شناسهٔ خبر: 101113 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پایان مذاکرات هسته‌ای، صندلی داغ‌ مذاکرات نفتی

گاز و نفت43 همان‌گونه که به پیش بینی می‌شد، خط پایان مذاکرات هسته ای، شروع رقابت یا شاید نبرد نفتی میان ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک بود و طولی نکشید که برخی از آن‌ها نگرانی خود را نسبت به بازگشایی درهای بازار جهان به روی ایران اعلام کردند، گویی که شمشیر را برای ایران از رو بسته اند

به گزارش «نماینده»، پس از آنکه ظهر روز گذشته توافق هسته ای ایران و ۱+۵ به ۱۳ سال فراز و نشیب دیپلماتیک در عرصه جهانی پایان داد، واکنش های قابل انتظاری از سوی مقام‌های نفت جهان و وزرای برخی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منتشر شد.

در این بین شاید یکی از مهم‌ترین واکنش ها را می توان مربوط به وزارت نفت عراق دانست، کشوری در همسایگی ما که تولید و صادرات نفت خود را به به بالاترین سطح ممکن رسانده و در ماه ژوئن بیش از چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.

این کشور ادعا کرده است که تولید خود را افزایش خواهد داد تا ضرر کاهش قیمتی که به دنبال ورود نفت ایران به بازار حادث می شود را دفع کند.

دراین راستا سخنگوی وزارت نفت عراق روز گذشته اعلام کرد: توافق هسته ای ایران به این کشور اجازه می دهد که تولید و عرضه نفت خام خود را برای احیای سهم از دست رفته خود در طول سالهای گذشته به دلیل تحریمها، افزایش دهد. افزایش تولید نفت خام ایران می تواند سبب مازاد عرضه این ماده در بازارهای جهانی شود که این موضوع قیمت‌های جهانی این نفت را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مقام های نفت ایران اعلام کرده اند که صنعت نفت ایران شش ماه پس از لغو تحریم ها تولید خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد و ظرف یک سال این رقم به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اما واکنش بعدی نیز از سوی یکی دیگر از مقام های نفتی عضو اوپک منتشر شد. وزیر انرژی و معادن الجزایر از گفت که ممکن است کشورش خواستار نشست فوق العاده اوپک شود.

هرچند این واکنش ها در این نقطه متوقف نخواهند شد و با گذشت زمان و زمانی که بازار فرصت کافی رابرای نشان دادن واکنش به بازگشت ایران پیدا کند، اظهارنظرها و واکنش های دیگری را نیز از سوی مجامع جهانی شاهد خواهیم بود.

بازار روز گذشته نفت واکنش های آنی جالبی به خبر جمع بندی مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی نشان داد، به طوری که با بالا رفتن احتمال توافق و نزدیک شدن به ساعات پایانی مذاکرات قیمت های جهانی نفت روند نزولی به خود گرفت. بهای نفت برنت برای تحویل در ماه آینده با ۶۱ دلار کاهش به ۵۷ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا با ۷۲ سنت کاهش ۵۱ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه معامله شد.

اما پس از آنکه مشخص شد لغو تحریم های هسته ای کمی زمان بر خواهد بود قیمت ها با افزایش موجه شد. نفت خام شاخص برنت دریای شمال در پایان معاملات روز سه شنبه با ٦٦ سنت رشد (١,١ درصد افزایش) به ٥٨ دلار و ٥١ سنت برای هر بشکه رسید؛ این در حالی است که در ساعتهای اولیه معاملات قیمت نفت برنت حدود ٢ دلار کاهش یافته بود.

قیمت نفت خام شاخص آمریکا با ٨٤ سنت افزایش (١,٦ درصد رشد)، ٥٣ دلار و چهار سنت برای هر بشکه معامله شد. البته در این میان کاهش ارزش دلار هم در رشد قیمت نفت بی تاثیر نبود.

علی رغم واکنش های منتشر شده از سوی مقامات نفتی جهان که به نوعی بازگشت نفت ایران را تهدیدی برای خود تلقی کرده اند، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعتقاد دارد که ایران وارد جنگ سهم نخواهد شد و مانعی برای بازگشتش به بازار وجود ندارد: " نوع نفت خامی که ما تولید می‌کنیم نه فوق سنگین است و نه فوق سبک در حقیقت ما نفت خام مدیوم رنج (متوسط) تولید می‌کنیم که مشتریان خاص خود را دارد. "

وی هم چنین گفت: "صحبت از جنگ سهم و مازاد عرضه ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون بشکه‌ای در بازار جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و نباید چندان مورد توجه قرار گیرد. فکر نمی‌کنم ما آنقدر وارد جنگ سهم شویم.

این در حالی است تا لحظه تنظیم این گزارش عربستان رقیب نفتی و سیاسی ایران در منطقه هنوز واکنشی علنی به توافق هسته‌ای نشان نداده است و انتظار می رود در چند روز آتی آن ها هم واکنش خود را علنی کنند.

حال باید دید لبه شمشیر کدام طرف تیزتر است و تیغ کدام یک بیشتر می‌برد؟ ایران که می‌گوید نوع خاصی از نفت را تولید می کند و مشتری خاص خودش را دارد و چنددان با وجود مازاد عرضه در بازار موافق نیست، یا کشورهای صادر کننده نفتی که در نبود ایران در بازار گویی جا خوش کرده اند و یکه تازی در بازار به دهانشان مزه کرده است.

نظر شما