شناسهٔ خبر: 54128 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

قد ایرانیان آب رفته!

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش ۲۲ درصدی سرانه مصرف لبنی در کشور شده است، نسبت به کوتاه شدن میانگین قد ایرانیان به دلیل تغذیه نامناسب هشدار داد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، علیرضا زالی با اشاره به اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش ۲۲ درصدی سرانه مصرف لبنی در کشور شد، نسبت به کوتاه شدن میانگین قد ایرانیان به دلیل تغذیه نامناسب هشدار داد و اظهار داشت: حجم قابل توجهی از سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی وجود دارد، بنابراین وجود سموم نباتی موجب بروز سرطان و مشکلات دیگر می‌شود.

زالی با اشاره به تغییر سیمای بیماری‌ها در جامعه، راه حل این مسئله را تغییر سبک زندگی مردم دانست و گفت: در سالهای اخیر اتقاقات تلخی در حوزه سلامت رخ داده است، مثلاً به دلیل تغذیه نامناسب میانگین قد ایرانیان دائم در حال کاهش یافتن است.

وی افزود: اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش ۲۲ درصدی سرانه مصرف لبنی در کشور شد، همچنین به دلیل تحریم، روغن‌های نسبتا ارزان و بی کیفیتی وارد کشور شد که دارای چربی‌های اشباح شده زیادی هستند و سلامت مردم را به خطر انداخته‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه به آلوده بودن میوه‌جات به سموم نباتی و وجود میزان فلزات سنگین در آن اشاره کرد و گفت: وجود سم نباتی موجب بروز سرطان و مشکلات دیگر می‌شود. با مطالعات میدانی که صورت گرفته است، به طور جدی با میزان زیاد مواد آلاینده در محصولات کشاورزی رو به رو هستیم که نیاز است تا دانش کافی را در این زمینه به کشاورزان ارائه دهیم.

زالی در ادامه سخنانش در بیست و پنجمین کنگره پزشکان متخصص داخلی، به مواجه جامعه ایرانی با سالمندی اشاره کرد و افزود: ما هنوز آمادگی مقابله با مشکلات نظام سالمندی را نداریم. بنابراین بعد از دوران بازنشستگی فرد بازنشسته نیازمند حمایت‌های اجتماعی، روانشناختی و روانی مؤثر است، هر چند امید به زندگی به حدود ۷۳ سال رسیده است اما اگر ۵۶ سالگی را نقطه آغاز بیماری‌ها بدانیم در فاصله ۵۶ تا ۷۳ سالگی فرد دورانی توأم با رنج و مشکلات را سپری می‌کند که باید برای آن پروتکل درمانی در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به قانون مجازات اسلامی جدید در ارتباط با پزشکان گفت: در قانون مجازات اسلامی جدید که در سال ۹۲ تصویب شد و قرار شد تا به صورت ۵ سال آزمایشی اجرا شود، رهیافت حبس زدایی (برای پزشکان متخلف) دیده شده است. در این زمینه جلساتی را با قوه قضاییه داشتیم و همکاری‌های مناسبی صورت گرفت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به برخی از بندهای موجود در قانون جدید مجازات اسلامی که جامعه پزشکان نقدهایی را بر آن داشتند، خاطرنشان کرد: باید به طور ویژه از آیت الله آملی لاریجانی تشکر کنم. کار گروهی توسط وی تشکیل شد تا قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و با روحیاتی که از آقای آملی لاریجانی می‌شناسم، اطمینان می‌دهم که این کار با قوت انجام خواهد شد.

* حکایت پزشکانی که درآمد خوبی دارند ولی همچنان پول بیشتری طلب می‌کنند

همچنین، در ادامه مراسم بیست و پنجمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور اظهار داشت: در کشور ما درصد اندکی از پزشکان با وجود اینکه درآمد خوبی دارند اما پول بیشتری را طلب می‌کنند و این منجر به اتهام زدن‌هایی به همه پزشکان شده و باعث شده تا تلاش آنها نادیده گرفته شود.

خسرونیا اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما نیز درصد بسیار کمی از همکاران با درآمد خوبی که دارند پول بیشتری طلب می‌کنند. مشکلات و تخلفات این عده محدود باعث ایجاد هجمه‌ای بر علیه جامعه پزشکی شده که عادلانه نیست.

وی با اشاره به اینکه به خطر انداختن آبروی پزشکان کار خطایی است و هر کس براساس کاری که انجام می‌دهد باید دستمزد بگیرد، گفت: تعرفه عادلانه باعث کاهش تخلفات می‌شود. امیدواریم که با تعریف عادلانه تعرفه‌ها، این مشکلات و جرایم کمتر شود. تخلف در هر حرفه‌ای محکوم است چه پزشکی که زیاده طلب است و چه کسی که بعد از سال‌ها هنوز به اجرای تعرفه ناعادلانه پافشاری می‌کند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور در ادامه با گلایه از قانون مجازات اسلامی در رابطه با پزشکان گفت: این سوال مطرح است که چرا بعد از ماه‌ها هنوز از اسامی و نام اختلاس‌ کننده‌های میلیاردی خبری نیست ولی نام پزشکان در مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود و بعضی از همکاران کادر پزشکی هم از آن دفاع می‌کنند.

خسرونیا در ادامه افزود: در سال‌های گذشته مسئولان به دنبال توجیه اشتباهات خود بودند اما اکنون شایسته‌سالاری در وزارت بهداشت حاکم شده است و مسئولان فعلی واقع‌بینانه به مسائل نگاه می‌کنند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور در پایان با اشاره به اهمیت وسایل ارتباط جمعی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مرگ و میر بر اثر بیماری‌هایی چون فشار خون، چاقی، عدم تحرک و استعمال دخانیات زیاد شده است. وسایل ارتباط جمعی باید کمک کنند تا مردم به سمت خودمراقبتی بروند.