شناسهٔ خبر: 172246 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

ضرورت انجام اقدامات فوری برای تصحیح ظرفیت‌های پذیرش تمامی رشته‌ها به میزان حداقل دوره گذشته

توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای مجدد به وزیر بهداشت از کاهش ظرفیت در ۱۹ رشته آزمون دستیاری انتقاد و تاکید کرد که در سریع‌ترین زمان برای تصحیح ظرفیت‌های پذیرش تمامی رشته‌ها به میزان حداقل دوره گذشته یا بیشتر از آن اقدامات مناسب انجام شود.

به گزارش «نماینده» مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  در مجلس در نامه ای به وزیر بهداشت از کاهش ظرفیت در ۱۹ رشته آزمون دستیاری انتقاد و تاکید کرد که در سریع‌ترین زمان برای تصحیح ظرفیت‌های پذیرش تمامی رشته‌ها به میزان حداقل دوره گذشته یا بیشتر از آن اقدامات مناسب انجام شود.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

پیرو نامه شماره ۱۰۷۵۶۲۹ تاریخ سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰و با وجود هشدار دلسوزانه اینجانب درباره اقدام عجیب معاون آموزشی آن وزارت در کاهش ظرفیت پذیرش ۲۲ رشته تخصصی که به طور قطع مخاطرات فراوانی برای سلامت و جان مردم دردمند کشورمان که غالباً به بیمارستان‌های دانشگاهی مراجعه می‌کنند در بر خواهد داشت، متأسفانه با بی‌توجهی ایشان و اصرار بر ادامه رویه اشتباه کاهش ظرفیت در ۱۹ رشته مواجه شده‌ایم. این در حالی است طبق دستور سال گذشته شما دستیاران تمامی رشته‌های تخصصی موظف و مکلف به حضور در بخش‌های مقابله با کورونا، ویزیت بیماران کرونایی و کشیک‌های مرتبط با کرونا شده بودند. و در واقع تمامی دستیاران رشته‌های مختلف در طول یک سال اخیر با فرسودگی شدید قوای جسمانی و روانی مواجه شده و نیاز به پشتیبانی بیشتری دارند.

سوگمندانه به نظر می‌رسد مصالح کشور و ملت در معاونت آموزشی وزارت متبوع شما تحت تأثیر رفتار انتقام‌جویانه این معاونت ناشی از شکست دعوای آنان با داوطلبان آزمون دستیاری دوره  ۴۸ در دیوان عدالت اداری، قرار گرفته است. در شرایطی که اخبار ناامیدکننده‌ی افزایش فرار  نخبگان پزشکی کشور در ۲ و ۳ سال اخیر و افزایش ناامیدی و مرگ‌های مشکوک دستیاران تخصصی به گوش می‌رسد، شایسته نیست به‌جای بررسی دقیق عوامل این اتفاقات و تلطیف فضای روانی حاکم بر روح و روان جوان‌پزشکان داوطلب رشته‌های تخصصی و دستیاران این رشته‌ها با احترام به حقوق آنان، چنین رفتارهای آزارنده‌ای برخلاف اصل مهم اخلاقی و حقوقی پیش‌بینی‌پذیری و حقوق مکتسبه مبتنی بر انتظارات مشروع از رویه‌های پیشین، صورت بگیرد.

با توجه به مدت اندک انتخاب رشته این عزیزان خواهشمند است دستور فرمایید در سریع‌ترین زمان در جهت تصحیح ظرفیت‌های پذیرش تمامی رشته‌ها به میزان حداقل دوره گذشته یا بیشتر از آن، اقدام مقتضی صورت گیرد و مایه دلگرمی داوطلبان فراهم شود.