شناسهٔ خبر: 172027 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

فرخی میکال:

مجلس دنبال اصلاح قانون با هدف نظارت بر احزاب است/ احزاب نباید دنبال سهم‌خواهی باشند

رسول فرخی عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه اصلاح قانون احزاب از اولویت‌های کمیسیون با هدف تقویت نظارت بر احزاب است، گفت: احزاب موفق باید مسیر نیرو پروری را درست طی کنند، متاسفانه در شرایط کنونی احزاب تنها در ایام انتخابات فعال می‌شوند و اگر در انتخابات هم پیروز شوند، دنبال سهم خواهی می‌روند.

به گزارش «نماینده» رسول فرخی میکال در خصوص ضرورت اصلاح قانون احزاب، گفت: تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی اغلب کشورهای دنیا با محوریت احزاب شناسنامه دار و قوی انجام و اجرا می‌شود، ما نیز طبق قانون اساسی باید از احزابی قوی و کارآمد برخوردار باشیم تا در چارچوب قانون فعالیت کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی احزاب کارآمد و فعال در کشور وجود داشته باشند در ایام انتخابات وقتی حزبی یا فردی در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری شکست بخورد، شکست را می‌پذیرد و از سوی دیگر مردم آگاهانه در انتخابات شرکت می‌کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صورتی که احزاب قانونی و کارآمد در کشور فعال باشند، نامزدهای انتخابات بر اساس شایستگی انتخاب می‌شود. احزاب طبق قانون باید نسبت به آموزش مردم از سطوح پایین جامعه اقدام کنند تا لایحه‌های میانی و بالایی کشور به شکل هدفمند مدیران کارآمد را معرفی کنند.

فرخی میکال با انتقاد از فعالیت‌های موقت و دوره‌ای احزاب در ایام انتخابات، گفت: متاسفانه احزاب تنها ایام انتخابات فعال می‌شوند و پس از انتخابات نیز پاسخگو نیستند، این در حالی است که احزاب باید نیرو پروری کنند و به خاطر سهم‌خوای از افراد یا برخی جریان‌های سیاسی حمایت نکنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: سهم‌خواهی احزاب یکی از معضلات کشور ماست، متاسفانه این نوع رفتارها آسیب فراوانی به بدنه اجرایی و تصمیم‌گیر جامعه می‌زند. احزاب تعریف مشخص دارد؛ احزاب بر اساس چارچوب نظام جمهوری اسلامی، فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون باید تشکیل شوند و آموزش از طبقت پایین را آغاز کنند و بر اساس معیارهای شایسته سالاری مدیرانی را پرورش و به جامعه معرفی کند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تنها کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کند، گفت: متاسفانه هیچ نظارتی بر فرایند تشکیل و فعالیت احزاب وجود ندارد، لذا اصلاح قانون احزاب در اولویت کمیسیون امور داخلی است، نظارت بر احزاب توسط مردم، NGOها و دستگاه های نظارتی باید انجام شود؛ نظارت بر روند تشکیل احزاب و همچنین نظارت بر نوع فعالیت آنها ضروری است تا ضمن جلوگیری از بروز تخلف شاهد پرورش نیروها و مدیران کارآمد باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس یازدهم افزود: در حقیقت حزبی موفق است که مسیر نیرو پروری را درست انجام دهد، متاسفانه در شرایط کنونی احزاب انتخاباتی هستند و اگر در انتخابات شکست بخورند، غیرفعال شده و تا دوره بعد انتخابات غیرفعال می‌شوند و اگر پیروز شوند هم دنبال سهم خواهی می‌روند.