شناسهٔ خبر: 99657 - سرویس جامعه

نظر شما در خصوص ترویج "افطاری های ساده" در اماکن عمومی چیست؟

افطاری حرم امام رضا در سالهای اخیر و بخصوص امسال مردم آستین های همت را بالا زده و سفره های افطاری ساده علاوه بر اماکن مقدسه در کوچه ها، خیابان ها و اماکن عمومی نیز به چشم می خورد. آیا در شهر و محله شما نیز این سنت رواج یافته است؟ می توانید با ارسال نظرات و مشاهدات خود، در این بحث مشارکت کنید

نماینده/ روزهای طولانی و گرم تیرماه امسال، مبارک به ماه رمضان است و حال ماه مبارک از نیمه عبور و به شب هایی بهتر از هزار ماه رسیده است. در طول این ماه همچون سال های پیش، شهر رنگ و بویی معنوی به خود گرفته و تکاپوی شیرینی در هنگامه افطار شهر را به ضیافت می نشاند. یکی از ویژگی هایی که در یکی دو سال اخیر به صورت ویژه، بر حال و هوای معنوی کشور تأثیر گذاشته است، فرهنگ سازی بر روی طرحی به نام "افطاری ساده" است.

۲۴ سال پیش بود که رهبر انقلاب به سفره های افطاری در طول ماه رمضان که در مساجد برخی کشورهای اسلامی پهن می شد، به عنوان سنتی حسنه اشاره کردند و به ترویج آن تأکید داشتند. در طول این سال ها چند بار دیگر موضوع "افطاری ساده"، میهمان کلام رهبری شد و کم کم سفره های ساده و بی پیرایه در مساجد پهن شد. مساجد که تا همین چند سال پیش، اغلب در ماه رمضان حتی نماز جماعت را به ساعتی بعد از افطار موکول می کردند، بر اساس این طرح همزمان با نماز جماعت به ضیافت ساده و رایگان افطار آراسته گشتند و پذیرای اقشار مختلف مردم شدند.

از سفره های افطار حرم رضوی که حتی تصاویرش حسرت حضور در میهمانی امام رئوف را بر دل گذاشته است که بگذریم، به برکت این طرح و با تأکیدات رهبری مبنی بر ضرورت کاهش تشریفات افطار و افزایش کمیت ضیافت‌شوندگان، این طرح در طول چند سال اخیر منحصر به مساجد نشد و حتی اماکن عمومی نیز تا حد ممکن در هنگامه اذان رنگ و بوی ویژه گرفته و سفره های افطاری ساده در همه جا گسترده می شود. در سالهای اخیر و بخصوص امسال مردم آستین های همت را بالا زده و سفره های افطاری ساده علاوه بر اماکن مقدسه در کوچه ها، خیابان ها، مساجد، حسینیه ها و اماکن عمومی نیز در جای جای کشور به چشم میخورد.

نظر شما در خصوص ترویج افطاری های ساده چیست؟

آیا در شهر و محله شما نیز این سنت رواج یافته است؟

فرهنگ سازی در این زمینه تا چه حد می تواند بر سبک زندگی اسلامی تأثیر گذار باشد

شما مخاطبان گرامی می توانید با ارسال نظرات و مشاهدات خود، ذیل این متن در این بحث مشارکت کرده و دیدگاه خود را با نماینده و خوانندگانش در میان بگذارید