شناسهٔ خبر: 89754 - سرویس سیاست

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی هم دلواپس شد/ مسائل مطرح شده در مذاکرات در شان ملت نبود

فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران حذف فعالان هسته‌ای و مسئولان وقت علوم هسته‌ای کشور را توسط دولت جدید اشتباهی بزرگ دانست و تصریح کرد: مباحث مطرح شده در مذاکرات به هیچ عنوان مناسب شأن ملت ایران نبوده و نیست.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، فریدون عباسی دوانی شامگاه سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه‌های یزد با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) در اوایل جنگ تحمیلی، جنگ را رحمت دانست، اظهار داشت: برخی از مسئولان و نخبگان نظام که در آن زمان متوجه منظور فرمایش حضرت امام نشده بودند، با ورود به دانشگاه‌ها و کسب علوم مختلف متوجه دستاوردهای نظام در جنگ و این که جنگ چه ظرفیت‌های بالا و با عمق فراوانی را در کشور آزاد کرده شدند.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه پروژه‌های محوری، عرصه ارز اندام برای همه ملت را به وجود می‌آورد، گفت: انجام پروژه‌های بزرگ در کشور در حقیقت استمرار هزینه‌های دولت در دانشگاه‌ها و برای دانشجویان است.

وی افزود: در پروژه‌های متمرکز شرایطی فراهم می‌شود تا دانشجویان مشق‌های علمی، اجرای ولی جهت‌دار انجام دهند.

عباسی با بیان این مطلب که ایران در جهت رشد علمی پروژه‌های محوری، شهدا و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده، گفت: انرژی هسته‌ای دارای علومی است که بیش از ۹۰ درصد آن در حقیقت غیر هسته‌ای و متعلق به علوم مختلف دیگر است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پیشرفت هسته‌ای ما در حقیقت پیشرفت علمی کشور در تمام علوم مرتبط با انرژی هسته‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه سانتریفیوژ هیچ مغایرتی با زندگی انسان‌ها ندارد، گفت:  ساخت ماشین سانتریفیوژ در فناوری هسته‌ای در حقیقت تبلور دستاوردهای علمی دانشجویان و دانشمندان داخلی در برابر تمام تحریم‌های غرب علیه ایران است.

وی با تاکید بر اینکه ایران با رهنمودهای حضرت امام در سال‌های گذشته، امروز از نظر نظامی یکی از قدرت‌های منطقه محسوب می‌شود، تصریح کرد: توطئه دشمنان نظام در عصر امروز ادامه دارد و تنها شکل و شمایل آن تغییر کرده است.

عباسی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران وارد تثبیت عرصه علمی و فرهنگی خود در جوامع بین‌المللی شده، گفت: برخی از تفکرات موجود در کشور همان طور که در زمان جنگ تحمیلی درخواست اتمام جنگ بعد از آزاد سازی خرمشهر را داشتند در عصر امروز هم دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را امری غیر ضروری و فاقد ارزش برای ملت و نظام می‌دانند.

وی در مورد رآکتور اراک گفت: این رآکتور در شرایطی ساخته شده که کشور در حال آموزش دیدن علوم ساخت رآکتور بود و دانشمندان ما با توجه به تحریم‌های فراوان علمی، در این زمینه موفق به ساخت اجزای رآکتور در اراک شدند.

رآکتور اراک از سال ۷۷ تا ۸۸ تنها ۶ درصد رشد فیزیکی داشت

وی افزود: رآکتور اراک از سال ۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد و ۷ سال بعد یعنی در اوایل سال ۸۴ فقط موفق به پیشرفت ۶ درصدی شد.

عباسی تصریح کرد: این مهم در حالتی راکت باقی ماند تا زمان به روی کار آمدن دولت نهم و دهم شد و در دولت احمدی‌نژاد، این رآکتور به پیشرفت ۸۰ درصدی رسید و در اول مرداد ۹۲ مخزن اصلی رآکتور از محل ساخت با تدابیر امنیتی قوی به محل نصب انتقال داده شد و مسئولان وقت طبق جدول زمان‌بندی اعلام کردند که رآکتور اراک تاکنون بیش از ۸۶ درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اهمیت وجود ۱۵۰ مجتمع سوخت برای رآکتور اراک گفت: تا اول مرداد ۹۲، تعداد ۱۰ مجتمع سوخت در استان اصفهان ساخته شد.

راکتور اراک باید آخر ۹۳ شروع به کار می‌کرد

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: ما در نظر داشتم در یک سال بعد مابقی مجتمع‌های سوخت مورد نیاز رآکتور اراک را بسازیم و طبق برنامه زمان‌بندی شده، در آخر سال ۹۳ شروع به کار کنیم.

عباسی افزود: خوابیدن صنعت و تغییر دادن سیستم مدیریتی آن در حقیقت مهمترین و تنها عامل از بین رفتن تمام پایه‌ها و دستاوردهای آن صنعت می‌شود به ویژه این که صنعت هسته‌ای ایران با توجه به اینکه به دستاوردهای بسیار خوب و بالایی رسیده بود دچار تغییر سیستم مدیریت شد.

وی تصریح کرد: دانشمندان ایرانی علی‌رغم دشمنی‌های زیاد غرب در مورد تهدید سانتریفیوژ‌های جمهوری اسلامی ایران، در جوامع بین‌المللی با قدرت فناوری خود را به اثبات رسانده است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با نظارت آژانس بر فعالیت های ایران، گفت: آژانس انرژی اتمی در حالی به عنوان داوری مذاکرات حضور داشته و دارد که صد درصد زیر نظر غربی‌ها و کشورهای خارجی مقابل ایران اداره می‌شود.

عباسی گفت: به گزارش شماره ۱۰ سال ۲۰۱۴ شورای حکام، آژانس ایران را در برخی از موارد مجرم شناخته و برای اثبات جرم درخواست بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران را داشته است.

وی افزود: تیم مذاکره کننده باید با توجه اینکه ایران در حال حاضر با قدرت در دنیا فناوری خود را اثبات کرده، با حفظ این جایگاه تحقیق و توسعه داخلی در این عرصه را بیش از پیش حفظ کنند.

مسائل مطرح شده در مذاکرات در شان ملت ایران نبود

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران حذف فعالان هسته‌ای و مسئولان وقت علوم هسته‌ای کشور را توسط دولت جدید اشتباهی بزرگ دانست و تصریح کرد: مباحث مطرح شده در مذاکرات به هیچ عنوان مناسب شأن ملت ایران نبوده و نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از تفکرات در کشور کدخدایی بودن آمریکا را قبول دارند، گفت: دولت و تیم مذاکره کننده باید با اقتدار و قدرت در مذاکرات شرکت کرده و قدمی از منافع ملت و نظام عقب نروند.

عباسی با بیان اینکه ایران در حال حاضر با اثبات فناوری جایگاه خود را در عرصه علمی ارتقا داده، افزود: مسئولان دولت فعلی باید با بالابردن سطح مذاکرات بر دشمنان نظام و کشور‌های مقابل غلبه کنند.