• شناسنامه ۱۳۹۶-۰۹-۱۶ ۱۷:۴۱

    گزارش «نماینده» از ابهامات ایدۀ جدید ثبت احوال

    شناسنامه‌هایی که قرار است دوباره سفید شود!

    سازمان ثبت احوال از طرحی خبر داد که بر اساس آن واژه طلاق از شناسنامه زنان حذف خواهد شد.

  • پورمختار/* ۱۳۹۶-۰۹-۱۲ ۱۲:۱۲

    پاسخ «پورمختار» عضو کمیسیون حقوقی مجلس به نگرانی‌ها دربارۀ سوءاستفاده‌کنندگان پس از حذف طلاق از شناسنامه

    از طریق سامانۀ ثبت احوال همه چیز قابل پیگیری است

    مقابله با سودجویی این افراد راه‌حل و راه‌کار دارد، به لحاظ اینکه این ازدواج و طلاق در سامانه دفاتر و سامانة ثبت احوال درج می‌شوند که اگر قرار باشد ازدواجی صورت بگیرد از طریق همین سیستم‌ها قابل بررسی است زیرا مشخصات کامل افراد در آنها ثبت شده است.

  • کمالی پور ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۲:۰۷

    یحیی کمالی‌پور عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس:

    عنوان طلاق در صفحة توضیحات ذکر شود

    وقتی هویت شخصی را از شناسنامه پاک کنیم، در واقع یک واقعة رسمی را از شناسنامة او پاک کرده‌ایم. حتی اگر این قانون تصویب هم شود، باید در صفحة توضیحات شناسنامه آن را قید کردکه چنین اتفاقی برای شخص افتاده است. زیرا این تالی فاسد زیاد خواهد داشت.

  • ابهری ۱۳۹۶-۰۹-۱۲ ۱۲:۰۲

    دکتر مجید ابهری در موافقت با حذف طلاق از شناسنامه بانوان به «نماینده» گفت

    پوششی برای امنیت روانی و اجتماعی زنان

    حذف مهر طلاق از شناسنامه بانوان، تشویق به دروغ‌گویی یا مخفی‌کاری نیست بلکه ایجاد پوشش امنیت روانی و اجتماعی برای آنهاست و اگر خانمی تا این میزان در زندگی بی‌صداقت و پنهان‌کار باشد، باید بداند آن زندگی دوام و استحکام نخواهد داشت.

  • قانعی راد ۱۳۹۶-۰۹-۰۹ ۱۱:۵۵

    گفت‌وگو با دکتر قانعی‌راد، عضو هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران

    آسیب‌های فردی و اجتماعی استعلام طلاق

    استعلام با آزمایش دادن متفاوت است. ممکن است موقع ازدواج آزمایش ژنتیک و خونی انجام شود و همچنین ممکن است به مشاور روان‌شناس نیز مراجعه کنند تا ببینند از نظر روحی با هم سازگار هستند یا خیر، که در واقع توهین تلقی نمی‌شود و طرفین می‌دانند که برای سعادت آنهاست که به مشاور مراجعه می‌کنند.

  • مهدی جعفری روانشناس ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۱:۴۶

    حذف طلاق توالی فاسد دارد

    با حذف طلاق از شناسنامه اگر بخواهیم کمک کنیم که این ازدواج‌ها به هر قیمتی صورت بگیرد و فضا را فراهم‌تر کنیم، به‌نظر می‌رسد که ما فریب، نیرنگ و دروغ را در جامعه تسهیل و اعتماد اجتماعی را سلب کرده‌ایم.

  • سیما فردوسی ۱۳۹۶-۰۹-۰۹ ۱۱:۳۸

    گفت‌وگو با سیما فردوسی در مخالفت با حذف طلاق از شناسنامه

    نگرش جامعه را تغییر دهیم

    باید در جامعة امروز رفتارهای صحیح و رفتارهای مناسب را رواج دهیم وگرنه دروغ‌پروری امری بسیار نادرست، ناپسند و مخالف با تمام اصول و قوانین است. خانم‌ها باید بعد از طلاق رفتارهای متین از خود نشان دهند در این صورت امکان ندارد که این فرد در جامعه با نگاه بد از سوی فردی دیگر مواجه شود.

  • عباس گودرزی43 ۱۳۹۶-۰۸-۱۸ ۱۱:۱۶

    قرار نیست شناسنامه گویای تمام اطلاعات افراد باشد

    ضرورتی وجود ندارد که عنوان طلاق در شناسنامه ذکر شود. کمااینکه بسیاری از موضوعات مرتبط با افراد وجود دارد که در شناسنامه آنها عنوان نمی‌شود. قرار نیست شناسنامه گویای تمام رمز و راز و اطلاعات شخصی افراد باشد.

  • تاج الدین ۱۳۹۶-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۱

    حمایت یا حفاظت؛ مسئله این است!

    حذف نام همسر از شناسنامۀ زنان مطلقه شاید از معدود قوانین اجتماعی خواهد بود که قانون‌گذار در آن به جامعۀ هدف نگاه حمایتی داشته و حاشیه‌های حول آن نیز به همین خاطر است؛ در واقع این قانون املای نوشته شده‌ای است که غلط هم دارد.

  • موسوی چلک ۱۳۹۶-۰۹-۱۸ ۱۲:۱۸

    رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور در مخالفت با حذف طلاق از شناسنامه بانوان:

    هیچ کمکی به تقویت جایگاه اجتماعی زنان مطلقه نخواهد شد

    این ایده به زنان مطلقه بابت طلاقی که گرفتند کمکی نخواهد کرد یعنی اگر عنوان طلاق در شناسنامۀ زنان ذکر نشود کمکی به تقویت جایگاه اجتماعی زنان یا کاهش فشار نگاه مردم نخواهد شد. ضمن اینکه این امر ممکن است منجر به عدم شفافیت در شروع زندگی مجدد آنها شود.