شناسهٔ خبر: 171585 - سرویس سایر حوزه‌ها

توکن سوزی بایننس کوین چگونه انجام می شود؟

توکن سوزی بایننس کوین چگونه انجام می شود؟

توکن سوزی ارز دیجیتال در واقع به معنی حذف دائمی کوین ها از گردش و کاهش عرضه کل است. همانطور که در جامعه اسکناس های ارز رایج پس از چاپ دارای تعداد مشخصی هستند در دنیای ارزهای دیجیتال نیز میزان عرضه تحت کنترل می باشد. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها سوزاندن توکن یا کوین می باشد. اگر می خواهید با توکن سوزی بایننس کوین ها بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

تفاوت توکن و کوین

پیش از آنکه به بررسی چگونگی سوزاندن توکن بایننس و مزایای آن بپردازیم بهتر است که دو اصطلاح توکن و کوین که در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار مهم هستند و معمولا اشتباه گرفته می شوند را معرفی نماییم. شباهت توکن و کوین در استفاده هر دوی آن ها از فناوری بلاکچین می باشد. همچنین این دو از یک روش به منظور انجام معاملات استفاده می نمایند.

منظور از بلاکچین دفتر کلی توزیع شده، عمومی و دیجیتال و غیر متمرکز است که از طریق شبکه ای از رایانه ها اجرا می گردد. در زنجیره بلوکی هر بلوک دارای دوره زمانی می باشد و دارای مجموعه خاصی از تراکنش ها است. کوین ها در واقع نوعی رمز ارز هستند که بر روی بلاک چین های مستقل خود دارای فعالیت می باشند. به عنوان مثال بیت کوین، لایت کوین، اتر و ... نوعی کوین هستند که بر روی بلاک چین های خود فعالیت دارند.

این در حالی است که توکن دارای بلاک چین اختصاصی نمی باشد و نوعی ارز دیجیتال است که از بلاک چین های دیگر برای انجام فعالیت های خود استفاده می کند. از مهم ترین تفاوت های توکن و کوین می توان به این موضوع اشاره نمود که هدف اصلی کوین خرج شدن همانند پول های عادی است.

منظور از توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی به بیان ساده حذف دائمی تعدادی از سکه ها در گردش داخل شبکه رمز ارزها است. این روش برای رمز ارزها پیاده سازی می شود و توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال سعی می کنند که با استفاده از توکن سوزی تا حدودی مشکلات را حل نمایند. به عبارتی سوزاندن کوین از مزیت های ارزهای دیجیتال است و موجب محبوبیت آن ارز و کنترل خرید و قیمت بایننس کوین می شود.

در واقع هدف از این روش مقابله با کاهش ارزش واحد هر یک از ارزهای دیجیتال است. افزایش تعداد کوین ها و توکن ها همانند پول های معمولی در جامعه موجب کاهش ارزش و قیمت آن ها خواهد شد. از این رو سعی می کنند  که با سوزاندن تعدادی از توکن ها با این کاهش ارزش مقابله نمایند. توکن سوزی در زمان های مختلفی می تواند صورت بگیرد که یکی از رایج ترین آن ها بعد از عرضه اولیه کوین ها در بازار است. به عبارتی پس از عرضه اولیه توکن های باقی مانده که به فروش نرفته اند را می سورانند و به این ترتیب ارزش آن را حفظ می کنند.

سوزاندن کوین های اضافی با توجه میزان عرضه و تقاضا موجب می شود که سایر توکن های در گردش ارزش بیشتری پیدا کنند و به این ترتیب بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال رونق بیشتری داشته باشد.

تاریخچه توکن سوزی بایننس

صرافی بایننس در گذشته که بایننس کوین جزیی از شبکه اتریوم بود هر چند مدت یکبار بر اساس قراردادی هوشمند به سوزاندن تعدادی از کوین ها می پرداخت. بر اساس برنامه رویداد سوزاندن BNB هر سه ماه یکبار انجام می شود تا به این ترتیب 100000000 واحد کوین حذف گردد. به عبارتی حدود 50 درصد از کل بایننس هایی که صادر شده اند. اما با این وجود میزان بایننس کوین ها برای سوزاندن با توجه به خرید و فروش ارزهای دیجیتال  در صرافی ها در یک بازه زمانی 3 ماهه مشخص می شود. بنابراین حجم معاملات کلی پس از سه ماه تعیین کننده بایننس کوین های سوزانده شده می باشد.

فرآیند توکن سوزی چگونه انجام می شود؟

خرید و قیمت بایننس کوین و به طور کلی ارزش معاملات آن کاملا وابسته به سوزاندن توکن ها است. در این فرآیند توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال کوین ها را به آدرسی به نام آدرس خورنده ارسال می کنند. با توجه به اینکه این آدرس دارای کلید خصوصی نیست تمامی توکن های موجود در آن به طور کامل از بین می روند و از دسترس خارج می شوند. در واقع فرآیندی برگشت ناپذیر می باشد. به طوری که اگر کاربری کلید خصوصی خود را از دست دهد هرگز نمی تواند به دارایی های ارز دیجیتال خود دسترسی داشته باشد. زیرا این ارزهای دیجیتال به آدرسی غیر قابل بازگشت ارسال می شوند.

توکن سوزی چه مزایایی دارد؟

توکن سوزی ارزهای دیجیتال دارای مزایای بسیاری می باشد و به دلایل مهمی این عملیات صورت می گیرد. از مهم ترین مزایای توکن سوزی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مکانیزم اجماع کارآمدتر

کوین هایی که در این فرآیند سوزانده می شوند باید درمکانیزم اجماع خود اثبات سوزاندن(Proof –of-Burn) را به کار ببرند. از جمله روش هایی که برای دست یابی به اتفاق نظر در مورد اینکه چه تعداد از کاربران قصد سوزاندن توکن های خود را دارند در شبکه های توزیع شده به کار می رود همین اثبات سوزاندن است.

  • محافظت در مقابل حملات اسپم

با استفاده از این روش می توان مانع از تراکنش ها و حملات اسپم گردید. علاوه بر این قادر به مقاومت در برابر محروم سازی از سرویس DDOS است. توکن سوزی برای اجرای تراکنش ها دارای هزینه می باشد مانند رمز ارزهایی که به منظور محاسبات قراردادهای هوشمند در بلاکچین کارمزد می پردازند. در حال حاضر پروژه هایی وجود دارد که در آن به جای پرداخت کارمزد به استخراج کنندگان به سوزاندن کوین می پردازند که طی این فرآیند بخشی از مبلغ پرداختی  به صورت اتوماتیک سوزانده می شود. ریپل از جمله رمز ارزهایی است که از این شیوه استفاده می کند.

  • افزایش ارزش کوین

موضوع عرضه و تقاضا در بازارهای مالی به نحوی است که کاهش عرضه موجب افزایش ارزش کوین می شود وهمچنین افزایش عرضه کوین کاهش ارزش آن را به دنبال خواهد داشت. زیرا میزان آن دربازار کریپتوکارنسی به شدت افزایش پیدا می کند.

رمز ارزها مهم ترین دشمن تورم هستند، در واقع چون مقدار عرضه بیشتر ارزهای دیجیتال ثابت است و با رسیدن به یک میزان خاص دیگر عرضه جدیدی صورت نمی گیرد همان کوین های قبلی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این رمز ارزها می توان به بیت کوین اشاره نمود.

  • نشانه ای از اعتماد و تعهد

سوزاندن کوین ها نشان دهنده تعهد پروژه به کاربران می باشد و موجب می شود که سرمایه گذاران اعتماد بیشتری به ارز دیجیتال مربوطه داشته باشند. همه پروژه ها در تلاش هستند که در میان کاربران خود ارزشی را رایج دهند که فرایند توکن سوزی ارزشی را به دارندگان کوین اضافه می کند  که در نهایت حمایت کاربران را به دنبال خواهد داشت تا هنگامی که تعداد کوین های موجود در بازار کاهش می یابد توکن های باقیمانده ارزش بیشتری داشته باشند.

وضعیت فعلی سوزاندن توکن های بایننس

خرید و قیمت بایننس کوین امروزه نظر سرمایه گذارانی را به خود جلب نموده است. از زمان راه اندازی بلاک چین بایننس به صورت اختصاصی توکن های BNB  مبتنی بر استاندارد ERC20 به مرور جایگزین سکه های BNB شده اند. از این رو در حال حاضر توکن سوزی بر روی بستر زنجیره اختصاصی بایننس صورت می گیرد و مانند گذشته بر روی پلتفرم اتریوم انجام نمی شود. کلیه فرآیند های توکن سوزی در بلاک چین ویژه بایننس تکثیر گردید تا به این ترتیب از یکسان باقی ماندن عرضه کل اطمینان حاصل گردد.

قبل از اینکه صرافی بایننس یک بلاک چین اختصاصی برای خود ایجاد نماید نزدیک 11 میلیون توکن BNB در بلاک چین اتریوم مورد عملیات سوزاندن قرار گرفتند. لازم به ذکر است که پس از مهاجرت به بستر بلاک چین اختصاصی  بایننس به همین میزان کوین سوزانده شد. در حال حاضر توکن سوزی مبتنی بر قراردادهای هوشمند نمی باشد  و از روشی دیگر برای انجام این فرآیند استفاده می شود. در واقع از یک دستور در زنجیره بایننس برای اجرای این پروسه کمک می گیرند.

روش های سوزاندن توکن های بایننس

  1. الگوریتم های اثبات سوزاندن PoB

پروژه های رمز ارز از الگوریتم های اثبات سوزاندن به منظور دستیابی به اجماع استفاده می کنند. در اثبات سوزاندن ماینرها به شیوه ای دیگر برخورد می کنند و باید در نابود کردن و از بین بردن بخشی از توکن ها که در اختیار آن ها است اثبات نمایند. روش اثبات سوزاندن دارای پیچیدگی های بسیاری است به همین دلیل توسعه دهندگان ترجیح می دهند که از الگوریتم اثبات کار Proof of work استفاده  کنند. این الگوریتم به روش های مختلفی انجام می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوزاندن کوین برای پاداش ماینر
  • سوزاندن بیت کوین به منظور ساخت سکه های بومی جدید
  • تعادل در ماینیگ و سوزاندن
  1. شرایط عمومی و اقتصادی

این دسته بندی از فرایند سوزاندن توکن به شکل کلاسیک یک فریم ورک یا برنامه اقتصادی از پروژه می باشد. از این روش یا باید به صورت مستمر استفاده نمود و یا اینکه تنها یکبار مورد استفاده قرار داد. معمولا برای سوزاندن توکن هایی که در عرضه اولیه سوزانده نشده اند از این روش استفاده می کنند.

سخن پایانی

توکن سوزی فرآیندی است که تمامی توسعه دهندگان ارز دیجیتال انجام می دهند که سود حاصل از آن به کاربران دارای این رمز ارزها تعلق می گیرد. سوزاندن توکن امری کاملا واجب و ضروری است که موجب حفظ و افزایش ارزش رمز ارزها در بازار ارزهای دیجیتال و مجبوبیت بیشتر رمز ارز می گردد. توسعه دهندگان از روش های مختلفی برای سوزاندن توکن یا کوین استفاده می کنند.