شناسهٔ خبر: 172626 - سرویس مجلس
منبع: جام جم

ترسیم یک دولت مردمی و پاسخگو

متفکرآزاد بیانات رهبری انقلاب در دیدار با دولتمردان ترسیم یک دولت مردمی، پاسخگوی جهادی و معطوف به افزایش سرمایه اجتماعی همزمان با حل مشکلات کشور است.

«نماینده»/ روح‌ الله متفکر آزاد - عضوهیات رئیسه مجلس: رهبری تاکید دارند که دولت باید برای برون‌رفت مشکلات کشور، خروج کشور از بحران‌ها و افزایش سرمایه اجتماعی نظام به صورت همزمان اقدام کند.

به عبارت دیگر باید مردمی‌بودن دولت در کنار حل مشکلات به چشم بیاید و یک دولت وسط گود، غیرخموده و سرحال باشد.

دولتی که وجهه فسادستیزی، مردمی‌بودن و کارآمدبودن را نشان دهد. وقتی ایشان تاکید می‌کنند که دولتمردان در بین مردم و با مردم باشند یعنی وجهه مردمی و سرمایه اجتماعی را دولت باید پاس بدارد و اعتماد عمومی را به دست بیاورد و در جهت تحکیم آن بکوشد.

یکی دیگر از نکاتی که رهبری مورد تاکید قرار دادند این بود که دولتمردان وقتی قولی به مردم می‌دهند باید به آن عمل کنند.

طبعا جامعه نسبت به قول‌های داده‌شده توجه دارند و منتظر اجرایی‌شدن آن هستند. در این مرحله باید شاهد تلاش دولت سیزدهم باشیم و در عین حال باز هم رهبر انقلاب به این نکته اشاره کردند که اگر دولتمردان نتوانستند به هر دلیلی به قول‌های داده‌شده عمل کنند عذرخواهی کنند.

این تاکید از آنجا ناشی می‌شود که رهبری بر پاسخگوبودن دولت و دولتمردان تاکید دارند. به عبارت دیگر دولت پاسخگو به مردم مورد مطالبه نظام، رهبری و افراد جامعه است.

پاسخگوبودن در قبال مردم به مفهوم آن است که دولت بی‌تفاوت نسبت به مطالبات جامعه نباشد و تلاش کند که مشکلات مردم پیگیری و رفع شود.

از سویی دیگر دولتمردان باید در قبال اقداماتی که انجام می‌دهند به مردم به صورت شفاف توضیح دهند. وقتی ایشان تاکید می‌کنند بر مسائلی مثل اقتصاد و معیشت مردم و متعاقب آن فرهنگ و رسانه، به این معنا است که اولویت‌های دولت برای حل مشکلات از سوی رهبر انقلاب به صورت دقیق ترسیم شده است.

وقتی ایشان به سلامت مردم در بحث کرونا اشاره می‌کنند یعنی دولت باید به حل مسائل آنی و مشکلات جامعه و مسائل پیش روی مردم از جمله سلامت توجه کند و در قبال مواجهه با مشکلات، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت داشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که ایشان مورد اشاره قرار دادند توجه به اقتصاد بود. از منظر ایشان، دولتمردان باید به صورت ریشه‌ای سراغ مسائل اساسی اقتصاد بروند و به نسخه‌های زودگذر و مسکن‌وار توجه نکنند. امیدواریم با نصب‌العین قراردادن فرمایشات رهبری چنین دولتی را شاهد باشیم.