شناسهٔ خبر: 76863 - سرویس سیاست

روحانی:

باید با فساد همزمان با بیکاری و رکود مبارزه کرد

روحانی رییس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه در جامعه ما فساد وجود دارد، گفت: همزمان که با تورم، رکود و بیکاری مبارزه می کنیم باید با فساد نیز مبارزه و برای کاهش آن تلاش کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در این همایش، ضرورت مبارزه با فساد و اصلاح نظام اداری را مورد تأکید قرار داد و گفت: اینکه امام(ره) در زمینه مبارزه با فساد و تباهی در بخش‌های مختلف تأکید می‌کردند و اینکه مقام معظم رهبری مسأله فساد را در کنار فقر و تبعیض قرار داده و خواسته‌اند که جامعه از فقر و فساد و تبعیض مبرا باشد به معنای اهمیت ریشه‌کنی فساد در جامعه برای همه مسئولین است.

رییس جمهوری با اشاره به برخی مشکلات و معضلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی طی سالهای گذشته، گفت: مردم حماسه سیاسی ۲۴ خرداد را خلق کردند تا دولتی روی کار بیاید که بتواند این معضلات را حل و فصل و برای معضلات اساسی جامعه راه‌حل مناسب پیدا کند و چنانچه دولت نتواند راه‌حلی پیدا کند و یا در اجرای راه‌حل‌ها ناتوان باشد، این به معنای بی‌توفیقی و ناکارآمدی این دولت محسوب خواهد شد.

رییس جمهوری رضایت خداوند و رضایت مردم را به عنوان دو معیار و شاخص مهم در ارزیابی کارآمدی مسئولین دانست و گفت: امام علی(ع) به محمد بن ابوبکر تأکید می‌کنند که در دوران حکمرانی‌اش چیزی که برای عموم مردم می‌خواهید برای خود و خانواده‌ات باید آن را طلب کنی بدین معناست که اگر مردم احساس کردند که اعضای خانواده حاکمان هستند و مسئولین آنچه برای فرزندان خود می‌خواهند برای مردم هم همان را پیگیری می‌کنند در این صورت رضایت عمومی مردم حاصل خواهد شد.

روحانی خاطر نشان کرد: مگر می‌شود در جامعه‌ای کارهای مردم با رشوه حل و فصل شده، طبقات ساختمان با رشوه بالا برود و جنگل و مرتع مورد دست‌اندازی قرار گیرد و در چنین صورتی مردم از دولت رضایت هم داشته باشند.

رییس جمهوری گفت: مقام معظم رهبری در ذیل نامه همین سمینار خواستار تصمیمی قاطع، عملی و بدون ملاحظه‌ برای مبارزه با فساد شدند و این موضوع امروز مطالبه و خواست عمومی مردم است.

روحانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات را حل و فصل کرده و کشور در ریل درست قرار گیرد باید با فساد بدون ملاحظه هیچ‌کس مبارزه کرد هر کس در هر مقامی که باشد، به بیت‌المال و منابع عمومی مردم دست‌اندازی کند و با کار خود موجب افزایش شکاف اجتماعی و گسترش فقر و بیکاری در جامعه شود لازم است در برابر او ایستادگی و مقابله کرد و در این راه باید، اصل و اساس اجرای حکم خداوند و رضایت مردم باشد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه فساد مانند موریانه‌ای است که پایه‌ها را تباه و فاسد می‌کند، اظهار داشت: باید همزمان که با تورم، رکود و بیکاری مبارزه می‌کنیم با فساد هم مبارزه کنیم.

روحانی با اظهار تأسف از وجود فساد در جامعه و اینکه این فساد یک روزه از بین نمی‌رود، گفت: باید همگی همه توان خود را بکار بگیریم و گام به گام فساد را کم کنیم به گونه‌ای که این اقدامات ما برای مردم ملموس باشد و مشاهده کنند که در سطح مسئولین رده بالا و میانی کشور برای مبارزه اراده جدی وجود دارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه رونق اقتصادی بدون حضور و فعالیت بخش خصوصی نمی‌تواند به موفقیت کامل منجر شود و بخش خصوصی توان مبارزه و رقابت با فساد را ندارد، انحصارهای نابجا را عامل اصلی فساد دانست و تأکید کرد: باید با انحصار نابجا مبارزه شود زیرا آنچه که در جامعه رقابتی نبوده و در انحصار باشد، مشکل‌زا است.

روحانی افزود: البته بر روی بخش‌هایی هم که انحصار وجود دارد باید نظارت قوی‌تری اعمال شود و با ارتقاء شفافیت شرایط رقابت برابر فراهم شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه بزرگترین فساد از رانت اطلاعاتی آغاز می‌شود، بر کاستن رابطه و حضور مردم با دستگاه‌های اداری تأکید کرد و گفت: اگر سطح ارتباط مراجعه‌کننده به دستگاه‌های اداری به یک نفر کاهش پیدا کند بدون تردید از سطح فساد هم کاسته خواهد شد، چرا که می‌توان نظارت کامل‌تر و سریع‌تری اعمال کرد.

روحانی بر توسعه دولت الکترونیک تأکید کرد و گفت: باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم تا مردم نیازی به مراجعه به دستگاه‌ها و نهادها نداشته باشند و تمام مکاتبات اداری مردم، از طریق سیستم الکترونیکی قابل رسیدگی و نظارت باشد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه تجمیع قدرت در یک نهاد فساد ایجاد می‌کند و باید تجمیع قدرت از بین برود، اظهار داشت: اگر تفنگ، پول، روزنامه و سایت همه در یک جا جمع شوند شک نداشته باشید که حتماً فساد خواهد داشت و دنیا با توجه به این موضوع بوده که این موارد را از هم تفکیک کرده است.

روحانی در این زمینه به تشکیل وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: در زمان تشکیل وزارت اطلاعات فشار زیادی در مجلس وجود داشت که دستگاه اطلاعاتی به یک نهاد نظامی سپرده شود، زمانی که فشارها زیاد شد به امام(ره) رجوع کردیم و امام(ره) آن را به مجلس واگذار کردند و از این رو وزارتخانه ایجاد شد که مجلس بتواند بر آن نظارت کند و گر نه اگر اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه و سایت همه در یک نهاد جمع شود، حتی اگر ابوذر و سلمان هم وجود داشته باشد، فاسد می‌شود. اینها اشکالاتی است که باید رفع شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: برای بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری که فقیه عادل هستند، قانون اساسی، مجلس خبرگان را در کنار رهبری ایجاد کرد که بتواند در شرایطی بر رهبری نظارت کند و این مجلس در زمان امام راحل تشکیل شد.

روحانی عدم توجه به اولویت‌بندی‌ها را از دیگر عوامل فساد دانست و گفت: اگر اولویت اجرای برنامه‌ها و تخصیص منابع هم عادلانه نباشد موجب فساد خواهد بود. اینکه اگر در جایی که اولویت آن ایجاد جاده است، سد تأسیس شود این خود فساد است.

رییس جمهوری توجه به نظارت‌‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید دستگاه‌های نظارتی بر نظارت خود دقیق‌تر عمل کنند و اهم و مهم کردن و اولویت‌بندی در نظارت یک اصل اساسی است. اگر قضات دستگاه قضایی پرونده مهمی را در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار داده و به مردم اطلاع‌رسانی کنند، این موضوع می‌تواند بسیار بازدارنده باشد چرا که هدف اصلی جریمه و مجازات نیست بلکه هدف بازدارندگی است تا دیگران بدانند که پایان راه ناصواب به کجا می‌انجامد.

روحانی با بیان اینکه اگر در کشوری قبح رشوه، دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد، اظهار داشت:خدا نکند به روزی برسیم که قبح رشوه و دست اندازی به بیت المال شکسته شود.

رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا باید در برابر فساد عقب‌نشینی کرده و اعلام کنیم که نمی‌توانیم، تصریح کرد:عقب نشینی در برابر فساد و مفسدان، ضربه به نهی از منکر و انقلاب است.

روحانی اضافه کرد: مردم نوکر اسم جمهوری اسلامی ایران نیستند، بلکه مردم نوکر اسلام، جمهوریت و آراء عمومی هستند و به دنبال این هستند که در جامعه هم هم اسلام یعنی فرمان خداوند و هم جمهوریت به معنای اراده مردم اجرا شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: برای مبارزه با فساد باید ایستادگی کرده و کمربندها را محکم‌تر ببندیم و مقام معظم رهبری نیز نسبت به مبارزه با فساد جدی و حساس هستند و بر آن پافشاری دارند و باید قوای سه گانه و همه مردم هم این جدیت را داشته باشند.

روحانی با تأکید بر حضور مردم در صحنه مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: مردم باید به صحنه بیایند و بدانند که اگر خودشان به صحنه نیامده و پافشاری و فداکاری نکنند، موفقیت ما در مبارزه با فساد در حد لازم و کافی نخواهد بود.

رییس جمهوری اظهار داشت:تهمت زنی برخی رسانه ها به قوا و افراد فساد آشکار است و یا اینکه به نام کار خیر و تحت پوشش آن، فساد مرتکب می‌شود و با آنها برخورد نمی‌شود. لازمه این شرایط آن است که همه از جمله قوای سه‌گانه، مردم، نهادهای مدنی و روزنامه‌ها به صحنه بیایند.

روحانی گفت: دستگاه اجرایی و مسئولین به تنهایی نمی‌توانند در صحنه مبارزه با فساد موفقیت کاملی داشته باشند لذا باید همه سازمان‌های مردم ‌نهاد، ‌احزاب، روزنامه‌ها و صدا و سیما وارد صحنه شوند.
رییس جمهوری تصریح کرد: بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و بدون جامعه مدنی و حضور مردم نمی‌توان به هدف نهایی رسید.

وی مقررات صحیح، شفاف و کوتاه را یکی از راه‌های مناسب برای مبارزه و ایستادگی در برابر فشار دانست و گفت: مقررات دست و پاگیر فسادزا است و فساد در تاریکی و ابهام شکل می‌گیرد بی‌تردید اگر نورافکن‌ها روشن شود و همه چیز شفاف باشد، مشکلات حل می‌شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید با قوانین و نظارت شفاف و سالم و عادلانه به مسیر و فعالیت‌های خود ادامه دهند.

روحانی گفت: این سمینار و امثال آن در صورتی مؤثر است که در پایان آن به پنج راهکار روشن برسد و همه به دنبال اجرای آن بروند.

رییس‌ جمهوری موضوع این گردهمایی را یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به اصل انقلاب اسلامی دانست و گفت: در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌شد و این یک عامل مهم مبارزه و دلیل حرکت مردم در برابر رژیم سابق بود و مردم انقلاب کردند که کشور را از فساد پاکسازی کرده و هیچ مفسدی در صندلی ریاست تکیه نزند.

روحانی اضافه کرد: اگر خدای ناکرده در مبارزه با فساد ناتوان باشیم این به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به دیدگاه مردم نسبت به موضوع فساد در جامعه اظهار داشت: مردم می‌گویند یا مسئولین می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خود آلوده هستند بنابراین کل انقلاب و نظام زیر سوال می‌روند و یا اینکه نمی‌دانند و یا ناتوان هستند پس دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است. ریشه کنی فساد آرمانی همچون استقلال، مبارزه با استعمار و استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی و گرامیداشت این ایام، اظهارداشت: ابا عبدالله الحسین(ع) به عنوان مظهر ایستادگی و آزادی در برابر انواع ظلم‌ها و فسادها بود و جان عزیز خویش و فرزندان و یارانش را در این راه مقدس فدا کرد.

روحانی گفت: اساس قیام امام حسین(ع) ایجاد صلاح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع فساد و مفسده‌ها بود.

در ابتدای این دیدار وزیر دادگستری در سخنانی مبارزه با فساد را دغدغه بزرگ جامعه بشری دانست و گفت: دولت یازدهم به صورت برنامه‌ریزی شده، هدفمند، منظم و با تأکیدات مستمر رییس جمهور مقوله مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده است و در ۱۶ ماه گذشته اقدامات ارزنده و قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.