شناسهٔ خبر: 171386 - سرویس فرهنگ
منبع: خانه ملت

حاجی پور:

مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا باعث کاهش آمار متقاضیان شرکت در کنکور شده‌اند

حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از مشکلات اقتصادی، وضعیت بازار کار و شیوع کرونا به عنوان عوامل اثرگذار در کاهش آمار متقاضیان شرکت در کنکور دانشگاه‌ها یاد کرد.

به گزارش «نماینده» رضا حاجی پور در مورد انتشار خبری از سوی رییس سازمان سنجش آموزش کشوری مبنی بر اینکه آمار داوطلبان کنکور با کاهش 35 هزار نفری مواجه شده و تقاضا برای شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد نیز پایین است، گفت: یکی از مهمترین عواملی که باعث شده جوانان انگیزه کمتری برای شرکت در کنکور داشته باشند، هزینه‌های سنگین ادامه تحصیل است آن هم در شرایطی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون جوانان باید قبل از ورود به دانشگاه، هزینه زیادی را برای شرکت در کلاس‌های کنکور بپردازند. همچنین بعد از ورود به دانشگاه نیز باید هزینه سنگینی را برای ادامه تحصیل بپردازند و این تنها محدود به دانشگاه آزاد اسلامی هم نیست.

وی تصریح کرد: شرایط ناشی از شیوع کرونا نیز از دیگر عواملی است که در پی نگرانی خانواده‌ها از نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در زمان شرکت در آزمون و چه ادامه تحصیل که در قالب مجازی بوده، باعث شده آمار متقاضیان شرکت در کنکور کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: وضعیت اشتغال نیز از دیگر عواملی بوده که به کاهش آمار شرکت‌کنندگان در کنکور دامن زده است، چرا که جوانان شاهد تلاش‌های بی‌ثمر برخی اطرافیان خود بوده‌اند که بعد از فارغ‌التحصیلی یا امکان ورود به بازار کار را نداشته‌اند یا در رشته‌ای که به آن علاقه‌مند بوده است، تحصیل کرده اما ناچار شده است فارغ از تخصصی که دارد در رشته دیگری فعالیت کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما تا زمانی که نتوانیم مشکلات اقتصادی را رفع کرده و زمینه اشتغال جوانان تحصیلکرده را فراهم کنیم، همچنین تا وقتی زیرساخت‌های لازم برای جذب فارغ‌التحصیلان در رشته‌‎هایی که در آنها تحصیل کرده‌اند، فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت که جوانان با پرداخت هزینه‌های سنگین برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل تلاش کنند.