شناسهٔ خبر: 60601 - سرویس سایر حوزه‌ها
منبع: فارس

کدخدایی در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

بی طرفی یکی از شرایط اصلی شورای نگهبان بوده و هست

کدخدایی مشاور دبیر شورای نگهبان طی سخنانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه تهران به تبیین تشکیل و همچنین عملکرد این شورا در طول تاریخ حیات خود پرداخت.

به گزارش نماینده به نقل از فارس عباسعلی کدخدایی مشاور دبیر شورای نگهبان قانون اساسی که به مناسبت فرارسیدن گرامیداشت روز این شورا پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت با اشاره به فلسفه تشکیل این شورا گفت: مروری بر تحولات انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که رهبری امام راحل با حضوری پیامبر گونه و با حماسه و مجاهدت مردم منجر به تشکیل شجره طیبه‌ای به نام جمهوری اسلامی ایران شد.

وی افزود: نگاهی به باورهای مردم و شعارهای‌‌ آنان قبل از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که مردم مسلمان ما دو شعار پایه‌ای را به عنوان خواست اصلی خود مطرح می‌کردند اولین شعار نفی ظلم و ستم و بی‌عدالتی و دوم اجرای احکام دین مقدس اسلام که در راهپیمایی ها سر داده می شد.

مشاور دبیر شورای نگهبان قانون اساسی اضافه کرد: این دو خواست اصلی به صورت مکرر چه قبل و چه بعد از انقلاب مورد تاکید حضرت امام (ره) قرار می‌گرفت چرا که جمهوری اسلامی ایران یک نظام سیاسی متکی به پشتیبانی مردم بوده است و جمهوریت و حضور مردم یکی از ارکان مهم این نظام را تشکیل می‌دهد.

کدخدایی گفت: بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام به همه‌پرسی مردم گذاشته شد و مردم نیز آزادانه انتخاب کردند و قریب ۹۸ درصد به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند در حالی که در نظام‌های دیگر به هیچ عنوان اینگونه نیست.

وی افزود: این مسئله نشان از اعتماد متقابل مردم و امام و امت داشت مردم به خوبی به مسئولان اعتماد داشتند و حضرت امام نیز همین اعتماد را به مردم داشتند.

مشاور دبیر شورای نگهبان قانون اساسی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین قانون اساسی در مجلس خبرگان اول آغاز شد و پس از مدتی نیز با بررسی‌های کارشناسانه به تصویب رسید و به همه‌پرسی گذاشته شد.

کدخدایی با اشاره به اینکه هر نظام علاوه بر مجاهدت مردم برای صیانت از خود نیاز به پاسداری از اصول خود نیز دارد گفت:‌ یک نظام سیاسی باید راهکارهای متناسب برای حفاظت از خود را داشته باشد.

وی افزود: در نهضت مشروطه که با حمایت علما و مراجع شکل گرفت و در ابتدا نیز به خوبی پیش رفت به دلیل اینکه نسبت به پاسداری از آن و آرمان‌های مقدس همچون مبارزه با ظلم توجه کافی نشد ما شاهد به وجود آمدن یک دیکتاتوری ضد دین‌تر و مادی‌تر از حکومت‌های گذشته همچون حکومت رضاخان و پسر منحوس او محمدرضا پهلوی بودیم.

وی افزود: گرچه در متمم قانون اساسی اصلی برای نظارت علما برای تطبیق قوانین تصویب شده با قوانین اسلام گذاشته شد اما این اصل در همان نطفه خفه شد.

مشاور دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به اینکه در تدوین قانون اساسی با نظر بزرگانی همچون آیت‌الله بهشتی قرار شد تا به منظور حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی سازوکار مناسب برای پاسداری از انقلاب و اصول اسلام به نام شورای نگهبان قانون اساسی گنجانده شود، گفت:‌بر اساس اصل ۹۱ قانون اساسی پاسداری از اسلام و قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قانون اساسی است تا در نظام انحرافی ایجاد نشود و شورای نگهبان وظیفه خود را در قالب نظارت تقنیمی و نظارت سیاسی که همان نظارت بر انتخابات آن را می‌شناسیم کار خود را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تصویب ۲۸۰۰ مصوبه در طول ۹ دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تمام این ۲۸۰۰ مصوبه با قوانین شرع از سوی مراجع محترم شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و همچنین مغایرت آنها با حقوق اساسی مردم که همان قانون اساسی است به صورت دقیق بررسی شده است.

مشاور دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به نظارت این شورا بر قوانین انتخابات ریاست جمهوری خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: البته نظارت بر انتخابات‌هایی همچون انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده این شورا نیست.

وی با اشاره به اینکه انتخابات مظهر جمهوریت نظام شناخته می‌شود افزود: مقام معظم رهبری در سخنان خود با عناوینی همچون امانت مردم از آراء ملت نام بردند و شورای نگهبان و قانون اساسی نیز حافظان آراء ملت است.

وی با تاکید بر بی‌طرفی شورای نگهبان قانون اساسی در دوره‌های مختلف گفت: بین انتخابات ۸۸ و ۹۲ برای شورای نگهبان هیچ تفاوتی وجود ندارد و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد و همانطور که شورای نگهبان از آرای ملت در سال ۸۸ دفاع کرد؛ در سال ۹۲ نیز پاسدار آرای مردم بود چراکه بی طرفی یکی از شرایط اصلی شورای نگهبان بوده و هست.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در پایان بر ضرورت رعایت اساس قانون اساسی بر پایه تدابیر مقام معظم رهبری به عنوان برنامه آینده این شورا تاکید کرد.