شناسهٔ خبر: 98541 - سرویس سیاست

«نماینده» بررسی کرد؛

چرا کواکبیان وارد بازی تندروهای اصلاح طلب شد؟/ آیا استراتژی حزب مردم سالاری تغییر می کند؟

همایش مردم سالاری باید در چند ماه آینده مواضع حزب مردم سالاری درقبال انتخابات مجلس دهم را مورد توجه قرار داد، آیا مواضعی که پیرامون شورای نگهبان و انتخابات مجلس در همایش «حق‌الناس»‌ بیان شد می خواهد با تاکید این حزب (مردم سالاری) همراه شود!؟

گروه سیاسی نماینده همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ضیافت افطاری احزاب و تشکل های سیاسی برگزار می شود و طبق سنوات گذشته حزب اصلاح طلب مردم سالاری این مراسم را در هتل المپیک و با حضور تعدادی از فعالان سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس برگزار کرد.

اعضای حزب مردم سالاری قبل از افطار، در همایشی که در یکی از سالن های جانبی هتل المپیک تشکیل شد حضور پیدا کردند اما این همایش با سخنرانی مصطفی کواکبیان، رسول منتجب نیا و جواد اطاعت حاشیه هایی ایجاد کرد.

حمله به شورای نگهبان درقبال رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس(نیروهای اصلاح طلب) سرفصل مشترک سخنرانان در همایش «حق‌الناس»‌ بود.

مصطفی کواکبیان وقتی پشت تریبون قرار گرفت از برنامه های اصلاح طلبان در انتخابات سخن گفت اما در عین حال از تائید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دهم هم ابراز نگرانی کرد و گفت: آقایان اصلاح‌طلب برنامه‌های خود را آماده کرده‌اند اما نگرانی آنها این است که آیا از فیلتر می‌گذرند یا نه!؟ وقتی ما در خصوص لیست‌های انتخاباتی صحبت می‌کنیم نمی‌دانیم که چقدر از این افراد تأیید صلاحیت می‌شوند که این را هم خلاف عدالت می‌دانیم.  

پیشنهاد به شورای نگهبان محور پایانی سخنان دبیرکل حزب مردم سالاری بود، وی در توضیح این پیشنهاد می گوید: پیشنهاد ما این است افرادی که قرار است از فیلتر شورای نگهبان بگذرند اطلاع داشته باشند و یا اینکه اگر قرار نیست از فیلتر عبور کنند اجازه تبلیغ نداشته باشند.

رسول منتجب نیا"قائم مقام حزب اعتماد ملی" که این روزها ترجیح می دهد در غیاب دبیرکل حزب متبوعش مواضع تند علیه ساختار نظام اتخاذ کند ضمن دفاع از فتنه به شورای نگهبان حمله کرد و مدعی شد: خط و نشان کشیدن درباره فتنه برای حضور در انتخابات بی‌معناست، ما در انتخابات با کسانی مواجهیم که رای خود را جایگزین رای مردم می‌دانند.

وی در ادامه مواضع تند خود تصریح کرد: ما با افراد و صاحبان فکر و اندیشه‌ای برخوردار هستیم که نه تنها رای مردم را قبول ندارند بلکه خود را جای خدا نشانده‌اند و رای خود را جایگزین رای مردم کرده‌اند.

پیش از این نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان با صراحت از رد صلاحیت فتنه گران در انتخابات مجلس دهم خبر داده و تاکید کرده بود که هر کسی امنیت نظام را به خطر انداخته باشد یا قواعد بازی انتخاباتی را نادیده بگیرد، التزام او به قانون محل تردید قرار می گیرد؛ بنابراین خطوط رفتاری ما را قانون انتخابات تعیین کرده و رهنمودهای مقام معظم رهبری را نیز مدنظر خواهیم داشت.

با این حال منتجب نیا نوک پیکان را به سمت شورای نگهبان قرار داد و به حمایت از فتنه گران پرداخت، مواضع این فعال اصلاح طلب تازگی ندارد چراکه در همایش سراسری اصلاح طلبان و کنگره حزب مردم سالاری هم علیه بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان اعلام موضع کرده بود.

سناریو همایش مردم سالاری با سخنرانی جواد اطاعت عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تکمیل شد، وی همچون دو سخنران دیگر از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب انتقاد کرد و با بیان اینکه کلمه صلاحیت و عدم صلاحیت آبروی کشور را برده است گفت که  در دنیا بحث صلاحیت کاندیداها مطرح نیست و آن را مردم تعیین می‌کنند.

وی البته معقد است مشکل ما فراتر از نظارت استصوابی است.

اما سوال اینجاست که «چرا اصلاح طلبان از بررسی صلاحیت توسط شورای نگهبان نگران هستند؟»

بادامچیان** کاندیداهای اصلاح طلبان مشکل صلاحیت دارند

اسدالله بادامچیان"نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی" در پاسخ به این پرسش «نماینده» تاکید کرد: قانون اساسی در اصل شورای محترم نگهبان را مسئول اصلی انتخابات‌ها می‌داند و تائید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را به عهده آن گذاشته است اما اصلاح‌طلبان همواره شورای نگهبان را به حذف جریان اصلاح طلبی متهم کرده‌ و می کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان می گویند باید عدم صلاحیت نامزدها اثبات شود، اظهارداشت: قانون اساسی چنین امری را از شورای نگهبان نخواسته است چراکه اثبات عدم صلاحیت باید از طریق روند قضایی طی شود.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: اصلاح طلبان با ادعای اینکه در خط امام(ره) هستیم، اما با این حال از گذشته تاکنون شورای محترم نگهبان را آماج انواع تهمت‌ها و حملات قرار داده و می‌دهند در صورتی که کاندیداهای آنها مشکل تائید صلاحیت دارند و شورای نگهبان در مسئولیت قانونی خود نمی‌تواند آنها را تائید صلاحیت کند.

بادامچیان نتیجه گرفت: اصلاح‌طلبان با مقاصد و اغراض سیاسی، همواره شورای نگهبان را تحت فشار قرار داده‌اند و می‌دهند.

** تغییر ژست دبیرکل یک حزب اصلاح طلب

آنچه از همایش حزب مردم سالاری در رسانه ها مخابره شد بازی تکراری آن هم در آستانه انتخابات مجلس دهم است بنابراین اصلاح طلبان این بار بازی را در میدان مردم سالاری آغاز کردند. اما در این گزارش باید به این پرسش پاسخ داد "چرا کواکبیان وارد بازی تندروهای اصلاح طلب شد"؟

کواکبیان که برادر شهید و استاد دانشگاه است در فتنه ۸۸ کنگره حزب خود را با برائت از فتنه گران برگزار کرد و در مجلس هشتم هم با رای مردم وارد خانه ملت شد؛ هم اکنون حزب مردم سالاری با در اختیار داشتن ارگان رسمی، فعالیت های دبیرکل و برگزاری سالانه کنگره به عنوان حزب فعال اصلاح طلب رسمیت پیدا کرده ولی در همایش اخیر این حزب، تندروهای اصلاح طلب در محوریت قرار گرفتند و علیه شورای نگهبان اعلام موضع کردند حتی دبیرکل حزب نیز از احتمال رد صلاحیت ها ابراز نگرانی کرد.

کواکبیان کنگره مردم سالاری

آنچه می توان در پاسخ به این پرسش مطرح کرد نحوه ارتباط و شبکه گیری حزب مردم سالاری به دبیر کلی کواکبیان با همفکران و همیاران خود در جرگه اصلاح طلبان است این حزب فقط در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تعریف شده است البته پیش از این شخص کواکبیان ریاست جبهه اصلاح طلبان را نیز برعهده داشت اما به دلیل انشعاب و دو دستگی از آن جبهه خارج و در مقطعی رئیس دوره ای شورای هماهنگی شد.

چند هفته گذشته هفته نامه"صدا" ارگان حزب کارگزاران سازندگی که این تشکل هم در ساختار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار دارد خبر از تشکیل گعده اصلاح طلبان در دفتر رئیس دولت اصلاحات داد. در این جلسه چهره های اصلاح طلب حضور داشتند حتی اکبر ترکان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه دعوت شده بود اما خبری از حضور نماینده حزب مردم سالاری یعنی کواکبیان نبود.

با کنار هم قرار دادن این رویدادها به تغییر ژست دبیرکل این حزب و توجه به حزب مردم سالاری در میان اصلاح طلبان خواهیم رسید، کواکبیان در رمضان سال ۹۴ از تائید صلاحیت ها نگران شده است و در سال گذشته در برنامه «دیروز، امروز، فردا» رودروی عباس سلیمی نمین، رفع حصر سران فتنه را از بالاترین شخص نظام خواستار شد.

گویا مردم سالاری می خواهد با این تغییر رویه در گعدهای اصلاح طلبان، مشارکت پیدا کند و مهمتر اینکه این پیام داده شود  که دغدغه ما یکسان است.

پرسش دیگری که باید در این مجال به آن اشاره کرد عدم تندروی مردم سالاری است، چرا حزب مردم سالاری در این مقطع ترجیح داده است به تندروهای اصلاح طلب در همایش حزب متبوعش چراغ سبز نشان دهد؟

این در حالی است که اصلاح طلبان در جلسات خود به این نکته تاکید می کنند "باید تندروها کنار گذاشته شوند و با نیروهای خاکستری وارد رقابت انتخاباتی شد". حتی در این زمینه محمد رضا عارف که پس از انتخابات سال ۹۲ خود را برای انتخابات مجلس دهم آماده می کرد محوریت را در انتخابات جوانان و بانوان قرار داد و گفت: برای این کار تلاش خواهم کرد ضمن اینکه اصلاح طلبان هم باید به نقش بانوان و جوانان توجه داشته باشند.

مصطفی کواکبیان سابقه حضور در مجلس و یا حتی زاویه گیری با عملکرد مشارکتی ها در دولت اصلاحات را در کارنامه تشکیلاتی خود ثبت کرده و وقتی در برنامه شاهد عینی مقابل دوربین قرار گرفت از انتقاد خود با جبهه مشارکت در دوره اصلاحات سخن گفت.

با این اوصاف باید در چند ماه آینده مواضع حزب مردم سالاری درقبال انتخابات مجلس دهم را مورد توجه قرار داد، آیا مواضعی که پیرامون شورای نگهبان و انتخابات مجلس در همایش «حق‌الناس»‌ بیان شد می خواهد با تاکید این حزب (مردم سالاری) همراه شود!؟