شناسهٔ خبر: 94764 - سرویس بین‌الملل

دوران پنهان شدن پشت شعار مخالفان "سوری" به سر آمده است

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، از رویکرد منفی و دوگانه غربی ها به موضوعات مختلف سوریه، حتی در قبال حفاظت از آثار باستانی و میراث مشترک فرهنگی به شدت انتقاد کرد و گفت: دوران پنهان شدن پشت شعار مخالفان "سوری" به سر آمده است.

به گزارش نماینده به نقل از صداوسیما، بشار جعفری در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی وضعیت بشردوستانه سوریه، از رویکرد منفی غربی ها به موضوعات مختلف سوریه، حتی در قبال حفاظت از آثار باستانی و میراث مشترک فرهنگی به شدت انتقاد کرد.

نماینده سوریه در سازمان ملل خطاب به پانزده عضو شورای امنیت گفت: گویی میراث فرهنگی سوریه و عراق متفاوت است، یا داعش در عراق با داعش در سوریه فرق دارد و یا کسانی که از این شرایط در دو کشور بهره می برند، هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند؟ .

ترکیه شاهراه انتقال تروریست ها به سوریه

وی به گزارش گروه کارشناسان پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم های شورای امنیت بر جنگجویان خارجی تبار تروریست نیز که اخیراً منتشر شده، اشاره کرد و گفت: تعداد تروریست های خارجی که بعد از تصویب قطعنامه ۲۱۷۸ شورای امنیت، به سوریه وارد شده اند، هفتاد درصد افزایش یافته است و طبق گزارش رسمی کارشناسان سازمان ملل، شاهراه اصلی انتقال تروریست ها به عراق و سوریه، اول ترکیه و بعد اردن و لبنان هستند.  

نماینده سوریه در سازمان ملل با اشاره به اقدام ترکیه، عربستان، قطر و اردن در گشایش مراکز آموزش نظامی مخالفان مسلح به اصطلاح متعدل سوری و فراهم کردن پشتیبانی هوایی برای این گروههای تروریستی در داخل خاک سوریه گفت: سوالی که از نمایندگان این کشورها و نمایندگان غربی حاضر در این جلسه دارم این است که این مخالفان در کدام نقطه جغرافیایی سوریه حضور دارند و عاقبت پشتوانه های مالی و تسلیحاتی که در دسترس این مخالفان قرار می گیرد، چه می شود؟.

وی افزود: دوران پنهان شدن پشت شعار مخالفان متعدل سوری به سر آمده و نمایان است که این چند کشور به طرفداری از تروریسم و گروهی که اعضای آن از کشورهای مختلف اروپایی، آسیائی و اقیانوسی ای است، مشغولند.

بشار جعفری با تاکید بر اینکه تروریسم معتدل و افراطی و یا تروریسم قانونی و غیر قانونی وجود ندارد، گفت: ما سوری ها با اقدامات تروریستی مواجه هستیم که توسط برخی کشورهای عضو این شورا و کشورهای دیگر پشتیبانی می شوند.  

مصاحبه شبکه الجزیره قطر با سرکرده النصره

وی به مصاحبه اخیر شبکه قطری الجزیره با فرمانده گروه تروریستی جبهه النصره اشاره کرد و گفت: قطر با این مصاحبه، جبهه النصره را جبهه معتدل می نامد و حتما به زودی شاهد آن خواهیم بود که جبهه النصره از فهرست سازمانهای تروریستی خارج می شود، همانطور که دار و دسته مافیا، پول های کثیف خود را پولشوئی می کنند.

همزمان با انتشار گزارش هایی درباره خودداری خلبان های آمریکا از شلیک به تروریست های داعش، نماینده سوریه در شورای امنیت گفت: وزیر امور خارجه ترکیه همین دو روز قبل گفت که کشورش با آمریکا توافق کرده است که از گروه های تروریستی داخل سوریه، حمایت هوایی کنند. بشار جعفری پرسید: کجای این سخنان با ادعای آنها که راه حل نظامی را رد می کنند، همخوانی دارد؟؛  آیا افتتاح مراکز آموزش نظامی تروریست ها در ترکیه، عربستان، قطر و اردن، به نام حمایت از گروه های مسلح معتدل، به غیر از برخورد تزویر آمیز آنها در حمایت از تروریسم است؟.

نماینده سوریه با اشاره به حمایت غربی ها از ترکیه، قطر و عربستان، این سه کشور را به سوء استفاده سیاسی و پیشبرد اهداف خود در سوریه از جمله پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست های داخل سوریه متهم کرد.

وی افزود: اتحادی که به تروریستها در سوریه کمک می کند، توسط رئیسان خارجی و بیگانه خود تامین مالی و پوشش خبری داده می شوند و در همین حال، برخی کشورهای موثر در مبارزه با تروریسم، به ویژه در مبارزه با داعش جدی نیستند.  

بشار جعفری با گلایه از گزارش های غلط و بدون سند نمایندگان دبیرکل سازمان ملل از تسلیحات نظامی استفاده شده در درگیری های سوریه گفت: در صورتی که دبیرخانه این شورا، هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی نکند، وجهه آن خدشه دار خواهد شد.  

وی افزود: بر اساس اصول کنفرانس های ژنو یک و دو و نیز طرح شش مرحله ای کوفی عنان و کنفرانس های مسکو یک و دو، دستیابی به راه حل دیپلماتیک فقط از طریق گفتگوهای سوری - سوری تحت رهبری خود سوری ها و بدون دخالت بیگانگان میسر است.  

نماینده سوریه همچنین به بار سنگین تحریم های اقتصادی یک جانبه بر سوریه اشاره کرد و پایان این تحریم های تحمیلی را خواستار شد.  

وی به همکاری کشورش با سازمان ملل در دسترسی ها به مراکز مورد نظر برای امدادرسانی نیز اشاره و تاکید کرد: با توجه به دشواریهای پیش روی تیم های کمک رسانی دفتر هماهنگی کمک های انسان دوستانه سازمان ملل، تاکنون فقط به سی درصد از مناطق مورد نظر، کمک رسانی شده است.  

رفتار غیرقانونی معاون دبیرکل سازمان ملل

آخرین فراز سخنان بشار جعفری، اعتراض به عبارت بکار رفته در بند پایانی گزارش والری آموس در این نشست شورای امنیت بود.  

نماینده سوریه گفت: امیدوارم که مترجم اشتباه کرده باشد ولی شنیدم که خانم والری آموس در گزارش خود از جانب مردم سوریه سخن گفت که این امر با همه اصول منشور ملل متحد و جایگاه حقوقی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در تناقض است.  

وی افزود: مردم سوریه، دولت منتخب خود را دارند و آن دولت نیز در نهادهای بین المللی، نمایندگان قانونی خود را دارند، بنابراین شایسته نیست که معاون دبیرکل سازمان ملل، در نشست علنی و رسمی شورای امنیت، از زبان مردم سوریه سخن بگوید.  

پیش از سخنان بشار جعفری، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری که از زمستان گذشته استعفای خود را اعلام کرده است، آخرین گزارش خود را به شورای امنیت ارائه کرد.  

والری آموس با تشریح روند ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه و مشکلات فراروی این عملیات گفت: چهارصد و بیست و دو هزار نفر از مردم سوریه همچنان تحت محاصره هستند و به کمک های فوری نیاز دارند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به اینکه داعش همچنان با کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان، به جنایات خود در سوریه ادامه می دهد، گفت: هرچند قطعنامه های مصوب شورای امنیت، مجوز کمک رسانی و همکاری با دیگر گروههای کمک رسانی غیردولتی را صادر کرده است، اما هیچ یک از طرفین درگیری در سوریه، به مفاد این قطعنامه ها پایبند نیستند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه با اشاره به اینکه دوازده میلیون و دویست هزار نفر در سوریه به مواد اولیه و اضطراری زندگی نیاز شدید دارند گفت: در مناطق تحت کنترل داعش، این گروه به سد راهی برای توزیع کمک های بشردوستانه تبدیل شده است.  

وی افزود: داعش حتی مانع از واکسیناسیون کودکان توسط امدادگران می شود و هم اینک دو میلیون کودک سوری از مدارس محروم هستند.  

والری آموس تعداد آوارگان سال جاری میلادی در سوریه را پانصد و چهل هزار نفر خواند و گفت: مجموع تعداد آوارگان سوری از ابتدای درگیری ها را به هفت ممیز شش میلیون نفر می رسد و چهار میلیون پناهجو نیز در کشورهای همسایه، فشارهای غیر قابل تحملی را به آنها وارد کرده اند.  

ادامه این نشست علنی شورای امنیت بعد از قرائت گزارش والری آموس و سخنان نماینده سوریه، به صورت غیرعلنی تا یکساعت دیگر ادامه یافت.