شناسهٔ خبر: 171421 - سرویس جامعه
منبع: آنا

بانکی‌پور:

تا ۷ سال دیگر در سیاه چاله جمعیت خواهیم افتاد

امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در نشست ملی مطالبه‌گران حوزه فرهنگ گفت: ابر بحران کشور ما در آینده پیری جمعیت خواهد بود که متاسفانه دولت و مسئولین به این مساله بی‌توجهی کردند.

به گزارش «نماینده» امیرحسین بانکی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست ملی مطالبه‌گران حوزه فرهنگ گفت: طرح جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که تاکنون جلسات مشترک زیادی را برای به ثمر رسیدن این طرح جامع با وزارت خانه ها، ارگان ها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف برگزار و تلاش کردیم تا مشکلات را براساس مباحثه علمی برطرف کنیم.
وی افزود: موضوع جمعیت مسئله مهم برای همه کشورها است؛ در قرن ۲۰ با مسئله انفجار جمعیت روبرو بودیم ولی در قرن ۲۱ با چالش پیری مواجه خواهیم شد؛ کاهش جمعیت ابر چالش قرن ۲۱ در کشور ما خواهد بود، در کشورهای توسعه یافته برای حل این مشکل چاره‌هایی اندیشیده شده است، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راهکاری برای حل این مشکل است.
بانکی پور تصریح کرد: کشور ما با بحران های زیادی مواجه بوده است، بحران پیری و کاهش جمعیت خطرناکترین بحران تاریخ کشور ما محسوب می‌شود و یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری است، اگر به موضوع جمعیت توجه نشود به سرعت به سمت سیاه چاله پیری جمعیت پیش خواهیم رفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: موضوع جمعیت مهمترین مسئله کنونی کشور است، متاسفانه در حوزه جمعیت هنوز متوجه عمق فاجعه و بحران کهنسالی که در سال های آینده با آن مواجه خواهیم شد، نشده ایم. این مسئله یک ابربحران است که اگرتا ۷ سال آینده برنامه ریزی و اجرائی نشود در ۱۵۰ سال آینده امکان رهایی از این سیاه چاله وجود ندارد، به طوری که به یکی از خطرناک ترین حوادث موجود در تاریخ کشور تبدیل خواهد شد، به همین دلیل به آن چاله جمعیتی می گوییم، چرا که پس از ۳۰۰ سال این شیب را طی کرده ایم. گر تنها یک چهارم این طرح تا ۷ سال آینده به درستی انجام شود، این نتیجه می رسیم.

وی با اشاره به ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به مواد ۵۳ و ۵۶ این طرح گرفته شده است، گفت: این طرح اصلاح شده است و منتظر بازگشت طرح از شورای نگهبان هستیم.

بانکی‌پور گفت: در این طرح هزینه های بارداری و زایمان، اعطای وام تولد فرزند، تسهیلات معیشتی و رفاهی، افزایش وام خرید، افزایش حقوق به نسبت تعداد اعضای خانواده در کارمندان، تسهیلات آموزشی برای زنان باردار و زنان دارای فرزند کوچک و دورکاری برای خانم های کارمند برای حمایت از خانواده ها در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تاکید کرد: در بخش بهداشت سلامت هم مشاوره از راه دور برای مادران باردار و دارای فرزند، ارائه بسته تغذیه ای، بهداشتی و درمانی برای مادران باردار و همچنین در بخش های گوناگون هم فرهنگ سازی، اصلاح ساختار مالیاتی و تأسیس صندوق سرمایه گذاری آینده فرزندان که بر اساس آن با تولد فرزند؛ سهامی برای او در نظر گرفته می شود که در آینده استفاده کند از برنامه های این طرح است.

وی تاکید کرد: بیشتر مطالعات نشان می‌دهد عوامل فردی، اجتماعی و اقتصادی در فرزند آوری تاثیر داشته است. نوشتن قانون گام اول است اما بعد از قانون قدرتی برای نظارت درست بر اجرائی شدن این قانون ها در اولویت ما است.

بانکی پور یاد آور شد: این طرح به زوج های نابارور که هزینه های درمان بسیار سنگین دارند کمک می کند تا بتوانند از مراکز درمان ناباروری با استفاده از بیمه ناباروری استفاده کنند، ضمن اینکه بیمه زنان باردار هم در این طرح در نظر گرفته شده اند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این موضوع که مسئله سقط به دو صورت جنایی و عارضی در چند سال اخیر بسیار رشد داشته است، گفت: هم اکنون آمار دقیقی از سقط جنین در کشور نداریم. آثار روحی و روانی این سقط‌ها روی مادران بسیار نگران کننده و گاهی غیر قابل جبران است و حتی در برخی از موارد شانس مادر شدن دوباره را از زنان می‌گیرد. سوال اینجاست چرا در این زمینه دستگاه های ذی ربط اقدامات موثری انجام نداده‌ اند و چرا سقط در کشور پررنگ شده است؟

وی در پایان خاطر نشان ساخت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی علاوه بر مسئله جمعیت اولیت های دیگری از جمله، خانواده، مطبوعات، صداو سیما، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان را نیز دارد. این طرح بخشی از انتظارات مقام معظم رهبری را در حوزه جمعیت و خانواده می تواند محقق سازد، برای برآورده کردن کامل انتظارات ایشان و اهداف و دغدغه های حوزه جمعیت و خانواده باید بررسی وسیع‌تری در کمیسیون ویژه داشته باشیم.