شناسهٔ خبر: 172524 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

یوسفی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:

حکمرانی دیجیتال و توسعه شبکه ملی اطلاعات از برنامه های زارع پور است

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: زارع پور در برنامه های خود به موضوع حکمرانی دیجیتال، توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال اشاره کردند که در این زمینه ها خلأهای فراوانی وجود دارد و برنامه های وی می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

 به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: کابینه توانمند و به تعبیر مقام معظم رهبری جوانِ مومنِ انقلابی یعنی حضور کارآمدترین و متخصص ترین افراد در حوزه های مختلف که بتواند در شرایط حساس کنونی مشکلات مردم را حل کند، لذا داشتن برنامه و کارنامه مشخص که وزرا در هر حوزه بتوانند تحول گرا باشند یا در مقابل رانت و تعارض منافع اقدام موثر انجام دهند و مرغوب لابی ها نشوند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: ما افتخار می کنیم که جوانان در کنار پیشکسوتان حضور داشته باشند، اما جوان بودن به معنای جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد، بلکه کارآمدی بسیار مهم است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط زارع پور در حوزه زیرساخت اظهار کرد: در وزارت ارتباطات دو ساحت وجود دارد؛ نخست در حوزه توسعه زیرساخت هاست که باید کار فراوان انجام شود و به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است و دیگری در حوزه نرم افزار، مدیریت منابع و حکمرانی در فضای مجازی است که امروزه به فضای حقیقی تبدیل شده و بیشترین تصمیم گیری ها و معیشت اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است.

یوسفی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه نرم افزاری باید برنامه و شهامت تحول داشته باشد که زارع پور در سوابق خود این موضوع را ثابت کرده است. وی با راه اندازی مرکز فضای دیجیتال در وزارت ارشاد و دستگاه قضایی، به حفظ مالکیت معنوی و حق مالکیت افراد در پیگیری مسائل خود کمک شایانی کرده است. ساماندهی نیروهای شرکتی در پرداخت حقوق  از دیگر درخواست های نمایندگان است که خدمت رئیس جمهور نیز بیان کرده و همه وزرا باید برای نیروهای شرکتی و بازنشستگان خود برنامه مشخصی داشته باشند که وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز وعده هایی در این زمینه داده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم تصریح کرد: حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی از اولین برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات است، ما نباید تنها به صورت سنتی در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنیم، لذا ایجاد پهنای باند و توسعه ارتباطات و مبادلات اینترنتی برای ما بازارهای جدید ایجاد خواهد کرد. همچنین در حوزه شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار در حوزه زیرساختی از دیگر برنامه های آقای زارع پور است. ما برای ایجاد دولت هوشمند و دیجیتال طبق برنامه های توسعه کشور و کاهش مراجعات مردم به ادارات باید این شبکه ملی را راه اندازی می کردیم که تاکنون محقق نشده و در برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: توسعه اقتصاد دیجیتال از دیگر برنامه های آقای زارع پور است. اقتصاد مردم در فضای مجازی برای نمایندگان مهم است، اما بحث مالکیت و حق مالکیت آنها باید مورد توجه و ساماندهی قرار گیرد. همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی مطرح شده، ما نباید تنها مشکلات اقتصادی مان را با توسعه کارخانجات تولیدی حل کنیم، لذا در حوزه دیجیتال باید برنامه داشته باشیم و به سهم ۱۰ درصدی طبق برنامه ها برسیم که در برخی کشورها این میزان به ۳۵ درصد رسیده است.

وی به برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه توسعه زیرساخت ها در روستاها اشاره کرد و گفت: ۳.۵ میلیون دانش آموز در روستاهای ما حضور دارند و ۲۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دهند، لذا در شرایط فعلی کرونا که موضوع آموزش و پرورش در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است و نادیده گرفته شده، وزیر پیشنهادی ارتباطات در برنامه های خود به توسعه زیرساخت های روستاییان و دسترسی دانش آموزان به اینترنت پرسرعت تاکید دارد.