شناسهٔ خبر: 174039 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

حمایت از دهه شصتی ها برای ازدواج باید بی قید و شرط باشد

ازدواج/1 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت تصمیم جدی در جهت حمایت از جوانان دهه شصتی در راستای سیاست افزایش جمعیت دارد؛ وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج را بدون قید شرط و شروط و تبعیض بپردازد.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفشجانی در مورد پیشنهاد  پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج با قید شرط و شروط گفت: اگر ظرف چند سال آینده به فکر افزایش جمعیت نباشیم کشور وارد سیاه چاله کاهش جمعیتی می‌شود، امروزه رشد جمعیت کشور تحت تاثیر عوامل متعدد از قبیل موضوعات فرهنگی تا مسائل اقتصادی قرار گرفته است و این کاهش جمعیت نگرانی‌هایی را برای کشور به همراه دارد.

سیاست‌های افزایش جمعیت برای کدام دسته از جوانان است

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان افزود: سیاست‌های افزایش جمعیت باید در راستای حمایت جوانانی باشد که بیشترین تمایل را برای ازدواج و تشکیل خانواده دارند که شامل جوانان زیر ۲۵ سال می‌گردد، بر همین اساس مجلس در بودجه ۱۴۰۰ رشد وام ازدواج برای این گروه سنی بیش از گروه‌های سنی دیگر مد نظر قرار داد؛ در کنار این گروه سنی ، جوانان دیگری هستند که تاکنون ازدواج نکردند به عنوان مثال همان جوانان دهه شصتی که تاکنون بنا به هر دلیلی موفق به ازدواج نشده‌اند؛ اگر نتوانیم در فرصت باقی مانده از آنها حمایت کنیم این فرصت طلایی افزایش جمعیت را از دست خواهیم داد.

وی یادآور شد: در حال حاضر صحبت از پرداخت وامی است که دهه شصتی های روستایی و شهری را جدا می‌کند و تبعیض‌های غیر ممکنی که در حرف و حدیث عنوان می‌شود؛ اکثر جوانان روستایی و عشایری در چنین سنی به دلیل ماهیت و فرهنگ ازدواج کرده اند باید توجه کنیم بیشترین آمار دهه شصتی مجرد در شهرها هستند. تبعیض  بین دهه شصتی های شهری و روستایی درپیشنهاد پرداخت وام دقت کافی و کارشناسی روی آن صورت نگرفته است.عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم ادامه داد: باید جوانان دهه شصتی روستایی و شهری به صورت ویژه مورد حمایت قرار بگیرد، نسل سوخته دهه شصتی در مقطعی از زمان قربانی سیاست‌های نادرست شده‌اند و امروز با چنین تصمیمات و تبلیغاتی کنار گذاشته می‌شوند بی شک عواقبی دیگر خواهد داشت.

راستینه در پایان خاطر نشان کرد:  اگر دولت تصمیم جدی در جهت حمایت از  دهه شصتی ها در راستای سیاست افزایش جمعیت دارد؛ وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج را بدون قید شرط و شروط و تبعیض بپردازد.

به گزارش «نماینده» انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در آیین گرامی داشت روز جهانی زنان روستایی و پنجمین همایش ملی نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری گفت: برای زوجین روستایی و عشایری دهه شصتی که تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج‌ کنند ۱۰۰ میلیون تومان وام علاوه بر وام ازدواج در نظر گرفته شده است.