شناسهٔ خبر: 182587 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

اتخاذ روش‌های جدید برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در انجام پروژه ها؛ ماحصل اجرای طرح تامین مالی تولید

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون «جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی» در مجلس با بیان اینکه طرح «تامین مالی تولید و زیرساخت ها» در حقیقت به دنبال تسهیل در تامین مالی از طریق بانکها و بازار سرمایه است، گفت: در این طرح روش‌های جدیدی برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در انجام پروژه ها پیش بینی شده است.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه با اشاره به مصوبات مجلس درباره طرح «تامین منابع مالی تولید و زیرساخت‌ها» و ظرفیت‌های قانونی پیش بینی شده در آن،گفت: طبق بررسی‌هایی که در کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی صورت گرفت مشخص شد که چندین مانع پیش روی تولید کشور وجود دارد.

نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از این مشکلات مربوط به بروکراسی و صدور مجوزهای کسب و کار بود که با در نظر گرفتن قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار این مشکل برطرف شد.

زنگنه با اشاره به دومین مشکل پیش روی تولید، بیان کرد:یکی از موضوعات که به تولید آسیب زده،بحث مربوط به تامین مالی است، لذا اکثر پروژه‌ها در حوزه‌های عمرانی و زیرساختی و خیلی از بخش‌های خصوصی در زمینه تامین منابع مالی - سرمایه ثابت و سرمایه درگردش - به شدت با مشکل مواجه هستند و تقریبا اکثر تامین مالی تولید معطوف به حوزه بانکی است که در این بخش -مسیر اخذ تسهیلات - مشکلات جدی وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح «تامین مالی تولید و زیرساخت ها» در حقیقت به دنبال تسهیل در تامین مالی از طریق بانکها و بازار سرمایه است گفت: در این طرح روش‌های جدیدی برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در انجام پروژه ها پیش بینی شده است.

زنگنه با بیان اینکه طرح «تامین مالی تولید و زیرساخت ها» چند بخش مهم دارد،ادامه داد: در این طرح به موضوع تامین مالی پروژه های کلان، تامین مالی پروژه های زیر ساختی،تامین مالی بخش خصوصی، تامین مالی بخش کشاورزی و صنعت و معدن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در راستای این طرح، تکالیفی بر عهده دولت گذاشته شده است، ادامه داد: قطعا این طرح در صورت قانونی شدن، در مسیر تسهیل امور دولت پیش می رود چراکه بخشی از این طرح به موضوع تامین مالی پروژه های دولت اشاره دارد..