شناسهٔ خبر: 69067 - سرویس سیاست

شاکری در گفتگو با "نماینده" مطرح کرد؛

انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم به نفع مدیریت شهری نیست

شاکری

گروه سیاسی نماینده- زمانی که مراسم آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره چهارم در نهم شهریور سال گذشته برگزار شد، گزارشگر صداوسیما از مجبتی شاکری به عنوان یکی از اعضای «ترین» این دوره شورا نام برد.

مجتبی شاکری جانباز دفاع مقدس، فعال فرهنگی و سیاسی و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در انتخابات شورای شهر تهران در فهرست انتخاباتی اصولگرایان قرار گرفت و توانست به همراه تعدادی دیگری از همفکران خود وارد خیابان بهشت شود. برای گفتگو با این عضو شورای شهر به دفتر وی در طبقه چهارم ساختمان شورا رفتیم و از او پیرامون لایحه انتخاب شهرداران توسط مردم، علت شکست اصلاح طلبان در انتخابات هیئت رئیسه و حضور سلایق مختلف سیاسی در شورای شهر تهران سوال کردیم پرسمانی که منجر شد شاکری ناگفته هایی از جلسه غیرعلنی شورای پایتخت را بازگو کند.

وی همچنین به دلخوری اصلاح طلبان از اصولگرایان شورای شهر که حاضر نشدند به یک عضو اصلاح طلب در هیئت رئیسه رای دهند پاسخ داد و گفت: اگر با انصاف داوری کنیم هم توزیع ریاست بر کمیسیون ها و هم ریاست بر کمیته های شورای شهر، توزیع متعادلی بود.

پس از پیروزی چمران در انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر و انتخاب وی به عنوان رئیس شورای شهر تهران، برخی اصولگرایان را به لابی گری متهم کردند و شاکری در واکنش به این موضوع تاکید کرد: رئیس شورا توسط اعضا انتخاب می شود بنابراین آن لابی گری آنجا وجود دارد اگر لابی گری بر اساس منطق و رد و بدل کردن اطلاعات صحیح باشد روشنگری است و خیلی خوب است، فریب دادن، فتنه گری است، دروغ گوی یا تخریب شخصیت ها بد است.

مشروح گفت‌وگوی "نماینده" با مجتبی شاکری به شرح زیر است:

نماینده: آقای شاکری آیا تهیه لایحه انتخاب شهرداران توسط مردم در دولت جنبه سیاسی دارد؟

شاکری: بسم الله الرحمن الرحیم؛ در دولت قبل یک زمینه هایی شکل گرفت و لایحه ای هم به مجلس برده شد و آن جا با توضیحاتی که اعضای شورای شهر دادند منتفی و مسکوت باقی ماند اما مجدداً احیاء شد. به نظرم می رسد که به نفع شهر و مدیریت شهری نیست و به نوعی تضعیف شورای شهر را هم به همراه دارد.

حتی الان بحث این است که ما در انتخاب ریاست جمهوری هم اگر به سمت یک نظام انتخاباتی پارلمانتاریستی که مجلس رئیس جمهور را انتخاب کندبرویم، این انتخاب پایدار و مطمئن تری است و می تواند در مواردی که عدم کفایت برای رئیس جمهور مطرح می شود به راحتی مجلس ورود پیدا کند. در حال حاضر در نظام ما یکی از معضلاتی  این است که اگر عدم کفایت برای رئیس جمهور داده شود هزینه برگزاری انتخابات سراسری بسیار سنگین و امکان وقوع اش اصلاً در حد غیر ممکن است در حالی که اگر ما یک اصلاحی در قانون اساسی می کردیم و انتخابات ریاست جمهوری مان را پارلمانتاریستی می کردیم این مشکل بوجود نمی آمد، الان از این جهت شورای شهر تهران جلوتر از مجلس است یعنی پارلمان شهری در واقع شهردار را انتخاب می کند و به همین خاطر تمکین شهردار نسبت به شورای شهر خیلی بالاست و سعی می کند که با دقت مصوبات شورای شهر را پیگیری کند چه بسا اگر این انتخاب توسط مردم صورت می گرفت برخی از این بهانه هایی که در دوره های ریاست جمهوری دیده شده (مثلاً در گفتگوها و چالش هایی که روئسای جمهور با مجلس داشتند این موضوع را عنوان می کردند« رای ما از رای شما بالاتر است» و به عنوان یک نوع تهدید نمایندگان مجلس گفته می شد) که مثلاً رای رئیس جمهور از رای شما بالاتر است. به نظرم می رسد پیشرفته تر از انتخابات ما در ریاست جمهوری انتخاب شهردار است که الان در شورای شهر دارد صورت می گیرد.

نماینده: آقای شاکری برخی براین باورند لایحه انتخاب شهرداران توسط مردم وظایف و اختیارات شوراها را محدود می کند به همین جهت جنبه سیاسی دارد، نظر شما چیست؟

شاکری: نه، من قبول ندارم. نه کسی تضمین کرده ریاست جمهوری همیشه دست اصلاح طلبان قرار گیرد و نه همیشه دست اصول گرایان باشد. در مورد شهردار هم همین است تضمینی نشده که رئیس شورای شهر از چه جناحی باشد و یا شهردار از چه جناحی باشد. خارج از تمام این فضاها به لحاظ منطقی و عقلی می گویم «سیستم موجود به نفع شهر و مدیریت شهر است». این خارج از دایره تفکر جناحی است که آدم بخواهد نظر بدهد.

نماینده: آقای چمران گفته بودند ما در قالب شورای عالی استانها نسبت به لایحه انتخاب شهردار توسط مردم اعتراض می کنیم، آیا این اعتراض صورت گرفته؟ و شورای شهر هم واکنشی پیرامون این قضیه انجام داده است؟

شاکری: این پیشنهاد در دوره های قبل شورا هم مطرح شده بود، در نظرخواهی از شورای جدید هم طرح مسئله شد، در صحن شورا  تعدادی از دوستان هم اظهار نظر کردند اما جمع بندی که به عنوان مصوبه شورا باشد صورت نگرفت اما به نظر می رسد با توجه به اطلاعاتی که در دست هست شورای استان ها هم با این لایحه مخالفت کند.

نماینده: آقای شاکری آیا تهیه لایحه انتخاب شهرداران ارتباطی با پیروزی مجدد اصولگرایان در هیئت رئیسه دارد؟

شاکری: فکر نمی کنم، مربوط به فکری است که از دوره قبل هم بوده است یعنی کسانی به نظرشان می رسید که این شیوه بهتر است و مطابق این عمل می کنند. در این دوره متوقف ماند اما باز در دوره جدید مجدداً به صحنه آمد. به نظرم نمی رسد لایحه انتخاب شهردار ربطی به اصولگرایان یا اصلاح طلبان داشته باشد.

نماینده: به نظر شما، لایحه انتخاب شهرداران توسط مردم اجرایی خواهد شد؟

 شاکری: با استمزاجی که از مجلس صورت گرفت، مجلس هم خیلی با این لایحه موافقت ندارد، لذا به نظر می رسد  یک عقب گردی است چون همین الان مجلس در فکر این است که چه جور می شود انتخابات ریاست جمهوری را به دور از قضیه جناح بندی های سیاسی در چارچوب انتخابات پارلمانتاریستی بتواند محصور کنند تا این که قدرت مجلس بالا برود و به نوعی تمکین و هماهنگی رئیس جمهور از مجلس بالاتر رود و مصوبات مجلس بهتر اجرا شود.

نماینده: اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود اختیارات نظارتی شورا کم نمی شود؟

شاکری: در هر صورت شورای شهر به تصویب قانون و نظارت بر اجرای قانون زنده است (چه شهردار توسط مردم و یا چه توسط شورای شهر انتخاب شود) حتماً این دو امر باید به درستی انجام شود. عنصر نظارت، هدایت و حمایت، یک مجموعه را می سازد و عنصر تصویب قوانین هم مورد نیاز اداره شهر است از این رو این دو  عنصر مهم هستند و باید صورت گیرد.

اختیار انتخاب شهردار، شورای شهر را تضعیف می کند  ولی آن هم در زمان خودش تدابیری خواهد داشت که بتواند این دو وظیفه را اعمال کند.

نماینده: آقای شاکری شورا می تواند اختیارات را کم کند و از شهردار بخواهد معاونان و شهرداران مناطق از شورا رای اعتماد بگیرند.

شاکری: بحث را باید جدا کرد، این که ما انتخاب مجری را در یک نظام شورایی انجام دهیم یا بین مجموعه وسیع مردمی منتقل کنیم. تجربیات روزگار ما می گوید اگر شورایی که منتخب مردم است مثل مجلس شورای اسلامی در انتخاب مجری ورود پیدا کنند مطمئن تر و بهتر است اما این نکته که حالا در هر صورت شهرداری انتخاب شد آیا اختیارات شهردار محدود می شود و یا نمی شود؟ ببینید همیشه مجری (کسی که در اجرا است و مدیریت کشور یا شهر را به عهده دارد) قطعاً قدرتش بسیار زیاد است حتی در عِده و عُده حساب کنید، شما الان نمایندگان مجلس با همین وظیفه تصویب قوانین و نظارتی که بر عهده دارند را در نظر بگیرید همیشه از اجرا به نوعی عقب هستند و مجری همیشه جلوتر است چون عمل می کند و بعداً زیر سوال می آید بعداً تفحص می آید بعداً خیلی از مسائل دیگر همچون تذکر، سوال و استیضاح و عدم کفایت می آید یعنی اجرا چندین قدم جلوتر از شورا است.

حالا اگر ما این را در واقع از شورا بگیریم به نظر من به نفع مدیریت شهر نیست ما هر مقداری که قدرت شورا را بالاتر ببریم اثر بیشتری دارد از جمله کارهایی که می تواند قدرت شورا را بالا ببرد این است که «شورا برای دستگاه نظارتی خود از فناوری های جدید استفاده و ارتباطش را با شهروندان به طور مستقیم برقرار کند تا اطلاعات شهر را بتواند از آن ها دریافت کند» شورا حتی این امکان را فراهم بیاورد که به طور پیامکی بتواند از مردم اطلاعات و عملکرد مدیریت شهری را دریافت کند.

از جمله کارهای مهم دیگر اینکه ما تجربه خوب رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرا را در مورد رای اعتماد به شهرداران ۲۲ گانه عملیاتی کنیم باز از تجربیات خوب مجلس که می تواند به آیین نامه داخلی شورای شهر تهران متقل شود این است «وقتی تذکر به مجری می دهند بعدا در مرحله سوال قرار می گیرند» در مرحله سوال از جمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی می پرسند شما قانع شدید یا نه؟ یعنی فرد سوال کننده فقط ملاک نیست بلکه جمع نمایندگان فرآیندشان مهم است که قانع شده اند یا نه، در شورای شهر متاسفانه سیستم عقب مانده است یعنی بعد از تذکر، سوال می تواند صورت بگیرد و فرد سوال کننده اگر قانع نشود مراحل بعدی پیش می آید. این یک نقصی است که وجود دارد و به نظرم می رسد ما باید حتماً در آیین نامه داخلی شورا بازنگری کنیم البته این نیاز به مصوبه مجلس هم دارد.

نماینده: آقای شاکری، آیا اعضای شورای شهر من جمله اصولگرایان نمی خواهند بر روی بازنگری آئین نامه شورای شهر فعالیت کنند؟

شاکری: همه مواد آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به کار ما نمی آید ولی در خیلی از موارد قابل الگو برداری است. من فکر می کنم حتی جمع اصلاح طلبان هم به این موضوع علاقه مند هستند چون یک امر عقلی ست، خیلی از امور اصلاً به موضع گیری سیاسی ربطی ندارد و امر عقلی است بنابراین چه آقای مسجد جامعی و چه آقای چمران رئیس شورا باشد اگر با یک آیین نامه خوب حق افراد در اظهارنظر کردن و در ورود به بحث ها (موافقت و مخالفت ها) به خوبی ادا شود  برای همه خوب است یعنی فرقی نمی کند که کسی گرایش سیاسی اش چه باشد لذا به نظر من این کار خوبی است.

نماینده: اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود، لابی گری ها در شورا از بین می رود؟

شاکری: ما بالاخره انتخاب رئیس شورا داریم، رئیس شورا را که دیگر مردم نمی توانند انتخاب کنند رئیس شورا توسط اعضا انتخاب می شود بنابراین آن لابی گری آنجا وجود دارد و اگر انتخاب شهردار توسط مردم صورت گیرد (باز در انتخاب شهرداران که مدل مجلس و دولت خواهد بود) در رای اعتماد گرفتن ۲۲ شهردار از شورا، این لابی گری وجود دارد یعنی خیلی نمی شود فاصله گذاری کرد تا اتفاقی در این جهت نیفتد ضمن اینکه اگر لابی گری بر اساس منطق و رد و بدل کردن اطلاعات صحیح باشد روشنگری است و خیلی خوب است، فریب دادن، فتنه گری است، دروغ گویی یا تخریب شخصیت ها بد است و گرنه این که اطلاعات روشن و شفاف راجع به اشخاص داده شود و اشخاص هم حق دفاع خود را داشته باشد به نظرم ضرر ندارد.

نماینده: آقای شاکری، شورای اول شهر تهران در اختیار اصلاح طلبان و شورای دوم و حتی سوم در اکثریت اصولگرایان قرار داشت اما شورای چهارم با حضور سلایق مختلف سیاسی تشکیل شده است، حضور نمایندگان برخی از احزاب و چهره های سیاسی در این دوره از شورا را چگونه ارزیابی می کنید؟  

شاکری: شورای شهر بیش از ۹۵ درصد تصمیماتش مربوط به مطالبات شهروندان است و مباحث کارشناسی را در این خصوص دنبال می کند. ما در بسیاری از جلسات در کمیسیون، کمیته و یا صحن شورا مباحثمان کارشناسی است، جنس کار در واقع جنس کارشناسی است چون شورای شهر مسائل مربوط به توافق نامه هسته ای، ارتباط با کشورهای منطقه و ارتباط های جهانی را دنبال نمی کند حتی بحث امنیت داخلی را از جنس این که مجلس شورای اسلامی دنبال می کند در شورای شهر دنبال نمی شود چون در دستور کارش نیست لذا بحث های مطرح شده پیرامون محیط زیست، هوا، فضای سبز، پسماندها، مسائل فرهنگی و معماری شهری است.

البته هر عضو اصلاح طلب به همین دلیل که خود را جزء فهرست اصلاح طلبان می داند باید پاسخگوی بسیاری از مطالب نیز باشد، باید پاسخ دهد "نوع نگاهش به انقلاب آیا با نوع نگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری هماهنگی دارد یا ندارد؟

برخی از اصلاح طلبان حساب خود را از جمهوری اسلامی جدا کردند و گفتند "اسلامیت قید اضافی برای جمهوری است، برخی دیگر هم گفتند حکومت اسلامی اصلا امکان پیاده شدن ندارد از این رو فردی که در حال حاضر در شورای شهر حضور دارد باید تکلیف خود را با این موارد مشخص کند.

بنده مجموعه پرسش هایی که همه ما باید نسبت به انقلاب، امام و رهبری پاسخ دهیم را در ۱۴ عنوان تقسیم بندی کردم.

بنده در جلسه غیرعلنی شورای شهر که بدون حضور رسانه ها برگزار شده بود گفتم« اگر ما عقلانیت را به کار بگیریم و به انصاف توجه داشته باشیم به هم نزدیک می شویم و خیلی از یکدیگر دور نمی شویم» همچنین گفتم "ما اصولگرایان نسبت به یازده روز خانه نشینی احمدی نژاد اعتراض کردیم و معتقدیم کار خطایی انجام داده بود، شما اصلاح طلبان هم انصاف داشته باشید و نسب به کارهای کروبی، میر حسین و خاتمی اعتراض کنید، اردوکشی خیابانی کار قابل دفاعی نیست، انگ تقلب زدن گناه بزرگی است اما شما این ها را نمی گویید.

براین اساس خطاب کردم و گفتم: آقای مسجد جامعی مقام معظم رهبری بیش از ۲۵۰ بار واژه فتنه را به کار بردند شما از دوستانتان بپرسید چند بار این واژه را به کار بردند؟

مهمترین عامل که در این ۱۴ بند قرار می گیرد عبارتند از: تکلیفمان راجع به انقلاب اسلامی مشخص شود، نظام برآمده از انقلاب اسلامی را بپذیریم، ولایت فقیه در بحث نظری و مصداق را قبول داشته باشیم، توجه به سیره انقلابی امام و رهبری، اولیت دادن به گفتمان مقام معظم رهبری، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، توجه و اهمیت دادن به کارآمدی نظام، بصیرت در انقلاب، اعلام مواضع به صورت شفاف(فاصله خود را با فتنه تنظیم کنیم)، پاک دستی خود و اطرافیان، شجاعت، جامعیت در نظر و خوش بین بودن به آینده مهمترین عواملی است که باید از سوی فعالان سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

بنده برخی از این موارد را در جلسه خصوصی شورا مطرح کردم و بنا هم دارم در فرصت مناسب این ۱۴ عنوان را در نطق پیش از دستور شورای شهر مطرح کنم.

نماینده: پس از اینکه در جلسه غیرعلنی به این موارد اشاره کردید، اصلاح طلبان شورای شهر چه واکنشی نشان دادند؟ اصلاح طلبان شورا سکوت کردند. وقتی که من گفتم بیش از ۲۵۰ بار رهبری بحث فتنه را مطرح کردند پس چرا وقتی اسم فتنه می آید جن زده می شوید سکوت محض کردند.

نماینده: یکی از رویدادهای مهم امسال در پایتخت و حتی در میان گروه های فعال اجتماعی و سیاسی انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر بود، از نگاه جنابعالی به عنوان عضو شورا چرا اصلاح طلبان در انتخابات اخیر رئیس شورا و به طور کلی هیئت رئیسه را از دست دادند؟

شاکری: شورای شهر تهران  در دوره چهارم ترکیب جدیدی را هم به لحاظ تعداد کسانی که عضو شورا شدند و هم در تعداد کمیسیون ها پیدا کرد، یعنی از ۱۵ نفر به ۳۱ نفر و از ۳کمیسیون به ۶ کمیسیون ارتقا پیدا کرد و به نوعی می شود گفت جایگاه شورا شهر برای نظارت بر شهرداری تهران یک جایگاه بلندی شد و کسانی هم که حضور پیدا کردند انگیزه شان برای این که هم وقت بیشتری بگذارند و هم امکان نظارت مصوبات را داشته باشند خیلی جدی تر اتفاق افتاد.

 اما در مورد انتخاب رئیس شورا و شهردار تهران در ابتدا یک وضعیتی پیش آمد، خب جناب آقای قالیباف به عنوان یک چهره ای که کاندیدای ریاست جمهوری بود و در جایگاه شهردار تهران هم قرار داشت به طور طبیعی باید فردی رقابت با ایشان را عهده دار می شد که بتواند هم در شناخت شهر و هم در مدیریت شرایط مختلف، هماوردی با ایشان(قالیباف) داشته باشد از این رو اسامی زیادی مطرح شد ولی هر کدام از آن ها در مقایسه خیلی نمی توانستند آرا را جذب کنند. مجموعه اصلاح طلب ها به سمت آقای محسن هاشمی رفتند وقت موسعی را خود هاشمی رفسنجانی و خاتمی  برای این که محسن هاشمی بتوانند این مسئولیت را به عهده بگیرند گذاشتند تا بتوانند این رقابت را به نفع محسن هاشمی تمام کنند ولی این اتفاق نیفتاد.

برخی از افرادی که در شورای شهر هستند تحت عنوان پرچم اصول گرایی قرار ندارند ولی قانع  نشدند که در مقایسه با آقای محسن هاشمی به آقای قالیباف رای ندهند این شد که رای آقای قالیباف رای برتری شد در مورد موضع ریاست شورا هم یک رقابت فشرده ای بود البته اتفاقاتی افتاد که برخی از آن ها شاید قابل بیان نباشد ولی نسبت به برخی از اقدامات که بنده خودم گلایه مند شدم و خیلی از دوستان دیگری هم که در شورا هستند گلایه مند هستند این بود که وعده معاونت نظارت را صبح روزی که رای گیری بود به یکی از اعضا دادند و فقط وعده هم نبود بلکه حکم صادر کردند در حالی که کار سنجیده ای نبود لذا وضعیت آرا به گونه دیگری رقم خورد.

نماینده: آقای شاکری اما در دوره جدید، احمد مسجد جامعی و اصلاح طلبان هئیت رئیسه شورا را ازدست دادند علت شکست اصلاح طلبان چه بود؟

شاکری: یک سال از شورای شهر چهارم گذشت و طبق قانون باید در مورد ریاست شورا، هیئت رئیسه و کمیسیون ها رای گیری مجدد به عمل می آمد، گمانه زنی های مختلفی صورت می گرفت و جلساتی برگزار می شد ولی به نظر من آن چه که در داخل شورا می گذرد با آن چه که در بیرون گفته می شود متفاوت است، خیلی از روزنامه های اصلاح طلب بر این باور بودند که آرا ۱۸، ۱۳ به نفع ریاست قبلی خواهد بود ولی عملاً در صحن اتفاق دیگری افتاد و من فکر می کنم که قضاوت صحیح مربوط به آن کسانی است که در داخل صحن از نزدیک با حوادث و وقایع آشنا هستند. از این رو با رای گیری هایی که به عمل آمد  آرا ۱۸، ۱۳ به نفع آقای چمران رقم خورد.

نماینده: اصلاح طلبان شورای شهر از اصول گرایان گله دارند و می گویند در انتخابات این دوره هیئت رئیسه حتی یک کرسی به آنان ندادید، در صورتی که در سال قبل بهتر با شما رفتار کردند و نایب رئیسی را به مرتضی طلایی دادند؟

شاکری: رئیس شورا و عملکرد یک سال گذشته نشان داد که بر هیئت رئیسه غلبه دارد (نظر و رای اش، غلبه داشت) حتی در انتخاب روز رای گیری از هیئت رئیسه نظر خواسته نشد و خود رئیس تصمیم گرفت انتخابات روز سه شنبه برگزار شود چون هیئت رئیسه نظرشان بر روز یک شنبه بود ولی رئیس این تصمیم را گرفت. یعنی در خیلی از تصمیماتی که گرفته می شد خود هیات رئیسه گلایه داشت چراکه مشورتی با آن ها صورت نمیگرفت.

برخی از اصلاح طلبان منطقی دارند و آن منطق این است" آن جایی که رای اکثر دارند هیچ اعتنایی به طرف مقابل ندارند، آن جایی که رای شان کافی نیست فریاد تعامل می زنند و از تعامل هم منظورشان معامله است و نه تعامل به معنای هماهنگی" مسئولیت کمیسیون ها در شورا با چه کسی است!؟   مثلاً در کمیسیون عمران در دوره قبل رای آقای اقبال بالاتر بود ولی دوستان آمدند گفتند: آقای دنیامالی جزء فهرست اصلاح طلب ها بود بنابراین ریاست عمران را به عهده گرفتند. یا در کمیسیون شهر سازی آقای سالاری که از فهرست اصلاح طلب ها است آمد مسئولیت را به عهده گرفت.

در کمیسیون فرهنگی اکثریت با اصولگرایان بود و اگر رای به مسئولیت آقای مختاباد نمی دادند ایشان نمی توانست کمیته فرهنگی را به عهده بگیرد یا خانم دانشفر نمی توانست کمیته اجتماعی را عهده دار شود، در واقع  با اکثریت اصول گرایان آنها این مسئولیت ها را به عهده گرفتند لذا به نظر من اگر با انصاف داوری کنیم هم توزیع ریاست بر کمیسیون ها و هم ریاست بر کمیته ها، توزیع متعادلی بود ضمن این که مسائل شورای شهر وقتی از انتخاب رئیس و شهردار عبور کرد دیگر بقیه امور تابع مسائل سیاسی نیست چون مباحث کارشناسی است و هر کسی هم حق یک رای بیشتر را ندارد و رای ها هم ارزش شان به یک اندازه است. البته یک تفاوتی هم با مجلس شورای اسلامی دارد، آراء مجلس شورای اسلامی با ۲۹۰ نفر نماینده خیلی می تواند تلاطم داشته باشد ولی در شورا شهر خیلی این تلاطم آرا نیست و با یک یا دو رای وضعیت متغیر می شود.

نماینده: اصلاح طلبان در شورای شهر فراکسیون تشکیل داده اند و تندگویان سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان است، آیا اصولگرایان نمی خواهند در شورا فراکسیون تشکیل دهند؟

شاکری: جلسات هماهنگی دوستان وجود دارد اما دایره آن فراتر از عنوان اصول گرایی است حتی برخی از کسانی که در فهرست موسوم به اصولگرایان نبودند در جلسات شرکت می کنند.

نماینده: محوریت این جلسه برعهده چه کسی است؟

شاکری: آقای چمران، سروری، طلایی، تقی پور و دوستان همه هستند، جلساتی است که به طور منظم تشکیل می شود و مباحث در  آن جا مرور می شود و کارهایی که برای شهر لازم و برای تصویب در کمیسیون ها لازم است  مطرح شود آن جا صورت می گیرد ولی دایره آن از دایره فهرست اصول گرایانی که در انتخابات بوده اند فراتر است.

نماینده: از وقتی که ما دادید کمال تشکر را دارم.

شاکری: خواهش می‌کنم. موفق باشید.