• پارلمان جهان ۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۱۴:۱۷

    رأی ممتنع یا سفید در مجالس دنیا به چه معناست؟

    در برخی موارد نیز تناقض بین منافع شخصی یا منطقه‌ای نماینده و طرح کلی مورد بحث قرار گرفته باعث می‌شود که نماینده رأی سفید به موضوع دهد تا از جدال آشکار با طرح گریخته و درعین‌حال منافع شخصی یا گروهی خود را نیز به خطر نیندازد.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۴:۲۴

    نقش احزاب در رأی نمایندگان پارلمان‌های جهان

    در پارلمان انگلستان برای جدا کردن مسئله‌های حزبی از مسائل اخلاقی، راهکاری اندیشیده شده و اگر سخنگو یا رئیس مجلس اعلام کند که نمایندگان در مورد طرحی می‌توانند براساس عقاید و استانداردهای اخلاقی، دینی و اعتقادات اجتماعی‌شان رأی دهند، دیگر احزاب نمی‌توانند نماینده را برای رأیی که داده است، تحت‌ فشار بگذارند یا حمایت‌شان را از شخص نماینده کاهش دهند.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۴:۲۶

    تاثیر لابی گروه‌های ذی‌نفع در تصمیمات پارلمانی کشورهای مختلف

    گروه‌های ذی‌نفوذ حرفه‌ای بیشترین میزان تمرکز خود را بر روی لابی‌گری در بین نمایندگان مجلس و اعضای دولت می‌گذارند و پی‌گیری اهداف مشتریان خود را در دولت و مجلس دنبال می‌کنند.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۴:۳۰

    مردم دیگر کشورها چگونه بر رأی نمایندگانشان نظارت می‌کنند؟

    با بررسی مجالس مختلف دنیا می‌توان به این نتیجه رسید که آمریکا در این زمینه بدترین میزان نظارت و کانادا بیشترین میزان نظارت بر اقدامات نمایندگان را دارد. البته مجلس شورای اسلامی در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و نام بردن از نمایندگانی که با تأخیر وارد مجلس شده یا غیبت غیرموجه داشته‌اند، از اقداماتی است که در مجالس دیگر کشورهای دنیا کمتر دیده می‌شود.  

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۴:۳۴

    معامله‌های علنی بر سر رأی نمایندگان!

    به این معامله بر سر رأی نمایندگان «Pairing» یا جفت شدن می‌گویند

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۴:۳۷

    رأی‌های فوری در پارلمان‌های دنیا

    اگر طرحی به‌عنوان طرح فوری توسط مجلس به دولت ارائه شود، باید در همان جلسه پارلمان مورد بررسی قرار گیرد و اگر رئیس مجلس، بخواهد می‌تواند در صورت لزوم برای بررسی بیشتر طرح، یک جدول زمان‌بندی برای تصویب آن در مجلس ایجاد کند.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۱۴:۴۰

    افکار عمومی و نقش آنها در آرای نمایندگان

    زمانی که یک مسئله به‌درستی مورد توجه نمایندگان قرار نمی‌گیرد، مردم در اقصی نقاط دنیا معمولاً با تجمع در مقابل مجلس، اعتراض خود را نشان می‌دهند. در ایران نیز در برخی موارد که مردم در خصوص مشکلاتشان جای دیگری را برای اعتراض پیدا نمی‌کنند،به نمایندگانشان در مجلس مراجعه می‌کنند.