شناسهٔ خبر: 111920 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی پس از نشست غیرعلنی مجلس:

مقصر واقعی حادثه منا دولت سعودی است/رفتار نادرست سعودی‌ها از خاطر مسلمانان محو نمی‌شود

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار دولت عربستان سعودی، گفت: رفتار نادرست دولت سعودی از خاطر مسلمانان و ایرانی‌ها محو نمی‌شود

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان، پس از پایان یافتن نشست غیرعلنی وکلای ملت با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه برای بررسی حادثه منا برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران عزادارند.

وی حادثه رخ داده در منا را دردناک توصیف کرد و اظهار داشت: تعداد زیادی از زائران خانه خدا به وضع اسفباری در این حادثه جان خود را از دست دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی امروز خانه ملت با حضور وزرای فرهنگ و کشور و همچنین معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحات کافی درباره این حادثه و همچنین اقداماتی که در حوزه‌های مختلف در این زمینه انجام شد، ارائه گردید؛ البته باید اقدامات لازم در این زمینه پیگیری شود.

«گزارش‌ها نشان می‌داد دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است، آنها در این ماجرا دچار غفلت و سوءمدیریت شدند».

لاریجانی اضافه کرد: متأسفانه ابعاد این ماجرا نشان می‌دهد بر انجام امور سهل‌انگاری شده و پس از حادثه نیز خدمت‌رسانی مؤثر صورت نگرفته است البته در همان زمان تدبیر لازم برای ‌آن حادثه اندیشیده نشده تا جلوی تبعات گرفته شود.

وی به دولت سعودی توصیه کرد به جای پاشیدن نمک بر روی زخم داغدیدگان اقدامات لازم را انجام دهد، اظهار داشت: دولت سعودی باید تنبه پیدا کند؛ در واقع وضعیت درست این است که زمینه لازم برای یک شرایط مطلوب فراهم شود و اگر در چنین وضعیتی حادثه‌ای رخ داد یا باید تلاش کرد تبعات آن را کاهش داد و یا از بین برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی حادثه منا را ناشی از سوءمدیریت عربستان سعودی دانست و یادآور شد: در آن روز راه‌ها را بلاوجه بستند و پس از حادثه نیز خدمات‌رسانی یا کم بود یا اصلاً وجود نداشت.

لاریجانی ادامه داد: پس از آنکه حادثه رخ داد و مسئولان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری برای پیگیری مسائل تماس گرفتند تا بتوانند پس از کسب اطلاع مردم را از اضطراب در بیاورند همکاری لازم با ‌آنها صورت نگرفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار عربستان سعودی میهمان‌نوازی اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: رفتار نادرست دولت سعودی از خاطر مسلمانان و ایرانی‌ها محو نمی‌شود البته نگرانی‌های موجود نسبت به کسی که مدعی دولت اسلامی است وجود دارد.

لاریجانی به دولت عربستان سعودی توصیه کرد در روزهای آینده همکاری‌های لازم را برای پیگیری مسائل مربوط به حادثه منا انجام دهد و در همین زمینه گفت: از وزارت خارجه هم می‌خواهیم برای شناسایی مفقودین تحرکاتش را افزایش دهد و وزارت داخله نیز اقدامات لازم را برای بازگشت زوار انجام دهد.

وی تأکید کرد که تلاش دولتمردان این است که بتوانند اقدامات لازم را انجام داده و غم مردم را کاهش دهند.

نظر شما