شناسهٔ خبر: 94116 - سرویس سیاست

دولت منتظر فرصت است تا آزادی های لازم را اعلام کند‬!

هادی خامنه ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام: شاید دولت منتظر مانده تا فضای موجود را بررسی کند بعد بر اساس آن، آزادی های لازم را اعلام کند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، حجت الاسلام سید هادی خامنه ای در یک نشست خبری در اهواز اظهار کرد: حرکت صحیح جامعه به سمت روند درست انقلاب اسلامی ایران، نیاز به آگاهی داشتن نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی دارد. ضرورت دارد که تشکل های سیاسی این آگاه سازی را انجام داده و در انتخابات افراد با صلاحیت را معرفی کنند.

وی افزود: مجمع نیروهای خط امام از دو دهه قبل با اینگونه اهدافی شروع به کار کرد. در عرصه آموزش مسائل اساسی جامعه و ارائه اطلاعات لازم برای افزایش آگاهی جامعه در حد توان خود فعالیت می کنیم و هم اکنون با بیانیه ها و آموزش های لازم توسط اساتید در همه عرصه ها و مناسبت های مختلف فعال هستیم.

خامنه ای عنوان کرد: این مجمع در خوزستان از همان سالهای اول فعالیت یک دفتر داشته و فعال بوده ولی در چند سال اخیر به دلیل فشارهای وارده از سوی دولت قبل و رکود فعالیت های سیاسی، حزب ما نیز فعالیت هایش کمرنگ شده است.

محدودیت ها باید برداشته شود

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: محدودیت هایی که به وجود آمده به تدریج باید براشته شود. دستگاه های دولتی هم بی میل به برداشتن این محدودیت ها نیستند ولی به تدریج برداشته می شوند. این فضا بستگی به فعالیت های احزاب نیز دارد و آنها نباید بی تفاوت باشند و از حداکثر فضا استفاده لازم را ببرند.

خامنه ای عنوان کرد: احزاب باید در دانشگاه ها، مساجد و سایر مراکز آزاد جلسه بگذارند. برگزاری جلسات آزاد بسیار خوب است و مانند برگزاری جلسات در دانشگاه ها نیاز به مجوز از دانشگاه و تائید رئیس دانشگاه ندارد. هدف از برگزاری چنین جلساتی گفتگو و تبادل نظر است بنابراین چندان اهمیت ندارد که این جلسات کجا برگزار شود.

وی با بیان اینکه ظاهرا که در بدنه دولت، اصلاح طلبان نقش اساسی ندارند، افزود: مجموعه ای از افراد که به صفت اعتدال و میانه روی مشهور هستند در دولت حضور دارند و روش آنها به گونه ای است که شبیه به دولت قبل نیستند و خودشان نمی خواهند این گونه باشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: دولت در زمینه روابط بین الملل تاکنون خوب عمل کرده ولی در زمینه روابط درون کشور نیز اینگونه نیست که دولت هر کاری دلش خواست انجام دهد. احزاب می توانند با افزایش میزان فعالیت های خود کارهای سیاسی را ساده تر کنند و فضای گفتگو وقتی در جامعه رواج پیدا کرد این گونه فضای سیاسی نیز باز می شود.

دولت در حال بررسی فضای موجود است

خامنه ای اظهار کرد: شاید دولت منتظر مانده تا فضای موجود را بررسی کند بعد بر اساس آن، آزادی های لازم را اعلام کند. دستگاه های وابسته به وزارت کشور در همه استان ها عملا باید مجری برگزاری انتخابات باشند که اگر هماهنگ با مردم حرکت نکنند به هر حال مشکلاتی پیش می آید.

وی بیان کرد: خواسته ها این است که تغییرات لازم را بدنه وزارت کشور برای انتخابات انجام دهد که جای هیچ شبهه ای وجود نداشته باشد. شعار دولت به گونه ای است که حرکت گذشته را قبول نداشته و برای تغییر و تحول آمده است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تصریح کرد: بعد از دولت اصلاحات و آمدن دولت بعدی اختناق و خفگی به اندازه ای بود که حتی زمینه ای برای فعالیت در حد اعتدال هم وجود نداشت. اعتدال بهترین راه است که در قالب اهداف اصلاحات باید آن را رعایت کرد. در زمان دولت اصلاحات نیز معتقد بودیم که یک سری تندروی ها و افراط گری ها درست نبوده و باید تعادل رعایت می شد.

برخی تندروی ها، فرصت ها را از ما گرفت

خامنه ای گفت: معتقدیم برخی از تندروی ها باعث شده تا خیلی از فرصت ها از ما سلب شود و اگر آن تندروی ها انجام نمی شد، شاید برخی از مشکلات نیز پیش نمی آمد. اعتدال معنای واقعی اصلاحات است. کسی که اصلاحات را دنبال می کند اصلا نباید در کارهای خود تندروی داشته باشد. اگر افراد به تندی برخورد کنند معنایش اصلا اعتدال و اصلاحات نیست و به معنای انقلاب است. در حقیقت نیروهای اصلاحت باید با شرایط اعتدال جلو بروند.

وی افزود: تندروی و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنند. باید کاری کنیم که قومیت گرایی در انتخابات خیلی پررنگ نشده و همه در هر مرحله اول مسلمان و سپس ایرانی هستند.  

خامنه ای اظهار کرد: هنوز بحث طرح استانی شدن انتخابات در مجلس مطرح نشده است اما به نظر من نباید به منفعت احزاب فکر کرد و باید به منفعت تمام جامعه و کشور فکر کرد. به شخصه تا این لحظه مخالف این طرح هستم چون کسانی که این طرح را پیشنهاد داده اند اول باید این مسئله را توجیه کنند که طرح قبلی چه مشکلی داشته است. همچنین این طرح حداقل ضرری که دارد این است که هزینه های مالی را برای کاندیدها بالا می برد.