شناسهٔ خبر: 90657 - سرویس مجلس

سخنرانی منتشر نشده رییس فراکسیون اصولگرایان در نشست اخیر دولت و مجلس؛

حدادعادل: در مسئله هسته ای جا دارد که دلواپس باشیم چون طرف مقابل دشمن غداّری است

حدادعادل+پنجمین نشست مشترک 431 ماهیت قضیه هسته ای این است که ایجاد دغدغه می کند، ایجاد نگرانی و دلواپسی می کند، درست است که یک عده وقتی گفتند: ما دلواپسیم، بعضی ها به آنها انتقاد کردند؛ ولی حقیقتا ذات مسئله هسته ای مقتضی دلواپسی است. بنده خودم اعتراف می کنم از آن کسانی هستم که دلواپسم.

به گزارش «نماینده» در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس که ۲۳ فروردین ماه در محل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده بود علاوه بر دکتر حسن روحانی (رئیس جمهور) و معاون پارلمانی وی، از نمایندگان مجلس نیز آقایان لاریجانی (رئیس مجلس)، غلامعلی حدادعادل (رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس)، کاظم جلالی (رئیس فراکسیون رهروان) و همچنین غلامرضا تاجگردون از طرف نمایندگان اصلاح‌طلب دوره نهم مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.

سایت «نماینده» متن کامل سخنرانی دکتر غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس را منتشر می نماید.

 

«من سلام عرض می کنم خدمت ریاست محترم جمهوری و همکاران ارجمندشان و همینطور همکاران خودم در مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس. سال نو را تبریک عرض می کنم، سالی که معطر است به عطر نام و یاد فاطمه زهرا(س). در یک روز بهاری پنجمین دیدار مشترک مجلس و دولت را برگزار می کنیم، در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیده شده. بنده امیدوارم این جلسه، مصداقی از همزبانی و همدلی دولت و مجلس باشد. به نظر بنده تصویب بودجه دولت، قبل از عید در مجلس، نمونه ای از همراهی دولت و مجلس بود. طی  این ۱۵-۱۴ سالی که در مجلس بودم، امسال بودجه از هر سال دیگری، راحت تر تصویب شد و مجلس دچار تنش های عجیب و غریب نبود و این نشان دهنده همراهی کلی بین مجلس و دولت است.

من تصور می کنم یکی از علت هایی که امسال سال همدلی و همزبانی نامیده شده چالش های دشواری است که دولت و ملت با آن مواجه هستند، که از همه بارزترش مسئله هسته ای است. مسئله هسته ای به دلیل پیچیدگی، بدون همدلی و همزبانی حل نخواهد شد. لذا چنین مسئله ای ظرفیت این را دارد که خدای نکرده جامعه ما را دوقطبی کند و احساس می کنیم که دشمن هم -یعنی همان کسی که این گرفتاری هسته ای را برای ما ایجاد کرده و این تحریم ها را بوجود آورده- خیلی مایل است، جامعه ایران را دوقطبی کند، به عنوان مثال: "یک عده موافق مسئله هسته ای یک عده مخالف"، "یک عده موافق مذاکره یک عده مخالف"... همینطور پله پله، تا اینکه "یک عده موافق رفاه مردم، یک عده مخالف رفاه مردم". می خواهند این آب را گل آلود کنند تا ماهی مورد نظر خودشان را بگیرند. اینجاست که احساس می کنیم چقدر ضرورت داشته در چنین شرایط خطیری،  همدلی و همزبانی، شعار سال بشود.

ماهیت قضیه هسته ای این است که ایجاد دغدغه می کند، ایجاد نگرانی و دلواپسی می کند، درست است که یک عده وقتی گفتند: ما دلواپسیم، بعضی ها به آنها انتقاد کردند؛ ولی حقیقتا ذات مسئله هسته ای مقتضی دلواپسی است. بنده خودم اعتراف می کنم از آن کسانی هستم که دلواپسم. همانطور که اگر یک مسابقه کشتی باشد بین تیم ملی ما و تیم آمریکا، دل ما می خواهد که تیم ایران برنده شود و دلواپسیم، این هم یک مسابقه است و دلواپسی در این شرایط یک امر طبیعی است. دلواپسی به معنای این نیست که ما به تیم مذاکره کننده بدبین هستیم یا خدای نکرده نسبتی به آنها می دهیم، نه! همانطور که رهبری فرمودند و خود ما هم از دوستان خودمان که مذاکره کننده هستند شناخت داریم، آنها را فرزندان انقلاب می دانیم ولی مگر آنها که جبهه بودند فرزندان راستین انقلاب نبودند؟ یک عملیات که اتفاق می افتاد همه دلواپس بودیم که چه می شود؟ این جا هم جا دارد که دلواپس باشیم چون طرف مقابل دشمن غداّری است و نگرانی ما از طرف مقابل هم، امر موهومی نیست که شعاری باشد.

 جناب آقای روحانی در این جمع شاید بیشتر از هر کس دیگری با تاریخ مسئله هسته ای همراه بودند، از روز اول که این تحریم ها شروع شده ایشان در شورای عالی امنیت ملی بودند و مواضع آنها را می دانند. یک نمونه ساده که رهبری و ملت و همه حق دارند که نگران طرف مقابل باشند همان مسئله سوخت ۲۰ درصد بود؛ به ما می گفتند سوخت ۵/۳ درصدتان را به ما بدهید، سوخت ۲۰ درصد به شما تحویل بدهیم. خب ما چقدر سوخت ۲۰ درصد نیاز داشتیم؟ فرض کنید ما اگر ۴۰ کیلو نیاز داشتیم باید ۴۰۰ کیلو می دادیم، طرف مقابل می گوید هرمقدار ۵/۳ درصد دارید به ما بدهید تا ما به شما سوخت ۲۰ درصد بدهیم معنی اش این است که یک کلکی در کار است. همان موقع خود آقای روحانی، رهبری و همه تشخیص دادند که این کار نباید صورت بگیرد، برای اینکه آنها تصمیم داشتند همه سوخت را بگیرند حالا تحویل بدهند یا ندهد... آنگاه بگویند که دیگر ایران صنعت هسته ای اش تعطیل شد و خیلی چیزهای دیگر. بنابراین همین اتفاقاتی که از ژنو تا امروز افتاده و یا همین بیانیه ای که دادند وگزاره برگی که آمریکا داده -که به فرموده رهبری: هنوز مرکب توافق خشک نشده آنها روایت خودشان را دارند بیان می کنند- این ها همه جای دلواپسی دارد، و همدلی و همزبانی می تواند باعث شود که این دلواپسی، ما را در مقابل هم قرار ندهد.

حدادعادل/2سوال داشتن هم به معنی بدبینی نیست؛ ‌یک پیغمبری مانند حضرت ابراهیم(ع) از خدا سوال می کند که: « رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِـي الْمَوْتَى » خدا می گوید: « أَوَلَمْ تُؤْمِن» و ابراهیم در پاسخ می گوید: «بَلَى وَلَـكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» ما هم اگر سوال بکنیم از آقایان ظریف و صالحی و دیگران که این مسئله را چکار می خواهید بکنید؟ به معنی این نیست که بدبین هستیم، یا شک داریم، یا خدای نکرده نسبتی به اینها می دهیم، بلکه مسئله جای سوال دارد. بنابراین آن چیزی که می تواند وحدت ملی را حفظ کند همین همدلی و همزبانی و گفتگو و گوش کردن به نقد است.

خدای نکرده ما نشنویم که بگویند «کسانی که به این مسائل انتقاد می کنند، نگران هستند که تحریم ها برداشته شود و دیگر در معاملات اقتصادی قاچاق، دستشان از منافعی که تاکنون داشته اند کوتاه شود، لذا  به این جهت است که انتقاد می کنند.» نه! نمایندگان مجلس که سوال می کنند، دلواپس هستند، هیچکدام شان آلوده به یک  معامله سوء اقتصادی نیستند که چنین نگرانی ای داشته باشند. ضمن اینکه این گونه حرف ها هم با شعار سال مغایرت دارد.

آن چیزی که به نظر ما اهمیت بسیاری دارد این است که لغو تحریم ها همزمان با توافقات باشد. نگرانی این است که ما به تعهدات خودمان عمل کنیم، طرف مقابل بازی دربیاورد، بگوید که راستی آزمایی به عهده آژانس است. آژانس هم که درسش را بلد است، هروقت می آید یک بازرسی می کند، می گوید آنجاهایی که دیدیم نبود، ولی نمی توانیم بگوییم که هیچ جای دیگری نیست. هرجایی را هم که به آنها نشان بدهیم باز می گوید یک جای دیگر ممکن است باشد. یعنی وقتی طرف نخواهد مسئله را حل کند واقعا ممکن است آن چیزی را که می خواهد از ما بگیرد، و آنچه را که می خواهد به ما بدهد، ندهد! این موضع گیری که تحریم ها یکجا باید لغو شود -که هم موضع رهبری بوده و هم موضع شجاعانه آقای روحانی رئیس جمهور محترم بوده- صددرصد مورد تایید ماست.  

همینطور مسئله بازرسی ها، که مراقب باشیم وسیله ای نشود که آنها بخواهند هر جایی سرک بکشند و مسئله را از مسئله هسته ای به جاهای دیگر ببرند و سراغ همه چیز بروند. و نکته آخر اینکه تحقیق و توسعه هم نباید متوقف شود یعنی اگر ما می خواهیم صنعت هسته ای داشته باشیم، اگر بخواهیم از سانتریفیوژ نسل پیشرفته IR۸ و یا پیشرفته تر بهرمند شویم، به موازات عمل به تعهدات خودمان در لوزان، باید امکان تحقیق و توسعه نیز داشته باشیم.

از موضع گیری دولت محترم جناب آقای روحانی در قضیه یمن نیز تشکر می کنیم و به خاطر اتفاق آزاردهنده ای که در فرودگاه جده افتاده هم می دانم که همه ناراحتیم، جنابعالی و دولت تان و مجلس و همه، خواهان عزت ایرانیان هستیم. ما تاکید می کنیم با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، دولت محترم این موضوع را هم جدی بگیرد.»