شناسهٔ خبر: 106016 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بذرپاش اعلام کرد:

کار کمیسیون ویژه برجام از امروز شروع می‎شود/احتمال وضع فکت‎شیت

مهرداد بذرپاش43 عضو کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ گفت: کار این کمیسیون از امروز شروع می‎شود تا درباره کلیات کار صحبت کنیم.

به گزارش «نماینده» مهرداد بذرپاش با بیان اینکه کار کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز شروع میشود و درباره کلیات کار صحبت می‌کنیم، اظهار داشت: از هفته آینده جلسات با سرعت بالایی آغاز میشود و هیات رئیسه کمیسیون انتخاب خواهند شد.

وی افزود: شاید در روز چند نوبت جلسه داشته باشیم، چون زمان کم است و ضروری است که غیر از اعضای تیم‌هسته ای، از مدعوان دیگری نیز دعوت شود تا به کمیسیون بیایند و نظر بدهند، از جمله لازم است از فعالان نظامی، متخصصان هسته‌ای و اساتید حقوق بین‌الملل برای حضور در کمیسیون دعوت شود.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک با بیان اینکه بررسی ما مبتنی بر جزئیات برجام خواهد بود، تصریح کرد: اما این به معنای تصویب بند به بند برجام نیست، بلکه در نهایت تصمیم یکپارچه‌ای درباره کلیت برجام گرفته میشود و به صحن مجلس اعلام خواهد شد تا مجلس نیز تصمیم دقیق و درستی بگیرد.

بذرپاش با بیان اینکه زمانبندی کار را از جلسه اول معلوم میکنیم، در عین حال تاکید کرد: طرف غربی نیز باید نظر خودش را بگوید، اما کمیسیون باید زودتر از این تشکیل می‌شد و قدری به تاخیر افتاد، به همین دلیل زمان کم است و شاید حداکثر حدود یک الی یک ماه و نیم زمان داشته باشیم، بنابراین شاید لازم باشد روزانه چند نوبت تشکیل جلسه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته تاکنون بررسیهایی در کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام شده که به کمیسیون ویژه منتقل میشود و کار کمیسیون امنیت ملی نیز بعد از کمیسیون ویژه آغاز میشود که طبق قانون مصوب مجلس باید گزارشهای ششماهه را از روند اجرای توافق هستهای بگیرد و به مجلس ارائه دهد.

احتمال تصویب فکت‌شیت برای برجام در کمیسیون ویژه

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در حین مسیر، ممکن است اجرای برجام نیازمند وضع قوانین جدید و فکت‌شیت‌های مختلف در قالب قانون باشد که این یکی از وظایف کمیسیون ویژه خواهد بود؛ یعنی تصویب قوانینی که ضمانت اجرای بهتر برجام را فراهم کند و امکان انحراف طرف غربی را نیز از بین ببرد.

بذرپاش با بیان اینکه جمع‌بندی و گزارش کمیسیون ویژه پس از پایان بررسی برجام به صحن مجلس ارائه میشود نه شورای عالی امنیت ملی، تاکید کرد: اما در عین حال هر دو نهاد هماهنگ با یکدیگر عمل خواهند کرد، چون رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی است و در کمیسیون ویژه نیز از اعضای شورای عالی امنیت ملی دعوت خواهد شد.

نظر شما