به گزارش نماینده به نقل از رجانیوز در شرایطی که دولت تدبیر و امید برای کتابهای مسئلهداری همچون «جامعه شناسی ایران» (حمیدرضا جلائی پور)، «ایران در گذر روزگاران» (مسعود لقمان) و «چرا ملتها شکست میخورند» (ترجمه ترجمه محسن ميردامادي و محمدحسين نعيميپور) با وجود اعتراضات، به راحتی مجوز انتشار صدر میکند، دیروز در مراسم اولین بزرگداشت شهید «سید حسن آیت» اعلام شد که به کتاب «اسرار آیت» مجوز انتشار داده نشده است.
عصر دیروز در اولین بزرگداشت «شهید سید حسن آیت» که همزمان با سی و سومین سالگرد شهادت وی در حوزه هنری برگزار شد، «حجتالاسلام والمسلمین روحالله حسینیان»، «جواد منصوری» و «اسدالله بادامچیان» و مدیر انتشارات «اشراق حکمت» به سخنرانی پیرامون ابعاد والای زندگی این شهید پرداختند.
«حجتالاسلام والمسلمین روحالله حسینیان» رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: «امروز در سوگ و سالگرد شهید مظلومی گرد هم آمدیم که مظلوم بود، مظلومانه به شهادت رسید و مظلوم ماند.»
به گزارش تسنیم، وی در خصوص «شهید آیت» گفت: «آیت مرد پیشتازی بود که در تمام عرصهها و میدان مبارزه و جهاد از دیگران سبقت گرفت و زودتر از همگنان خود میفهمید و سالها زودتر از تاریخ خود زیست.»
«حسینیان» با بیان اینکه زندگی سیاسی اجتماعی «آیت» از چند جهت قابل بررسی است، افزود: «آیت» در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و محل زیستن وی نیز در یک خانواده روحانی بود و از ابتدای کودکی زمانی که درس را آغاز کرد، تا عنفوان جوانی در حوزهها به آموزش پرداخت که نقش بزرگی در زندگی سیاسی آیت داشت و دوران دبیرستان وی همزمان با ملی شدن صنعت نفت بود و دوران دانشجوییش نیز با نهضت امام خمینی همزمان شد و در آخر دوران بالندگی وی همزمان با انقلاب اسلامی بود.»
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: «این جهات از زندگی، از وی شخصیتی قابل اعتماد، انقلابی، تاریخساز، تاثیرگذار، نقشآفرین در تاریخ انقلاب اسلامی ساخت و به همین جهت بنیانگذار حزب جمهوری اسلامی که تمام انتخابها و اقداماتش بر مبنای تعقل بود، او را به عنوان عضو شورای مرکزی حزب معرفی کرد و همین جهات مختلف بود که از آیت شخصیتی آیتگونه و نشاندهنده روح انقلاب اسلامی بوجود آورد. شهید آیت کولهباری از تجربه بود که شرایط پس از انقلاب را بر مبنای تجربه خود آزمود، تحلیل کرد و تصمیم و موضع گرفت.»
«حسینیان» با بیان اینکه پس از انقلاب نیروها به دو دسته اصولگرا، متعهد، انقلابی و از سویی دیگر نیروهای چپگرا، کمونیست و لیبرال و ملیگرا که دل در گرو اسلام نداشتند تقسیم میشدند، تصریح کرد: «در این شرایط که حق و باطل به یکدیگر گره خورده بود شهید آیت و شهید دیالمه دو نیروی پیشتاز افشاگری علیه نیروهایی شدند که تاریخ نشان داد که حق با این دو شهید بزرگوار بود.»
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی «شهید آیت» را پیشتاز در افشاگری و تبیین حق و باطل معرفی کرد و گفت: «او درد جامعه را شناخته بود و دوای آن را میدانست و بنیصدر را نماد قدرتمند تمام نیروهای غیراسلامی میدانست که همه آنها در مقابل انقلاب اسلامی متحد شده بودند؛ او دست به افشاگری زد و بنیصدر را که نماینده همبستگی ضد انقلاب بود به خوبی تشخیص داد.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «باید اعتراف کنیم که همواره نیروهای مذهبی در تبلیغات دستی فروتر داشته و از امکانات رسانهای یا برخورد نبوده و یا کمتر برخوردار بودند و در همین راستا فضای مطبوعاتی در آن زمان اجازه نداد که حرف شهید آیت برای مردم آشکار شود و حتی فضا آنقدر سنگین بود که اجازه نمیدادند مردم در سخنان آیت دقت کنند و در زمانی که نوار سخنرانی شهید آیت علیه بنیصدر به دست روزنامه انقلاب اسلامی افتاد، رسانهها فضایی را به نام کودتای آیت بوجود آوردند که در آن فضا کسی به خود نوار مراجعه نمیکرد و همه فقط واکنشها به آن را میدیدند.»
«حسینیان» اضافه کرد: «۴۰ روزنامه و جریده توسط منافقین در آن زمان اداره میشد که یکسره علیه آیت مینوشتند و فضاسازی میکردند اما آیت ایستاد و به آرمان الهی خود که عزل بنیصدر بود، رسید.»
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت به خوبی درک کرد که ریشه همه مسائل ایستادگی در مقابل انقلاب اسلامی چیست، گفت: «آیت دریافته بود که جریان ملیگرایی به دنبال طرح مصدق به عنوان فردی فناناپذیر در مقابل امام خمینی و طرح جانشینی ملیگرایی به جای اسلام است و امام نیز به همین نتیجه رسیده بود که ملیگراها با طرح مصدق و ملیگرایی قصد دارند مقابل انقلاب اسلامی بایستند.»
وی خاطر نشان کرد: «آیت رسالت سنگینی در افشای جریان ملیگرایی در خود احساس میکرد و تمام هم و غم خود را گذاشت تا چهره واقعی مصدق را تبیین کند که در نهایت کتاب مصدقالسلطنه را به چاپ رساند و سند فراماسون بودن مصدق را در این کتاب منتشر کرد.»
«حسینیان» اضافه کرد: «دومین رسالت آیت تبیین نقش مصدق در نهضت ملی شدن صنعت نفت بود و احساس کرد که مصدق هیچگاه تا آذر سال ۱۳۲۹ که نهضت ملی شدن صنعت نفت توسط آیتالله کاشانی فراگیر شد، از ملی شدن صنعت نفت حمایت نکرد چرا که در طول تاریخ حتی یک دفاع از ملی شدن صنعت نفت نمیبینیم و حتی در مجلس چهاردهم که یکی از نمایندگان طرح ملی شدن نفت جنوب را مطرح کرد و انتظار داشت که مصدق از این طرح دفاع کند گفت میدانید که یک قرارداد طرفینی دارد و قرارداد را نمیتوان یک طرفه و بدون موافقت طرف دیگر فسخ کرد و فقط در مجلس شانزدهم بود که پس از بیانیه آیتالله کاشانی گفت نفت ایرانی برای ایرانی. یعنی که زمانی که ملی شدن صنعت نفت تبدیل به یک خواست ملی شده بود مصدق وارد صحنه شد.»
وی افزود: «سومین مسئلهای که شهید آیت بر روی آن پافشاری کرد، تبیین نقش مصدق در شکست ملی شدن صنعت نفت بود و نشان داد که مصدق نه آن چهرهای است که ملیگرایان قصد دارند او را جای امام خمینی به عنوان رهبر جامعه جا بزنند.»
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه «شهید آیت» از این موضوع دلنگران بود که انقلاب مانند صنعت نفت دست نامحرمان بیفتد، گفت: «موضوع دیگری که آیت دنبال میکرد این بود که چه کند انقلاب دست نامحرمان بیفتد و بر همین اساس به خوبی خواست دینی و مردمی ولایت فقیه را تشخیص داد. آیت بر اساس خواست دینی و مردمی دریافت که تنها حافظ انقلاب ولایت فقیه است و بر همین اساس با شهید بهشتی همراهی و همگامی کرد و با وجودی که خیلیها میگویند ولایت فقیه در حالی مطرح شد که فقط خواست یک عده خاص بود، اما از جاهای مختلف به مجلس خبرگان طومارهایی میرسید که نشان میداد ولایت فقیه خواست مردم است و شهید آیت این موضوع را به خوبی درک کرد.»
وی در پایان خاطر نشان کرد: «شهید آیت بیشک مانند آیه "السابقون و السابقون" از سبقتگیرندگانی بود که خداوند پاداش به او را به رخ دشمنانش کشید و افتخار "عند ربهم یرزقون" را به وی عطا کرد؛ راهش پر رهرو باد.»
در ادامه این مراسم، اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه و نایبرئیس جبهه پیروان شهید آیت را کتابی زیبا، عبرتآموز و حکایتی از بخشی از تاریخ کشور دانست و گفت: «شهید آیت برای همه نسلها، امروز، نسل فردا و همچنین برای همه مجاهدان راه خدا درسی عبرتآموز است.»
وی با طرح این سؤال که چرا «آیت» در چنین موقعیت ارزشمندی قرار گرفت و بهنیکی از او یاد میشود، افزود: «آیت در موقعیت حساس جمهوری اسلامی ایران و هنگام همه توطئهها، شیطنتها انحراف و سوءاستفادهها و مقامپرستیها در فضای آزاد پس از خفقان رژیم ایستادگی کرد.»
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با بیان اینکه در آن مقطع لیبرالها و دموکراتها تلاش میکردند انحراف جدی را در انقلاب ایجاد کنند و انقلاب را تبدیل به جریانی سازشکار و پیرو مکتب لیبرال دموکرات در جهت همکاری با آمریکا کنند، اظهار داشت: «آیت در این افشاگریها نقش اساسی داست و همهجا از حق سخن میگفت.»
بادامچیان با بیان این مطلب "البته باید مقابله کنندگان با راه آیت را خوب بشناسیم" تصریح کرد: «مخالفان و دشمنان آیت طیف عجیب و غریبی بودند، از میرحسین موسوی مدعی انقلاب و جوراب مرگ بر آمریکا بپوش و ملیگرایان جبهه ملی و از نهضت آزادی و کمونیستها و گروه فرقان و منافقین و امثال بنیصدرها همه در مقابل شهید آیت بودند، اینها مخالفین اصل ولایت فقیه بودند که با وجود اختلاف سلیقه در برابر آیت یک مشی را داشتند.»
وی ادامه داد: «اکثر این گروهها فرمایشی بودند تا در مقابل یاران حقیقی امام از جمله شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی و شهید باهنر قرار بگیرند. اما آیت بدون هرگونه کوتاه آمدنی در مسیر روشنگری برای توده مردم و در خط اصیل انقلاب فعال ماند.»
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بصیرت، صداقت، شجاعت و شهامت را علت مخالفتها با «شهید آیت» عنوان کرد و گفت: «عبرتهای فراوانی میتوان از راه شهید آیت گرفت. اهل مبالغه نبود و شهامت از ویژگیهای بارز او به حساب میآمد.
«بادامچیان» در ادامه به نقش «شهید آیت» در ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: «وقتی آیت دید که جریانهای انحرافی مصدق را بهجای آیتالله کاشانی که بهحق رهبر اساسی نهضت ملی شدن صنعت نفت بود قرار میداد، ایستادگی میکرد. آری، ملیگرایان تبلیغ میکردند تا آمریکا محبوب کشورمان در مبارزه با انگلستان باشد اما شهید آیت در برابر این تفکر ایستادگی کرد و برنامهریزی کرد تا این توطئهها را افشا کرد.»
وی با بیان اینکه شهید «آیت» همیشه محکم کنار «آیتالله کاشانی» ایستاد و افراد فرصتجویی را که نزد مرحوم کاشانی بودند، شناسایی و معرفی کرد، گفت: «چهرهشناسی در جریان ملی شدن صنعت نفت از ویژگیهای شهید آیت بود.»
«بادامچیان» با بیان اینکه «میرحسین موسوی» یک مصدقی بود و در روزنامه جمهوری اسلامی سخنان «آیت» را در حمایت از «آیتالله کاشانی» سانسور میکرد، گفت: «آیت معتقد بود که در انقلاب اسلامی مرجعیت باید چهره اصلی باشد و بر همین اعتقاد و تفکر خود پافشاری میکرد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش به جلسه شب هفتم تیر مبنی بر انتخاب «میرحسین موسوی» اشاره کرد و گفت: «آن شب وقتی بحث وزارت خارجه میرحسین موسوی مطرح شد آیت بهشدت مخالفت میکرد و معتقد بود که راه موسوی خط پیمان است و خط پیمان به آمریکا منتهی میشود و او شدیداً مخالف بود. بالاخره بحثها درگرفت و در نهایت با اکثریت مختصری تصویب شد که میرحسین موسوی برای وزارت خارجه پیشنهاد شود، اما آیت گفت: من بهعنوان نماینده ملت مخالف هستم و این مخالفت را دنبال میکنم.»
«بادامچیان» ادامه داد: «با مخالفت آیت، دار و دسته موسوی مخالفت کردند و میگفتند این یک دستور تشکیلاتی است و هیچکس نباید خلاف آن عمل کند و اگر آیت مخالفت کند او نیز تخلف کرده است.»
وی با بیان اینکه مرحوم «عسگراولادی» و «فرزاد رهبری» نیز خواستار بررسی تخلفات میرحسین موسوی درباره روزنامه، حزب و سایر امور بودند و میگفتند: «اگر قرار است به تخلفات تشکیلات آیت رسیدگی شود باید به تخلفات موسوی هم رسیدگی کنید، گفت: به هر حال شهید بهشتی در پایان جمعبندی کرد که رسیدگی کند، هم به تخلفات موسوی و هم به بحث عدم پایبندی آیت به تصمیمات تشکیلاتی که پس از آن شب آن حادثه پیش آمد و شهید آیت به شهادت رسید.»
«بادامچیان» خاطرنشان کرد: «شهید آیت محکم حرفش را میزد و به راهی که مستقل انتخاب کرده بود، ادامه میداد تا جایی که حق ولایت فقیه بود کنار میرفت؛ اما تا جایی که ممکن بود به حق و حرف حق تأکید داشت.»
سپس نوبت به «جواد منصوری» عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسید تا پشت تریبون مراسم اولین بزرگداشت شهید سید حسن آیت حاضر شود. او با طرح این سؤال که چرا بعد از ۳۳ سال اولین بزرگداشت شهید آیت برگزار میشود، گفت: «پاسخ به این سؤال ساده نیست و در جواب آن باید مسائلی را مطرح کرد که تاکنون گفته نشده است.»
وی با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهید آیت گفت: «بنده از فروردین سال ۱۳۵۸ با ایشان در حزب جمهوری اسلامی آشنا شدم و اولین نکتهای که از ایشان برای بنده جالب بود، این موضوع بود که شهید آیت تمام گروهها، جریانات و افراد را بهخوبی میشناخت و حافظه عجیبی داشت که نظیر وی را ندیدهام و ملیگراها، التقاطیها و غربگراها را بهخوبی میشناخت.»
اولین فرمانده سپاه با بیان اینکه شهید آیت آیندهنگری عجیبی داشت، تصریح کرد: «شهید آیت در یکی از جلسات حزب جمهوری اسلامی مطلبی را گفت که کسی آن را باور نکرد و گفت که ما به سرنوشت انقلاب الجزایر دچار میشویم که از جمعیت ۹ میلیونی آن یک میلیون نفر در راه پیروزی انقلاب کشته شدند. اما در ادامه غربگراهایی از اروپا و آمریکا به این کشور برگشتند و تمام مناصب را از انقلابیون گرفتند.»
منصوری خاطرنشان کرد: «شهید آیت از همان ابتدا اصرار داشت که چرا نیروهای انقلابی در مناصب منصوب نمیشوند و نسبت به انتصاب بنیصدر، ابراهیم یزدی و قطبزاده و امثال آنها در شورای انقلاب اعتراض داشت.»
وی با بیان اینکه خیلیها صراحت لهجه «آیت» را تحمل نمیکردند، گفت: «شهید آیت اوایل سال ۵۹ میگفت که منافقین بالاخره کشور را به آتش میکشند اما عدهای گفتند که شهید آیت خیلی بدبین است؛ در همان جلسه شهید آیت خطاب به شهید بهشتی گفت: شما اولین قربانیان آنها خواهید بود و بهدنبال شما من و امثال من قربانی منافقین خواهیم شد.»
اولین فرمانده سپاه با بیان اینکه بسیاری از پیشبینیهای شهید آیت درست از آب در آمد، علت آن را شناخت خوب شهید آیت از جریانها و انسانها عنوان کرد و گفت: «شهید آیت هیچ ملاحظهای در سانسور مطالب خودش نداشت و همه نظراتش را اعلام میکرد.»
«منصوری» خاطرنشان کرد: «شهید آیت نسبت به حذف نیروهای انقلابی و نفوذ جریانهای غربگرا و التقاطی در مناصب حساس بود و انتقاد داشت و این موضوع از دولت موسوی بود که آغاز شد و در ادامه در دوران سازندگی کاری به نیروهای انقلابی نداشتند و در دولت اصلاحات نیز میگفتند که تاریخ مصرف نیروهای انقلابی گذشته و ما باید توسعه سیاسی بدهیم و بعد از آن نیز تا به امروز نیز هر کسی که صحبت کرد گفتند افراطی و اقتدارگراست. در حالی که اگر از همان روز حرفهای شهید آیت را جدی گرفته بودیم شاید امروز مسیر دیگری داشتیم.»
وی با بیان اینکه "افراد بسیاری همچون شهید آیت هستند که در ۳۵ سال گذشته به آنها نپرداختهایم" گفت: «در فیلم شهید چمران که بعد از ۳۰ سال ساخته شد، مردم با شخصیتی بهنام شهید وصالی آشنا شدند که یک جوان شجاع و انقلابی بود و همچنین امثال شهید لاجوردی را داریم که تاکنون نیز مغفول مانده است.»
او در ادامه تأکید کرد: «ما در ادامه مسیر باید به جایی برسیم که نیروهای مخلص انقلاب، هزینه صراحت، شفافیت و قاطعیت حرفهای خود را هرچه هست بپردازند چرا که برخی ملاحظات در طول انقلاب برای ما بسیار گران تمام شده است.»
«منصوری» در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه رسانههای کشور در زمینه شناساندن نیروهای انقلابی هیچ احساس مسئولیتی نکردهاند، گفت: «در رسانهها مطالبی میبینیم که هیچ ارزشی ندارند، اما یک سری از مطالب از انقلاب و انقلابیون کماکان است که هنوز گفته نشده است.»
اما مهمترین نکته این مراسم آنجا بود که مدیر انتشارات اشراق حکمت از توقف انتشار کتاب «اسرار آیت» خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بین مظلومیت و اخلاص رابطهای وجود دارد، شهدایی که اخلاص داشتند بسیار مظلوم هم بودند و شهید آیت مظلومیت و اخلاص فوقالعادهای داشت.جای تأسف دارد که بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال بزرگداشت شهید آیت برگزار میشود.
مدیر انتشارات اشراق حکمت با بیان اینکه در جریان بزرگداشت شهید سید حسن آیت قرار بود که از کتاب اسرار آیت رونمایی شود، اظهار داشت: «خلاصه این کتاب ۳ جمله است و آن مواضع شهید آیت در مقابل ملیگراها، بنیصدر و میرحسین موسوی که در جمهوری اسلامی مظهر افراط بودند. در حال حاضر که در دولت اعتدال هستیم طبیعتاً باید کتاب شهید آیت بهراحتی بیرون بیاید اما این کتاب متوقف شده و وزارت ارشاد به آن مجوز انتشار نداده است.»
وی خاطر نشان کرد: «انشاءالله بهزودی شاهد رونمایی از کتاب اسرار آیت باشیم تا فرصت برای مغرضان فراهم نشود که بین افراط و اعتدال راهی ایجاد کنند و وزارت ارشاد هرچه زودتر به این کتاب مجوز انتشار دهد.»
مدیر انتشارات اشراق حکمت در پایان اضافه کرد: «کتاب «اسرار آیت» تاریخ را روایت میکند و نمیتوان بخشی از تاریخ را حذف کرد.»
گفتنی است «حجت الاسلام مهدوی»، مدیر انتشارات «اشراق حکمت» که ناشر کتاب «اسرار آیت» است در گفتگو با «نسیم» با اشاره به مخالفت وزارت ارشاد با ارائه مجوز به این کتاب اظهار داشت: «علت مخالفت وزارت ارشاد با انتشار این کتاب پرداختن به دلایل اختلافات بین شهید آیت با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و تاثیرگذاری هاشمی رفسنجانی در به نخست وزیی رسیدن میرحسین موسوی است. وزارت ارشاد معتقد است این اطلاعات تاریخی باید از درون این کتاب حذف شود، اما همه اینها مستندات تاریخی هستند و در صورت حذف آنها نیز ممکن است چند سال آینده مشابه این اتفاقات رخ دهد.»
کتاب «اسرار آیت» بهقلم «جواد موگویی» نوشته شده و انتشارات «اشراق حکمت» مسئولیت انتشار آن را بهعهده گرفته است.