شناسهٔ خبر: 173200 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

توافق اخیر با آژانس در چارچوب ملاحظات قانون اقدام راهبردی

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی با تاکید بر عدم نقض قانون اقدام راهبردی با توافق اخیر ایران با آژانس، گفت: هدف سفر، بازسازی و تغییر حافظه‌های دوربین‌ها بود که طبق قانون و تحت نظر ایران انجام شد لذا تغییر حافظه دوربین‌ها به معنای دسترسی آژانس به اطلاعات نیست.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو با اشاره به سفر اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، گفت: سفر گروسی، سفری فنی و در راستای همکاری ایران و آژانس بود. در توافق چند بندی این سفر بر ضرورت تعامل و همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: هدف سفر مدیر کل آژانس، بازسازی و تغییر حافظه‌های دوربین بود که طبق توافق و تحت نظر ایران انجام شد ولی آنچه درباره توافق و نقض «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» گفته شد، صحت ندارد زیرا در قانون تاکید شده که اگر طرف مقابل به تعهدات پایبند نباشد، هر گونه دسترسی آنها به اطلاعات متوقف می‌شود.

گلرو با بیان اینکه تغییر حافظه دوربین‌ها به معنای دسترسی آژانس به اطلاعات ذخیره شده در حافظه دوربین‌ها نیست، اظهار کرد: حافظه ذخیره شده نزد طرف ایرانی می‌ماند و آنها تنها حافظه دوربین‌ها را تغییر می‌دهند. در صورتی که در آینده روند به شکل مثبت طی شود، اطلاعات در اختیار آنها قرار می‌گیرد بنابراین با توافق صورت گرفته قانون مجلس نقض نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در این وضعیت مهم و حساس فضا باید در چارچوب رویکرد جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی نظام در ارتباط با مباحث هسته‌ای مدیریت شود و به دور از تنش و در چارچوب مذاکره به سمتی حرکت کنیم که اگر طرف مقابل آمادگی داشت، بر اساس شروط ما و اصول بنیادین جمهوری اسلامی، مذاکرات ادامه پیدا کند.