شناسهٔ خبر: 69661 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا

آمار تکان‌دهنده از تبعیض نژادی در تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکا

تبعیض تژادی

به گزارش نماینده به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، مرگ «مایکل براون» نوجوان 18 ساله سیاه‌پوست در شهر «فرگوسن» آمریکا توسط پلیس، سؤالات تازه‌ای را درباره مرگ مکرر مردان و پسران سیاه‌پوست به دست پلیس این کشور و تفاوت درصد مرگ و میر با توجه به تفاوت‌های نژادی در آمریکا به وجود آورده است.

سازمان غیرانتفاعی خبری «پروپاپلیکا» در واکنش به این سؤالات، پاسخ‌هایی هشدار دهنده و مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری شده را در قالب گزارشی دلخراش منتشر کرده است.

تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده توسط دولت فدرال حاکی از آن است که در طول سالهای اخیر، مردان جوان سیاه‌پوست در آمریکا در مقایسه با همتایان سفیدپوست خود، در معرض خطر بیشتری در برابر تیراندازی‌های پلیس بوده‌اند و به‌عبارتی خطر مرگ یک جوان سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور 21 برابر بیشتر از خطر مرگ یک سفیدپوست است.

بر اساس این گزارش، در هزار و 217 مورد تیراندازی مرگبار پلیس آمریکا از سال 2010 تا 2012 میلادی، 31.17 درصد از هر یک میلیون سیاه‌پوست با رده‌های سنی 15 تا 19 سال، کشته شده‌اند و این در حالیست که مرگ و میر سفیدپوستان توسط پلیس با همین رده سنی، فقط 1.47 درصد در یک میلیون ثبت شده است.

بر این اساس، از سال 1980 تا 2012 میلادی نیز 41 نوجوان که 14 ساله و یا جوان‌تر بوده‌اند، در تیراندازی پلیس این کشور کشته شده‌اند که از این تعداد، 27 نفر سیاه‌پوست بوده‌اند و بیشتر افسران سفیدپوست پلیس قاتل سیاه‌پوستان بوده‌اند و افسران سیاه‌پوست تنها کمی بیش از 10 درصد مسئول تیراندازی‌های مرگبار بوده‌اند.

گفته می‌شود که دوسوم نوجوانانی که توسط پلیس آمریکا کشته می‌شوند نوجوانان سیاه‌پوستی هستند که در حال فرار و یا مقاومت به بازداشت کشته شده‌اند.

این داده‌ها چرایی تفاوت دیدگاه جوامع سیاه و سفیدپوست آمریکا به پلیس این  کشور را نشان می‌دهد و در ضمن نشان می‌دهند که چرا والدین آفریقایی‌تبار در آمریکا به پسران خود هشدار می‌دهند که هیچ حرکت ناگهانی در قبال پلیس نداشته باشند و کاملاً آرام باشند.

اصطلاحی در دنیای سیاه‌پوستان آمریکایی وجود دارد که می‌گوید: بهانه‌ای به پلیس ندهید تا شما را بکشد.

این خبر در شرایطی گزارش می‌شود که شهر سنت لوییس آمریکا در پی قتل یک نوجوان 20 ساله سیاه‌پوست توسط یک مأمور پلیس، بار دیگر صحنه اعتراضات به سیاست‌های نژادپرستانه پلیس آمریکا شده است.