شناسهٔ خبر: 95144 - سرویس سیاست

سید حسن خمینی: باید به فهم مردم اعتماد کرد

سید حسن خمینی یادگار امام راحل با تأکید بر اعتماد به فهم جامعه گفت: اینگونه نیست کسی که بلندتر یا بیشتر صحبت می‌کند مقبولیت بیشتری در جامعه داشته باشد.

به گزارش نماینده به نقل از ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره)، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار اعضای شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به توصیه امام(ره) مبنی ضرورت گزارش مسئولان به مردم از کارهای انجام شده در کشور، «عصبانی نشدن» را یکی از شروط سخن گفتن دانست و اظهار داشت: عصبانیت گرچه تشفی خاطر می آورد ولی الزاما مورد قبول قرار گرفتن از طرف مخاطب را در پی ندارد.

یادگار امام «ناصح بودن» را یکی دیگر از شروط سخن گفتن خواند و تأکید کرد: در این راستا گوینده باید به فهم مخاطب اعتماد کند و بداند که اگر مطلب درستی را بگوید مخاطب می پذیرد؛ بنابراین دلیل ندارد که صدای او بلند باشد، رگ گردن بیرون زده باشد و بقیه نیز ساکت باشند؛ بلکه اگر سخن درستی می‌گوید به فهم جامعه و مخاطب اعتماد کند.

امام پیروز بود

سیدحسن خمینی یادآور شد: ما در عمر کوتاه خود در مقاطعی شاهد بودیم که فقط یک صدا شنیده می شد اما وقتی که صرفا یک صدای صحیح مطرح شد همه را تحت تأثیر قرار داد؛ در دوره تبعید امام حکومت وقت ۱۵ سال به طور مداوم با عبارات و عناوینی نظیر تحجر و ارتجاع سرخ و سیاه، علیه ایشان تبلیغ کرد اما در پایان کار امام پیروز شد.

یادگار امام «توهین‌آمیز نبودن» را از جمله شروط لازم دیگر برای سخن گفتن دانست و اظهار داشت: توهین امر عرفی است که به تناسب گوینده و شنونده مصادیق آن تغییر می کند؛ موارد توهین به تناسب افراد و عرف با هم متفاوت است. همانگونه که بیان ما بنا به شخصیت افراد توهین را تعیین می‌کند، ممکن است یک نوع سخن گفتن با کسی توهین نباشد اما با فرد دیگر توهین تلقی شود.

همچنین دکتر سیدحسن هاشمی که به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشت، سخنانی بیان کرد.

علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با تشکر از سخنان یادگار امام، یادآور شد: اعضای این شورا در دو سال اخیر ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام، در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی از رهنمودهای ایشان بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: یادگار امام سال گذشته به رعایت اخلاق در کار اطلاع‌رسانی توصیه کردند و امسال به صورت ویژه به موضوع «توهین» اشاره کردند که نکته‌ای اساسی است.