شناسهٔ خبر: 76282 - سرویس مجلس

لاریجانی در «نگاه یک»:

هنوز به این نتیجه نرسیدم که میتوانم حزب تشکیل دهم/ دولت را باید به سمت اقتصاد مقاومتی هُل بدهیم

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توانم حزب تشکیل دهم شاید هم مقداری تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنیم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتما این کار را می‌کنم.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که شب گذشته و برنامه نگاه یک و به مناسبت سالگرد شهید مدرس با مردم سخن می‌گفت با بیان اینکه شهید مدرس ابعاد شخصیتی متنوعی داشت و دردانه تاریخ سیاسی ایران است، اظهار داشت: شهید مدرس جامع‌الاطراف بود و به تاریخ اسلام و ایران تسلط داشت و در حقیقت شرایط آن زمان را به خوبی درک کرده بود.

لاریجانی با بیان اینکه شهید مدرس معتقد بود باید در برخی مناسبت‌های تاریخی ایران بازسازی صورت بگیرد تصریح کرد: شهید مدرس فردی بسیار شجاع و با شهامت بود که بر اساس شجاعت و شهامت تصمیم می‌گرفت و عمل می‌کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه شهید مدرس به توسعه ایران و رونق اقتصادی حساس بود گفت: شهید مدرس تاکید بر رونق اقتصادی و حمایت از تولید داشت و نقش و حمایت ایشان از کارآفرینان و توسعه اقتصاد بی‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه شهید مدرس هیچگاه در دفاع از حقوق مردم و کشور کوتاه نمی‌آمد خاطر نشان کرد: باید بگویم مجلسی که همه نمایندگان‌ آن مثل مدرس هستند می‌تواند مجلس ایده‌آل باشد چرا که شهید مدرس با شجاعت موضوعات را مطرح و از حقوق مردم دفاع می‌کرد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه نمایندگان مجلس در قانون اساسی، اظهار داشت: در قانون اساسی ما یک نماینده می‌تواند در امور کل کشور اظهار نظر کند و در حقیقت نماینده همه مردم است که این نشان از جامعیت نمایندگی دارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شهید مدرس ضمن احترام به استقلال قوا مجلس را مهمتر از قوای دیگر می‌دانست، خاطر نشان کرد: شهید مدرس مجلس را به دلیل اینکه برآمده از نمایندگان مردم است مهمتر از قوای دیگر می‌دانست و امروز هم مجلس مهم است و کسی نمی‌تواند مجلس را منحل کند و هیچ قوه‌ای بر مجلس نظارت نمی‌کند.

وی مجلس را تبلور دموکراسی در کشور دانست و افزود: مجلس کارکرد نظارتی دارد و باید بر امور کشور نظارت کند لذا این مجلس است که می‌تواند تکیه‌گاه مردم و حتی قوای دیگر باشد.

لاریجانی افزود: ممکن است برخی اوقات نظارت‌های مجلس گزنده باشد اما در مجموع نظارت مجلس بر امور کشور برای قوای دیگر هم مفید است و باید از آن استقبال کرد.

رئیس مجلس گفت: البته ما باید بودجه را تایید کنیم و سپس دیوان محاسبات ۳ ماه به ۳ ماه درباره اجرای قانون به ما گزارش می دهد تا تخلفات احتمالی را بررسی کنیم.

وی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: مثلا در طرح هدفمندی یارانه‌ها که در دولت قبل آغاز شد متاسفانه خوب عمل نشد و سهم تولید به تولیدگران داده نشد و اگر امروز ما در این حوزه مشکل داریم به خاطر اجرای ناصحیح آن است.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس از ابزارهای نظارتی متعددی برخوردار است گفت: نمایندگان می‌توانند درباره عملکرد مسئولان از آنها سوال کنند؛ یک بحث ماده ۲۳۶ هم مطرح است که اگر نمایندگان بخواهند می‌توانند تخلفات را به قوه قضائیه ارائه کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه بخش قابل توجهی از وقت نمایندگان صرف نظارت در حوزه انتخابیه می‌شود گفت: متاسفانه چون در دیگر جاها کار به خوبی انجام نمی‌شود وقت نمایندگان صرف امورات مختلف می‌شود. در حالیکه این کارها جزء وظایف ذاتی نمایندگان نیست.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود اقلیتی در مجلس وجود دارد که سعی دارند مجلس را به تقابل با دولت بکشانند و مجلس را تحت نفوذ خود در بیاورند چیست گفت: من خیلی به این مسئله باور ندارم و معتقدم ممکن است عقاید در مجلس متفاوت باشد که این امر در پارلمان طبیعی است. زیرا در پارلمان باید عقاید متفاوتی وجود داشته باشد. زیرا هر کدام نماینده‌ بخش‌هایی از مردم هستند.

وی افزود: این اختلاف نظر برای پارلمان مفید است. یک پارلمان ساکت و صامت چه خاصیتی ممکن است داشته باشد؟ پارلمان باید عقاید مختلفی داشته باشد و در آن حرف بزنند و صحبت کنند منتهی مشاجره نکنند، اختلاف نظر در پارلمان مفید است.

رئیس مجلس افزود: اینکه می‌گویند اقلیتی در مجلس یا اکثریتی هستند که می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند درست نیست، ممکن است برخی از نمایندگان واقعا مسیر دولت را نامناسب بدانند و بگویند مثلا در دیپلماسی یا اقتصاد یا فرهنگ روش دولت درست نیست اما برآیند کل مجلس حمایت از دولت است و معتقد است باید مجال دهیم و حمایت کنیم تا دولت کارهایش پیش رود.

لاریجانی تصریح کرد: برداشت من این است در خیلی از زمینه‌ها مجلس باور دارد مسیری که دولت طی می‌کند درست است و خیلی جاها قبول داریم که این کارها باید به همین شکل و شیوه انجام شود.

وی تاکید کرد: اینکه ممکن است در برخی جاها نمایندگان یا افراد بخواهند جلوی دولت را بگیرند یا سنگ‌اندازی کنند بیشتر جنبه پروپاگاندا و تبلیغات دارد.

رئیس مجلس تاکید کرد: همیشه در پارلمان اختلاف نظر در زمینه‌های مختلف وجود دارد به خصوص که اکنون فصل بودجه است و اختلاف نظرها تخصصی است اما نمی‌شود آن را به این حمل کرد که یک گرایش سیاسی است. زیرا گاها اقتصاددان‌های مجلس نیز با هم در این زمینه‌ها اختلاف نظر دارند. این را نمی‌شود این را به عدم همراهی تعبیر کرد و این حرف، حرف دقیقی نیست ضمن اینکه مجلس باید مستقل باشد و در قبال همه دولت‌ها اینگونه باید عمل کند. ضمن اینکه همکاری و مساعدت خود را با همه دولت‌ها حفظ کند باید مستقل باشد زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند نظارت کند این حسن مجلس است که باید مستقل باشد.

لاریجانی در پاسخ به اینکه در حال حاضر تعامل دولت و مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: به نظر من تعامل دولت و مجلس خیلی خوب است و مجلس با دولت اختلافات اساسی ندارد در برخی از مسائل اختلافات نظر دارند ولی در مسائل مهمه کشور صحبت و گفت‌وگو می‌شود و قبول داریم در حال حاضر مسئله اقتصادی کشور مسئله مهمی است و باید نسبت به آن توجه شود.

وی گفت: معتقدیم علاج اقتصاد کشور و راه نجات کشور در شرایط حاضر اقتصاد مقاومتی است و باید کاملا دولت را در این زمینه هل بدهیم تا این مسئله محقق شود زیرا راه نجات کشور همین اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات مجلس در زمینه اقتصاد مقاومتی با گذشت ۸ ماه از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: کارهایی قبل از ابلاغ رسمی این سیاست‌ها در مجلس شروع شد و کمیسیونی در مجلس ایجاد شد که این مسئله را پیگیری کند. چند قانون در زمینه تسهیل فضای کسب و کار ایجاد شد و تولید عمومی و کارآفرینی مورد توجه مجلس قرار گرفت.

لاریجانی با اشاره به اقدامات این کمیسیون در مجلس تصریح کرد: این کمیسیون چند گزارش به مجلس ارائه کرده است هم در زمینه اصل ۴۴ و نقایصی که در‌آن هست هم در زمینه بهبود فضای کسب و کار و همچنین در اداره قوانین مجلس کارهایی می‌شود از جمله اینکه تمام قوانین اقتصاد مقاومتی لیست شده است و آنهایی که باید نسخ شود مشخص شده است.

وی ادامه داد: ۸ تا ۹ گزارش آماده شده است که مواردی که باید نسخ و مشخص شوند.

رئیس مجلس با اشاره به ایجاد کمیته‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس برای اقداماتی که در زمینه کمک به دولت باید انجام شود گفت: برای اینکه تولید را رونق دهیم نیازمند افزایش سرمایه بانک‌ها هستیم و دولت نیز امروز به این نتیجه رسیده است. البته ما سال پیش این مسئله را به دولت اعلام کردیم اما آنها  دیر تصمیم گرفتند و دولت اکنون این نظر را دارد که سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد اگر همان زمان تصمیم گرفته می‌شد قطعا کارها کمی جلو می‌افتاد.

لاریجانی با اشاره به اقدامات مجلس در زمینه مسئله سلامت گفت: مسئله سلامت از جمله مسائل مهم کشور بود. در سال گذشته تلاطمی در زمان بودجه در حوزه بهداشت و درمان وجود داشت. مشکل دارو و فعالیت بیمارستان‌ها از جمله آنها بود. بحثی در مجلس مطرح شد و دو کار در مجلس مورد توجه قرار گرفت. یک اینکه یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به بخش سلامت اختصاص دهیم و دیگر اینکه بخشی به یارانه اختصاص یابد نتیجه این شد که هم‌اکنون فضای مناسب و پایداری در زمینه سلامت در کشور وجود دارد تا این پایه‌ها در کشور درست نشود فضایی برای بهبود و کار بوجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: البته ما همین پیشنهاد را به دولت قبلی هم کرده بودیم که از طریق یارانه‌ها بخشی از فشار به مردم در زمینه بهداشت و درمان برداشته شود. متاسفانه آنها استقبال نکردند، اما این دولت استقبال کرد. یکی از محاسن دولت فعلی این است که اینگونه مسائل را خود نیز مشتاق است ودنبال می‌کند. وزرا نیز پیگیری می‌کنند تا کار راحت‌تر جلوتر رود.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید ما در حوزه عمل نیز در زمینه اقتصاد مقاومتی مناسب حرکت کرده‌ایم و یا اینکه قدری در این زمینه کند حرکت شده است گفت: خیلی منظم‌تر می‌شود به سمت این کار حرکت کرد اما قدری کند است. آشفتگی در کشور از نظر تولید و اقتصاد وجود داشت اما می‌شود با اقتصاد مقاومتی در این زمینه حرکت کرد. وقتی تولید کننده‌ای احساس نکند که سرمایه‌گذاریش سودی به همراه خواهد داشت و یا وقتی به عنوان مثال تلاطم در قیمت ارز وجود داشته باشد بنا براین تولیدکننده نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند اما زمانی که شرایط کشور از نظر اقتصاد عمومی قدری آرامش پیدا کرد قطعا زمینه لازم برای اقتصاد مقاومتی نیز شکل می‌گیرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید در بخش‌های تولیدی زمینه‌های رشد و تولید ایجاد شود تاکید کرد: برای رشد اقتصاد چندین مسئله مهم قابل توجه است که یکی رشد نهادهای تولیدی یعنی سرمایه، نیروی انسانی و بهره‌وری است و دیگر اینکه از ظرفیت‌های خالی در حوزه اقتصاد باید در زمینه فعال‌سازی بهره گرفت اما ما در همه حوزه‌ها به خصوص در حوزه بهره‌وری دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه عقل حکم می‌کند به این بخش‌ها توجه خاصی شود تاکید کرد: اگر رقابت در تولید ایجاد نشود بهره‌وری افزایش نمی‌یابد اینکه در خودروسازی ما رقابت نیستبه دلیل نبود همین مسئله است که امروز با مشکلات موجود دست و پا می‌زند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه یکی دیگر از ظرفیت‌های خالی ما در حوزه معادن است ادامه داد: ما در کشور یک مقدار دچار حبس و احتکار معادن شده‌ایم. معادن بزرگی را دولت بر روی آنها دست گذاشته و آنها را رها نمی‌کند در حالیکه این معادنی که زیر زمین هستند باید در چرخه تولید حاضر شوند تا مشکلات را علاج کنند البته ما با وزیر صنعت در این زمینه صحبت کرده‌ایم و ایشان نیز دستور دادند که این مسئله حل شود به شکلی که اگر طی زمانی از این معادن استفاده نشود به فرد دیگری واگذار شود زیرا کشور را نمی‌شود به صورت نفتی اداره کرد.

لاریجانی با اشاره به مشکلات اقتصادی در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز یادآور شد: در بخش کشاورزی و دامپروری هنوز شاهد یک عدم ثبات هستیم. در حالیکه باید زمینه صادرات را مهیا کنیم و بازارهای خوبی در اطراف کشور وجود دارد و یکی از مباحث اصلی در اقتصاد مقاومتی رشد صادرات است لذا همه این مسائل حلقه‌های به هم متصلی هستند که باید بیشتر در این زمینه کار کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات مجلس با گذشت ماه‌ها از ابتدای سال در حوزه مجلس نیز گفت: ما در حوزه فرهنگ احتیاج به قانونگذاری زیادی نداریم. البته در خصوص رادیو و تلویزیون طرحی در مجلس وجود دارد که روی آن کارهایی شده است که امیدواریم با مدیریت آقای سرافراز و ارتباط بیشتر با ایشان این مسئله به نتیجه برسد اما ما در فرهنگ به توجه زیاد نیاز داریم نه قانونگذاری.

رئیس مجلس ادامه داد: اینکه در اقدامات فرهنگی به گفته رهبری اقدامات دارای پیوست فرهنگی باشند این مسئله بسیار قابل توجه است. البته تلاش ما در بودجه‌ریزی این بوده است که قدری به سمت حوزه فرهنگ جهت دهیم و تلاش ما این است که به این حوزه توجه کنیم. مثلا در زمینه فرهنگی دینی به موسساتی که دولتی نیستند اما در این زمینه فعالیت‌هایی را می‌کنند بودجه‌های خاصی اعطا کنیم زیرا اینگونه پرداختن برای فرهنگ بهتر است.

لاریجانی با بیان اینکه رادیو و تلویزیون را هم به صورت اداری نمی‌شود در این زمینه تقویت کرد و در آن تولید ایجاد کرد گفت: تولید باید بوسیله بخش‌های مردمی انجام شود هر چه امور در اینگونه موارد به مردم واگذار شود بهتر است تا اینکه تولید به صورت اداری و کارمندی اداره شود باید بدانیم که تولید  به این شکل رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در مجلس با ارتباطات خوبی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم بودجه‌های لازم را به این بخش‌ها منتقل کنیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی مجلس برای حل مشکلات مالی صدا و سیما نیز گفت: حتما رادیو و تلویزیون را باید در این زمینه حمایت کرد اما ابتدا باید طراحی کرد که رادیو و تلویزیون چگونه می‌خواهد فعالیت کند اگر به این شکل دولتی موجود می‌خواهد کار کند قطعا پرخرج است. لذا باید در این امر نیز به بهره‌وری کار توجه کرد تا بهره‌وری کارها در رادیو تلویزیون نیز بالا رود. گسترش بهره‌وری کلی و کیفیت نکته دیگری در این مقوله است که باید برای  آن تلاش کرد.

لاریجانی با اشاره به شخصیت سرافراز نیز گفت: آقای سرافراز نیز در جلسه‌ای که با وی در مجلس داشتیم به نظر می‌رسد ایده‌های خوبی دارند و امیدواریم با حضورش در صدا و سیما حرکت‌های خوبی را در این حوزه از وی شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه ارزیابی‌ شما درباره مذاکرات هسته‌ای چیست گفت: به نظرم رو به پیش است و دلیلی ندارد نگاه منفی به مذاکرات داشته باشیم.

رئیس مجلس گفت: گام‌هایی که تاکنون در این جهت برداشته شده نشان می‌دهد در درون مذاکرات هسته‌ای می‌توان برخی مسائل و اختلافات را کم کرد.

لاریجانی ادامه داد: مذاکرات نشان داد در برخی از مسائل که قدری اختلافات نظر وجود داشت این مذاکرات اختلاف را می‌تواند کم کند و ارام آرام این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شوند به طور طبیعی ما در برخی از زمینه‌ها اختلافات جدی با غرب که نه با همین چند کشور داشتیم که یکی از آنها این بود که آنها نمی‌خواستند ایران غنی‌سازی داشته باشد. اما با مقاومت ملت و ایستادگی کشور و راهنمایی‌های رهبری این مسئله تثبیت شد و ما از آن حالت عبور کردیم و در حال حاضر تولید می‌کنیم و در حال حاضر مقدار زیادی غنی‌سازی داریم و این یعنی اینکه ما تولیدکننده هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط دلیلی وجود ندارد ما خیلی نزاع داشته باشیم. آنها جدال می‌کردند تا ما امروز به این شرایط نرسیم ولی حالا رسیده‌ایم. البته آنها مقداری ما را اذیت کردند و ما مقاومت کردیم و پیش رفتیم. خوب حالا در این شرایط باید مذاکره کنیم. البته ایران هیچ وقت از مذاکرات تحاشی نداشت و آنها میز مذاکره را ترک می‌کردند اما آنها در فضای سیاسی و تبلیغاتی می‌گفتند ایران میز مذاکره را ترک کرده است اما در اصل آنها بودند که میز مذاکره را ترک می‌کردند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه مرحله اول مذاکرات صورت گرفت و البته در کشور نقدهایی در این زمینه وجود داشت که طبیعی است زیرا دیدگاه‌ها متفاوت است درباره مذاکرات اخیر نیز گفت: در مذاکرات اخیر یک مقداری جلو رفتیم. ارزیابی من از مذاکرات اخیر منفی نیست و اینکه قدری جلو رفتیم.

لاریجانی با اشاره به مسئله تمدید زمان مذاکرات نیز گفت: اینکه آنها زمان خواستند و مذاکره تمدید شد نیز امری طبیعی است. البته شاید می‌توانستند به نتیجه برسند. اما برخی از نقاط احتیاج به زمان بیشتر و وقت بیشتری داشت تا به نتیجه دست یابند.   البته دلایل دیگر هم  دارد. بعضی از موجودات در منطقه هستند که همیشه دنبال این هستند تا در این کارهایی که می‌تواند درمنطقه آرامش ایجاد کند خللی ایجاد کنند که در گذشته نیز این رفتارها و نقدها را داشته‌اند که این اقدامات آنها از دید ایران مخفی نیست. البته این مسائل زیاد هم مهم نیست.

وی افزود: معتقدم سطح حرکت ایران یک حرکت راهبردی است و البته این بنده‌های خدا نیز گرفتار همین حسادت‌ها و رقابت‌های بلاوجهی هستند که جنبه‌هایی دارد.

رئیس مجلس تاکید کرد: فکر می‌کنیم مسیری که پیش می‌روند می‌توانند به نتیجه برسد و هم‌اکنون نیز تمدید مذاکرات فرصتی را برای مذاکرات بعدی فراهم کرده تا با دقت بیشتری کار کنند.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها همواره ادعا داشته‌اند که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکرات کشانده آیا اینگونه اظهارنظرها در خصوص مذاکرات ایران را درست می‌دانید گفت: بالاخره آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا ایران را تحریم کردند و خاصیت تحریم‌هایی که علیه ایران صورت دادند چه بوده است؟ به هر حال آنها خود را ابرقدرت می‌دانند و نمی‌توانند بگویند ماایران را تحریم کردیم و در حالیکه اقداماتی را انجام داده اند، اتفاقی نیفتاد. بالاخره آمریکایی‌ها باید چیزی بگویند. حرف‌هایی که سیاستمدارهای آنها در تبلیغاتشان می‌گویند را خیلی جدی نگیرید.

وی با بیان اینکه باید دید آمریکایی‌ها درون مذاکرات چه مسئله و چه چیزی را دنبال می‌کنند، تاکید کرد: اینکه خودشان در مذاکرات به دنبال به نتیجه رسیدن آن هستند و جدی و به صورت جدی گفت وگوها را دنبال می‌کنند و گام‌هایی را بر می‌دارند نشاندهنده این است که از تحریم‌ها خیلی معجزه‌ای برایشان صادر نشده است. زیرا اگر از تحریم‌ها معجزه‌ای صادر می‌شد، پس چرا آنها دنبال مذاکره هستند؟

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ایران کشور بزرگی است و نیروی انسانی کارآمدی دارد که می‌توان از این فرصت‌ها به خوبی بهره‌گرفت تاکید کرد: در کشور ما غفلت‌هایی از نظر اقتصادی صورت گرفته و نمی‌توان گفت همه این مسائل به واسطه تحریم‌ها بوده است. اینکه بخش‌های مختلف ما فربه شده است چه ربطی به تحریم دارد و یا اینکه حجم نیروی انسانی ما در برخی از بخش‌ها به قدری زیاد است نیز ربطی به تحریم ندارد. مشکلات مدیریتی است و باید برطرف شود. البته تاثیر آن در اقتصاد ما ۲۰ درصد است و آنقدر هم زیاد نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه این مسئله که بودجه ما تا این اندازه به نفت تکیه زده است اشکال بزرگی است و بخش زیادی از بودجه جاری ما نفتی است، ایرادی است که به تحریم‌ها ربطی نداشته و بیشتر جنبه مدیریتی است ادامه داد: وقتی به ما فشار وارد شود مجبوریم از توان تولیدداخلی استفاده کنیم. د‌ر آن شرایط ایران جهش پیدا می‌کند.

وی افزود: رهبر انقلاب سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را تصویب کردند که در آن باید مقدار زیادی از امکاناتی که در اختیار دولت است به بخش خصوصی و مردم واگذار شود. دولت نباید پروژه‌های کوچکی را در این زمینه بگیرد بلکه آن را واگذار کند اما اینکه چرا این مسئله تاکنون اجرایی نشده است نیز از مسائلی است که به تحریم‌ها ربطی ندارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار میلیارد پروژه عمرانی کلنگ‌زده در کشور وجود دارد که باید به سرانجام برسد گفت: با بودجه‌های عمرانی که بعضا ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد هستند نمی‌توان همه اینها را سامان داد چرا اینها به این شکل درآمده‌اند مشکل مدیریتی است زیرا ما باید وقتی پروژه مالی را شروع کنیم که بودجه آن را داریم اما این مشکلات مدیریتی ربطی به تحریم ندارند.

لاریجانی با اشاره به بودجه کشور در زمینه صادرات نفت گفت: در حال حاضر که ما تحریم هستیم بودجه ما از نفت بیشتر از سال های ۶۰ تا ۸۰ و ۸۲ است که ما از صادرات نفت بودجه داشتیم. دلیل آن این است که وابستگی‌مان به نفت زیاد شده است پس باید این مسائل را علاج کرد.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد مسائل در دولت فعلی بهتر شده است، گفت: وزرا تجربه‌های کار اقتصادی و صنعت داشته به همین دلیل تصمیمات بهتری گرفتند که البته باید به آنها شتاب بیشتری دهیم. من معتقدم باید اقبال بیشتری به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و از این فرصت بیشتر استفاده کنیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه نگاه یک مبنی بر اینکه در اخبار مطرح شده که شما درصدد ایجاد راه‌اندازی حزب هستید، با خنده پاسخ داد: ما زن و بچه داریم! البته من مدافع تشکیل حزب هستم و معتقدم برای دموکراسی پایدار حضور احزاب قوی و با مرام برای کشور مفید است. البته در کشور ما تلقی‌های منفی نسبت به این موضوع از سوی برخی وجود دارد اما به عنوان مثال حزب جمهوری اسلامی با وجود اینکه دو سال بیشتر فعالیت نداشت، توانست افرادی با افکار قوی تربیت کند که هنوز هم گاهی در شهرستان‌ها حضور افرادی را که در این حوزه به تربیت رسیدند و دارای فکر قوی شدند را می‌بینیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه حزب‌های بادی خیلی مفید نیستند و حزب باید تربیت کادر کند ادامه داد: احزاب باید تربیت کادر داشته باشند و برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تشکیل حزب کار خوبی است و بعضا دوستانی با من در این زمینه صحبت می‌کنند آنها را تشویق به این امر می‌کنم، تصریح کرد: من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توانم حزب تشکیل دهم شاید هم مقداری تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنیم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتما این کار را می‌کنم.