افزود: مقصر اصلی این فاجعه بی لیاقتی حکام سعودی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آل سعود ایمانی به مکه، منا، حرم الهی و حاجی ندارد، گفت: این حادثه چهره کریه آنها را به جهان و دنیای امروز به خوبی نشان داد.

آیت‌الله امامی کاشانی افزود: از پیشگاه خداوند متعال برای حکام نالایق و بی ایمان آل سعود، ذلت بیشتر و زوال را بخواهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در قرآن کریم از خوبان یاد شده است، یادآور شد: همچنین در آیات تأکید شده است که از خوبان یاد کنید و آنها را به ذهن و فکرتان بیاورید؛ چرا که ترسیم زندگی آنان برای انسان‌ها سازنده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره بقره «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ»، اظهار داشت: صفا و مروه از شعائر خداست؛ صفا کوهی است که حجاج روی آن می‌ایستند و سعی را از آنجا شروع می‌کنند.   

آیت‌الله امامی کاشانی افزود: انسان‌ها و حجاج زمانی که بر روی این کوه و سنگ قرار می‌گیرند، نشانگر این است که گام اول موفقیت «صفا» است.

وی با بیان اینکه «صفا» به انسان ارزش می‌دهد، گفت: از دعاهای پیامبر اکرم(ص) این بود که «خدایا ببخش گناهانی که صفای انسان را مکدر کرده و دل پاک را آلوده می‌کند.» 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) که در قالب نامه ۳۱ نهج البلاغه شهرت دارد، افزود: امیرالمومنین(ع) در بخشی از این نامه می‌فرماید «چون یقین کردى که دلت صفا یافت و خاشع شد و اندیشه ات متمرکز شد و همه سعى تو منحصر در آن گردید، آنگاه به آنچه در این وصیت براى تو، به وضوح بیان داشته ام، بنگر و اگر نتوانستى به آنچه دوست دارى، دست یابى و براى تو آسودگى نظر و اندیشه حاصل نیامد، بدان که مانند شترى هستى که پیش پاى خود را نمى بیند و در تاریکى گام برمى‌دارد».

آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: صفای قلب یعنی انسان به دنبال تأمین هواهای نفسانی دل نباشد و فقط قلب خود را متوجه خدا کند.

وی با بیان اینکه «صفا» پایه و اساس عبادت است، اظهار داشت: انبیاء و اولیاء و علما از «صفا» به موفقیت‌های معنوی دست یافتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تجلیل از شخصیت آیت الله مهدوی کنی یار صدیق امام و رهبری، اظهار داشت: او عالمی بزرگ، فقیه، حکیم، معلم، متکلم، سیاستمداری صادق و شخصیتی خدمتگزار بود.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه ۱۹ ساله بودم که برای درس طلبگی به قم آمدم، گفت: در آن زمان فیضیه حجره خالی نداشت؛ هنگامی که آیت الله مهدوی کنی بنده را مشاهده کرد به درخواست متولی حوزه، بنده را پذیرفت.

وی با اشاره به رفاقت بیش از شصت سال با آیت الله مهدوی کنی، اظهار داشت: ما روزها و شب‌های زیادی باهم گذراندیم و مسائل مختلف سیاسی در طی این سال‌ها مطرح می‌شد اما او هرگز خارج از ادب، صفا و حقیقت رفتار نمی‌کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آیت الله مهدوی کنی هیچگاه اتهامی به کسی وارد نکرد و حاضر نبود حتی غیبت دیگران را نیز بشنود.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی ارتحال آیت الله مهدوی کنی، گفت: رهبر معظم انقلاب در این پیام به بخشی از موفقیت‌های خالصانه آیت الله مهدوی کنی اشاره کرد.

وی ادامه داد: آیت الله مهدوی کنی در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، دانشگاهی، حوزوی، سیاسی و اخلاقی موفق بود و از همان ابتدا حرکت صدر داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرط دستیابی به سعادت، اتصال به کسانی است که مصطفی هستند، یادآور شد: مصطفی برگرفته از صفا است و انبیاء و اولیاء این گونه بوده اند و اگر انسان در این مسیر حرکت کند خود را به ولایت متصل کرده است.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه انسان اگر به نقطه ولایت متصل نشود، ارزش خود را از دست می‌دهد، گفت: جوانی که تازه طلبه شده است اگر با نیت تحصیل علم و خدمتگزاری درس بخواند، مورد عنایت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا شخص امام زمان(عج) مصطفی است، افزود: اگر انسان ملا شود اما «صفا» نداشته باشد، ممکن است در دنیا عزت داشته باشد اما در آخرت اینگونه نخواهد بود؛ چرا که در آنجا باطن اعمال سنجیده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به اینکه شهادت امام حسین(ع) عالم را تحت تأثیر قرار داد، اظهار داشت: این شهادت برخاسته از روح صدق و صفا و اخلاص بود که تمام عالم را بسیج و دنیا را مضطرب می‌کند.

نظر شما