شناسهٔ خبر: 106468 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عراقچی مطرح کرد؛

شکست مطلق آمریکا در موضوع آب سنگین/اکثر دلواپسی ها از سر دلسوزی است

عراقچی/ معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه اراک یک بازی ۱۰۰درصد باخته برای آمریکا و۱۰۰درصد برد برای ماست، گفت: آمریکاییها گفته بودند به ایران آب سنگین نخواهیم دادودر روزهای اول حاضرنبودند حتی نام آب سنگین را بیاورند.

به گزارش «نماینده» سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست علمی مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی در ایران که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به بحث مطرح شده مبنی بر بتن ریزی در قلب رآکتور آب سنگین اراک خاطرنشان کرد: قضیه بتن راهکار تبلیغاتی است که توانستند به فضای روانی ما غالب کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: اراک یک بازی ۱۰۰درصد باخته برای آمریکا و ۱۰۰درصد برد برای ما است. آمریکایی ها گفته بودند به ایران آب سنگین نخواهیم داد و در روزهای اول حاضر نبودند حتی نام آب سنگین اراک را بیاورند و می گفتند دستور العمل داریم که اسم آب سنگین را مطرح نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: در متن توافق ژنو هم وقتی به اراک رسیدن حتی اسم راکتور را هم مطرح نکردند بلکه گفتند راکتوری که آژانس می گوید IR۴۰ اما الان آب سنگین اراک را اذعان کرده اند.

عراقچی با بیان اینکه به هر چه رسیدیم به اتکای بزرگی ملت ایران بوده است ادامه داد: منشأ همه این دستاوردها خود مردم ایران هستند و با هدایت رهبر و مدیریت رئیس جمهور به آن رسیدیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اگر به دستاوردهای برجام به صورت فرامتنی نگاه کنیم نیازی به دفاع کردن ندارد تصریح کرد: ما باید از فرصت های برجام استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نکته دوم آقای سجادپور این بود که امروز متفاوت صحبت کنیم ادامه داد: من گفتم ذهنم به گونه ای تنظیم شده که می توانم تنها به انتقادات پاسخ دهم و لطفا انتقاد کنید تا پاسخ دهم.

عراقچی با اشاره به رشد و بلوغ سیاسی ملت ایران افزود: این مسئله باعث شده است که موضوعی به این مهمی در یک محیط آرام مورد بحث قرار گیرد البته تعدادی هم مخالفت می کنند که رنگ و بوی دیگری دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اکثر انتقادات و دلواپسی ها از سر دلسوزی است خاطرنشان کرد: ما هم وظیفه پاسخگویی داریم و برای یک جمع محدودی انتقادات از حد گذشته است.

وی گفت: ترجیح منافع جناحی یکی از آفات این برخورد است.

عراقچی با بیان اینکه انواع انتقادها را حفظ شده ام گفت: خیلی از سوالات و ابهام ها جای تاسف دارد و در جاهایی مثل صدا و سیما توسط کسانی مطرح می شود که مدعی مطلع بودن هستند اما کاملا خلاف واقع حرف می زنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه بعضی تلاش می کنند القا کنند که قطعنامه ۱۹۲۹ بر قطعنامه ۲۲۳۱ ترجیح دارد یا اینکه وانمود کنند در ۱۹۲۹ حق غنی سازی را به رسمیت شناخته شده است و خیلی مواقع متن برجام را نخواندند.

وی با اشاره به اینکه این قطعنامه را به عنوان یک اقدام اعتمادساز قبول کردیم افزود:باید راه حل عاقلانه ای برای این موضوع داشته باشیم و با این کار وارد بازارهای هسته ای شویم.

عراقچی با اشاره به فردو گفت: می گویند اگر ما بودیم نطنز را هم وارد فردو می کردیم و اینها نمی دانند که ظرفیت فردو و کاربری آن چیست و ما باید کدام یک از هویت اصلی فردو را حفظ می کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درباره تحقیق و توسعه اظهار داشت: تولید ماشین های پیشرفته ادامه دارد و در برجام دنیایی از همکاری های علمی وجود دارد که دیده نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که ادعای دانشمند فیزیک بودن دارند می گویند اراک با برجام دیگر اب سنگین نیست چون به جای اورانیوم طبیعی از اورانیوم غنی شده استفاده می شود.  این در حالی است که هم آمریکایی‌ها و هم دانشمندان هسته‌ای به ما می‌گویند و هم در برجام آمده که این رآکتور آب سنگین است.

نظر شما