شناسهٔ خبر: 62444 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

سلیمی نمین:

کیفرخواست مهدی هاشمی به صورت رسمی منتشر شود/تمهید قوه قضاییه در غیرعلنی بودن دادگاه را نمی پذیرم

سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: غیرعلنی بودن دادگاه مهدی هاشمی باعث سواستفاده فرصت‌طلبان و سیاسی‌کردن آن می‌شود.

به گزارش، نماینده عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آغاز دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، گفت: آنچه ما طی سال‌های گذشته از آن رنج می‌بردیم، سوءاستفاده‌های افراد فرصت‌طلب از حلقه‌های ضعیف اطرافیان شخصیت‌ها بود که خوشبختانه این موضوع در سال‌های اخیر تا حدودی برطرف شده است، یعنی حاشیه امنی که در ارتباط با برخی شخصیت‌ها ایجاد شده بود، تضعیف شده است که باید آن را یک نقطه قوت دانست و یک گام به جلو تعبیر کرد.

وی با بیان اینکه هنوز هم در این قضایا به عدالتی که از جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم، نائل و نزدیک نشده‌ایم، اظهار داشت: بهترین گواه این ماجرا این است که پرونده آقای مهدی هاشمی بیش از یک دهه قبل در اروپا و آمریکا مطرح شده و طرف رشوه‌دهنده محکوم شده است، اما هنوز جمهوری اسلامی در گیرو‌دار رسیدگی به این امر است، در حالی که عدالت اسلامی حکم می‌کرد که ما قبل از اروپا و آمریکا به این پرونده رسیدگی می کردیم و ملت را از سردرگمی رهایی می بخشیدیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اضافه کرد: اینکه سال‌هاست گفته می‌شود افرادی در پرونده استات اویل رشوه گرفته‌اند و این رشوه گرفتن باعث زیر پا گذاشتن منافع عمومی شده و خلاف مصالح عمومی عمل شده است، در اذهان عمومی وجود داشته، اما قوه‌قضاییه ما با این تاخیر غیر قابل فهم و درک، امروز در حال رسیدگی به این پرونده است، البته همین که امروز هم این پرونده در حال رسیدگی است، جای شکر دارد و یک گام به جلو محسوب می‌شود، چراکه در گذشته نه چندان دور اصلا کسی جرات نمی‌کرد وارد حریم امن برخی شخصیت‌ها شود و باید این را به فال نیک گرفت.

سلیمی‌نمین اضافه کرد: بر این نکته تاکید می‌کنم و از جریانات سیاسی می‌خواهم که ضعف برخی از حلقه‌های اطرافیان شخصیت‌ها را به حساب شخصیت‌ها نگذارند که این کار اجرای عدالت را دشوار می‌کند؛ گرچه برخی جریانات سیاسی به زعم خودشان از این مسئله بهره می‌گیرند و تقویت عدالت را تضعیف می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید مسائل بالاتری را در نظر بگیریم، تصریح کرد: تقویت عدالت در کشور یک اصل بسیار مهم است و نباید افراد و جریانات سیاسی با سوءاستفاده از این پرونده‌ها علیه شخصیت‌های بزرگ از جمله جناب آقای هاشمی رفسنجانی این هدف را تضعیف کنند. ساحت ایشان از هرگونه لغزش اقتصادی پاک است؛ هم گذشته و هم حال ایشان از هرگونه لغزش اقتصادی پاک است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران ادامه داد: آقای واعظ طبسی هم همین طور و ساحت ایشان از لغزش‌های اقتصادی پاک است، اما اگر فرزند آقای واعظ طبسی تخلفاتی داشته و این تخلفات به طور گسترده در جامعه مطرح شد؛ اگر کسی این تخلفات را به حساب آقای واعظ طبسی بگذارد، به اجرای عدالت ظلم می‌کند. حتما باید سوءاستفاده‌ها را در این قضیه محدود کرد تا بتوانیم در نظام جمهوری اسلامی عدالت را تقویت کنیم.

سلیمی‌نمین افزود: وقتی شما این سوءاستفاده‌ها را به آقای طبسی و آقای هاشمی پیوند بزنید و سوءاستفاده فرزند آقای ناطق را به خود آقای ناطق پیوند بزنید، که ساحت ایشان هم پاک است، کار اجرای عدات را سخت و دشوارتر می‌کند.

وی با بیان اینکه گرچه این قضیه بسیار دیرهنگام در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد اما یک گام به جلو محسوب می‌شود و باید در آن دقت و از آن مراقبت کرد و آن را سیاسی نکرد، گفت: قطعا در این صورت کسانی که در چارچوب حاشیه امن شخصیت‌ها به سوءاستفاده مشغول بودند یا هستند، تلاش می‌کنند این مسئله را سیاسی کنند، چراکه در این وضعیت است که آنها مصون خواهند ماند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران افزود: سیاسی کردن موضوع یعنی این که گویا می‌خواهند به شخصیت آقای هاشمی خدشه‌ای وارد کنند و آنها با این شیوه می‌توانند همچنان حریم امنی را برای خود حفظ کنند. آنها قطعا نخواهند پذیرفت که اجرای عدالت حکم می کند که به تخلفات حاشیه امن ها پرداخته شود، آنها خواهند گفت که قرار است یک حرکت سیاسی علیه یک شخصیت برجسته صورت گیرد و با این سناریو همچنان خود را در حاشیه امن محفوظ خواهند داشت.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه تمهید قوه قضاییه در خصوص غیرعلنی بودن دادگاه مهدی هاشمی را نمی‌پذیرم و برایم قابل درک نیست، گفت: فقط در یک صورت این تمهید را می‌پذیرم که قوه ‌قضاییه برای اینکه شخصیت جناب آقای هاشمی در این قضیه مورد هجمه قرار نگیرد، دادگاه را محرمانه برگزار می‌کند، اما در مجموع من این تمهید را تمهید درستی نمی‌دانم چرا‌که فرصت‌طلبان از محرمانه بودن دادگاه برای سیاسی جلوه دادن آن استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه به نظر من تنها مطلبی که قابل فهم و پذیرش است این است  که ریاست محترم قوه‌قضاییه برای جلوگیری از تسری تخلفات اقصادی موجود در پرونده مهدی هاشمی به شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی، دادگاه را محرمانه کرده باشد، اظهار داشت: پایه و اساس این تمهید را چندان قبول ندارم و معتقدم نتیجه آن برعکس خواهد شد، یعنی کسانی که در حریم امن آقای هاشمی قرار دارند، تلاش می‌کنند از محرمانه بودن دادگاه سوءاستفاده کنند و اینگونه به افکار عمومی جلوه‌گر کنند موضوعی که در دادگاه‌های اروپا و آمریکا محکوم شده، یک مساله سیاسی است و نه اقتصادی.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: افرادی که در حاشیه امن قرار دارند در حالتی می‌توانند این دادگاه را سیاسی جلوه‌گر کنند که اطلاعاتی به جامعه منتقل نشود و علنی بودن دادگاه می‌تواند در یک روند منطقی دوجانبه که هم نظام حقوقی کشور و هم طرف محکوم استلالات خود را مطرح و از خود دفاع کنند تا هم اتهامات مطرح شود و هم دفاع مطرح شود و جامعه به این جمع‌بندی برسد که این مسئله سیاسی است یا تخلفات اقتصادی.

سلیمی نمین با بیان اینکه در سیستم قضایی سایر کشورها نیز این پرونده بدون اینکه جنبه سیاسی مطرح باشد، بررسی شد، خاطرنشان کرد: چراکه اگر این گونه بود قطعا آنها طرف یک جریان سیاسی را در پایان می‌گرفتند که گرایش بیشتری به غرب دارد و آنها باید ملاحظات جریان تاحدودی متمایل به غرب را لحاظ می‌کردند، در حالی که این کار را نکردند و طرف رشوه دهنده را محکوم کردند.

وی اضافه کرد: طرف رشوه‌دهنده در این پرونده محکوم شده، اما در داخل کشور نیز رشوه‌گیرنده‌ای وجود داشته است؛ این رشوه‌گیرنده در آن دوران چه کسی بوده است؟ این اصلا بحث سیاسی نیست. وقتی رشوه‌دهنده محکوم می‌شود، یک رشوه‌گیرنده‌ای هم در داخل کشور وجود دارد. این چه ربطی به بحث سیاسی دارد؟ وقتی شما دادگاه را به دلیل حرمت گذاشتن به آقای هاشمی یا هر دلیل دیگری غیر‌علنی می‌کنید، روند طبیعی اطلاع‌گیری جامعه را می‌بندید.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران انتشار عمومی کیفرخواست مهدی هاشمی را حداقل و کمترین انتظار جامعه دانست و گفت: انتشار کیفر خواست می‌تواند تا حدی موضوعات را برای جامعه مشخص کند.

سلیمی‌نمین اظهار داشت: امیدواریم در ادامه قوه‌قضاییه به این جمع‌بندی برسد که این کار خطا بوده و تصمیم خود را اصلاح و دادگاه را علنی برگزار کند.

وی با بیان اینکه این دادگاه طولانی خواهد بود، گفت: شما خواهید دید که کسانی که در حریم امن شخصیت‌ها ماوا گزیده‌اند، با تمام تلاش و امکانات وسیع اعم از حمایت رسانه‌های داخلی و خارجی سعی می‌کنند این روند را به گونه دیگری جلوه دهند و از این تمهید قوه‌قضاییه سوءاستفاده کنند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: امیدوارم قوه‌قضاییه به این جمع‌بندی برسد که تصمیمش در اعطای امتیاز به آقای هاشمی خطا بوده؛ چراکه افراد در حاشیه تلاش خواهند کرد این مسئله را به ایشان مرتبط کنند.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: تنها قضیه‌ای که می‌تواند جلوی این سوءاستفاده را بگیرد این است که قبول کنیم فردی فرزند هر شخصیتی می‌خواهد باشد، می‌تواند خاطی باشد؛ همان طور که فرزند پیامبر و فرزندان ائمه معصومین خاطی بودند.

وی اضافه کرد: شما در تاریخ فرزند یک فرد را به آن فرد متصل نمی‌کنید و گناهان او را تمام به حساب آن شخصیت نمی‌گذارید. اگر این گونه بود پیامبران زیادی زیر سوال می‌رفتند در حالی که این گونه نشد. بنابراین ما باید بپذیریم که اگر فرزند آقای طبسی خطاکار است، که هست، آن را به حساب آقای طبسی نگذاریم و این یک مساله بسیار طبیعی است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: انسان‌های متخلف برای این که برای خود امنیت ایجاد کنند لخت و عریان به صحنه نمی‌آیند بلکه  پشت سر فرزندان و حلقه ضعیف از یک فرد یا جایی قرار می‌گیرند که اگر تخلفشلان آشکار شد، با این پیوند خود را مصونیت ببخشند.

سلیمی‌نمین اظهار داشت: ما نباید خودمان نباید این پیوندها را بپذیریم و بگوییم که اگر مسئله‌ای مطرح شد، به شخصیت آقای هاشمی لطمه می‌زند. اصلا این طور نیست. مهدی هاشمی یک شخصیت حقیقی است و آقای هاشمی یک شخصیت حقیقی کاملا متفاوتی است. فرزند یک فرد می‌ توان سالم یا ناسالم باشد. او خودش باید پاسخگو باشد.

وی مرتبط کردن خطای فرزندان به پدران را بعد از گذشت سه دهه و نیم از انقلاب اسلامی، خطای فاحشی دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته با پیوند دادن اینها با یکدیگر برای آنها مصونیت و برای اجرای عدالت دشواری ایجاد کرده‌ایم و عملکرد قوه قضاییه گواه این است که ما خودمان این مسئله را دشوار کرده‌ایم، وگرنه قبل از دادگاه آمریکا ما باید چنین دادگاهی را برگزار می‌کردیم، چراکه ما مدعی هستیم که بیشتر از آنها هوادار عدالت هستیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه طرف غربی رشوه داده و منافع ملی ما را با خطر مواجه کرد، گفت: منافع ملی آنها که با خطر رو به رو نشد، منافع ملی ما  را زیر پا گذاشته شد؛ رشوه‌دهنده رشوه می‌دهد تا منافع ملی ایران مخدوش شود، اما آنها برای اینکه سلامت خودشان را مدنظر دارند، در این قضیه شرکتی را به طرف ایرانی رشوه داده بود و توانسته منافع ملی بیشتری از ایران ببرد، محکوم کردند.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: همین که رسیدگی به این پرونده بیش از یک دهه به تاخیر افتاده است به دلیل ایجاد این پیوند است. مقامات و قوه قضاییه باید اعلام کنند که هر کسی سوءاستفاده و میان فرزند آقای هاشمی و خود آقای هاشمی پیوند ایجاد کرد، تخلف کرده و باید با قدرت با او برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد باید مسئول پاسخگویی به عملکرد خودشان باشند و هر فرد عاقل و بالغی باید مسئول پاسخگویی به اعمالش است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اطلاع‌رسانی مستقیم به جامعه را بهترین راه و اطلاع‌رسانی غیر‌مستقیم را مضرترین راه عنوان کرد و افزود: فرصت‌طلبان تلاش می‌کنند که هدایت اطلاع‌رسانی غیرمسقیم را در دست بگیرند و نتیجه عکس ایجاد کنند.