شناسهٔ خبر: 78129 - سرویس جامعه
منبع: فارس

تهران در مرز خفگی/ خانم ابتکار در دسترس نیست

تداوم روزهای آلوده هوای تهران در شرایطی است که نه تنها خبری از اثرات مثبت بنزین وارداتی بر بهبود شرایط کیفی پایتخت مشاهده نمی‌شود، بلکه «ابتکار» نیز به عنوان مسئول سازمان محیط زیست برای پاسخگویی به شرایط حاضر در دسترس نیست.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، نبض پایتخت طی روزها و هفته‌های گذشته به شماره افتاده بود چرا که  هوای تهران تقریبا در تمام روزهای پاییز امسال  به طور مداوم در شرایط ناسالم قرار داشت. آلودگی هوای این کلانشهر در شرایطی تداوم یافته که مسئولان سازمان محیط زیست به عنوان متولی امر سلامت جامعه در دسترس نیستند و در خصوص علل تشدید  آلودگی هوا سکوت پیشه کرده اند.

وجود چنین شرایطی به لحاظ تبعات منفی که برای یکایک افراد جامعه به خصوص گروه‌های حساس از جمله کودکان، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌‌های تنفسی، ریوی و قلبی و همچنین زنان باردار دارد با نگرانی بسیاری از سوی صاحبنظران همراه شده است.

 

*عرضه بنزین اصلاح شده در تهران

 

براساس برنامه ریزی صورت گرفته در وزارت نفت قرار بود عرضه بنزین یورو۴ در برخی از کلانشهرها آغاز شود و اخیرا قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی نیز اعلام کرده است ۲۰میلیون لیتر بنزین یورو۴ در ۸ کلانهشر کشور توزیع می شود.

 

براساس آمار و اطلاعات شرکت پخش استان تهران روزانه حدود ۱۳ میلیون لیتر بنزین در کلانشهر تهران مصرف می شود که باید بنزین عرضه شده در تهران از پالایشگاه اراک که به عنوان بزرگترین تولید کننده بنزین یورو۴ کشور است تامین شود اما با مشکلاتی که از یک ماه قبل در پالایشگاه اراک ایجاد شد تولید بنزین در این واحد پالایشی نصف شده و بخشی از بنزین تهران از بنزین وارداتی تامین می شود.

 

به هرحال پیگیریهای خبرنگار فارس حاکی از آن است که بنزین یورو۴ تولیدی در کشور با بنزین معمولی ترکیب و به عنوان بنزین اصلاح شده عرضه می شود زیرا با تولیدات فعلی نمی توان به ۸ کلانشهر بنزین با استاندارد یورو۴ عرضه کرد.

 

عرضه بنزین اصلاح شده در کشور در حالی رخ می دهد که سازمان محیط زیست به دلایل سیاسی و اعلام سرطانزا بودن مانع از تولید ریفورمیت بنزین با کیفیت یورو۴ درپتروشیمی ها شد و پس از توقف تولید ریفورمیت در مجتمع های پتروشیمی وزارت نفت به دنبال واردات بنزین با استاندارد نامشخص رفت که نتیجه بنزین وارداتی را نیز می‌توان در کیفیت هوای کلانشهرها دید.

 

*افزایش گاز رسانی به نیروگاه هاوصنایع

 

یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب افزایش آلایندگی در کلانشهرها شود کاهش گاز رسانی به نیروگاه ها و صنایع در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است اما سخنگوی شرکت ملی گاز ایران این ادعا را رد کرده و اعلام می کند گاز رسانی به نیروگاه ها و صنایع در پاییز و زمستان سال جاری سه برابر سال گذشته است.

 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه با افزایش ظرفیت تولید گاز در روزهای پایانی پائیز سال جاری گازرسانی به نیروگاه های برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی سه برابری داشته است، تصریح می کند؛ در این مدت به طور متوسط روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تحویل نیروگاه های برق کشور شده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه این در حالی است که پائیز سال گذشته روزانه حدود ۳۵ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها شده است، اظهار می کند علاوه بر این در طول چند روز گذشته تاکنون به طور میانگین روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل صنایع عمده و کارخانه‌ها شده است.

 

با این شرایط مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه ها و صنایع کاهش یافته و گاز طبیعی جایگزین آن شده است.

 

پس با این شرایط این سوال در ذهن می ماند که علت آلودگی هوا چیست و چرا با ناپایداری هوا در چند روز گذشته شاهد بهبود کیفیت هوا در تهران نیستیم.

 

محمدجواد نظری‌مهر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع کنترل آلودگی هوای تهران از مجلس هشتم در حال پیگیری است، اظهار داشت: آلودگی هوای تهران ناشی از ریزگردها، آلودگی خودروها، آلودگی ناشی از بنزین، استقرار صنایع آلاینده و ... می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای کنترل آلودگی هوای تهران به تمامی عوامل توجه شود، افزود: متأسفانه اراده کافی برای این امر وجود ندارد.

عباس صلاحی با بیان اینکه بحث آلودگی هوای تهران به مسئله‌ و معضل ملی تبدیل شده است، گفت: با توجه به عملکرد سازمان محیط زیست در خصوص کنترل آلودگی هوا، تحقیق و تفحص از این سازمان توسط مجلس می‌تواند کلید بخورد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تداوم روزهای آلوده هوای تهران، اظهار داشت: در کاهش آلودگی هوای تهران سازمان‌های و نهادهای مختلفی مسئول هستند که از جمله می‌توان به سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت صنایع و معادن، وزارت نفت و ... اشاره کرد.

وی با انتقاد از اینکه محیط زیست بنزین تولید داخل را زیر سؤال برده است، گفت: سازمان‌های محیط زیست و استاندارد با نگاه مثبت به خودروسازان مجوز می‌دهند در حالی که خودروهای داخلی استاندارد لازم را ندارند.

 

همچنین عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، گفت: تا زمانی که اراده قوی در قوه مجریه برای رفع این معضلات وجود نداشته باشد، این شرایط ادامه خواهد داشت.

کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش از برطرف شدن آلودگی هوای تهران توسط باد و باران انتقاد کرد.

خروج سازمان محیط زیست از بار مسئولیت در خصوص مسائل زیست محیطی فقط موضوع آلودگی هوا را شامل نمی‌شود و این موضوع به آلودگی آب نیز سرایت کرده است.