شناسهٔ خبر: 171132 - سرویس مجلس
منبع: مهر

پورابراهیمی:

سهم‌خواهی ازکابینه سیزدهم خلاف مصالح ملی است/تیم اقتصادی قوی باشد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لیست‌سازان تقلبی برای کابینه سیزدهم لیاقت حضور در دولت را ندارند، گفت: سهم خواهی برای تشکیل کابینه سیزدهم برخلاف شرع و مصالح ملی است.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به برخی لیست سازی‌ها برای تحمیل برخی افراد به کابینه سیزدهم، گفت: باید به دولت منتخب فرصت دهیم تا با بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و سلایق، کابینه‌ای هماهنگ با رئیس جمهور که توانایی پاسخگویی در مورد عملکرد آنها را داشته باشد، تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور زمانی می‌تواند پاسخگوی عملکرد کابینه خود باشد که اختیار کافی برای انتخاب اعضای کابینه را داشته باشد، افزود: رویکرد فراجناحی حجت‌الاسلام رئیسی می‌تواند مسیر جدیدی را در تاریخ انقلاب پدید آورد. به این معنا که هر کسی در کشور از ظرفیت‌های لازم برای مدیریت برخوردار است می‌تواند به کابینه راه یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد سردار سلیمانی تاکید کردند که او به هیچ گروه و جریان سیاسی وابسته نبود و به شدت انقلابی بود. این مشی باید مبنای کار دولت آینده قرار گیرد.

سهم خواهی برای تشکیل کابینه سیزدهم برخلاف مصالح ملی است

پورابراهیمی گفت: کارآمدترین افراد در کشور انقلابی‌ها بودند، افرادی که بدون وابستگی به جناح‌های سیاسی تلاش می‌کردند. راه و روشی که آقای رئیسی را تا امروز موفق کرده این است که با رویکرد عدم وابستگی به جناح‌های سیاسی وارد عرصه شده است.

وی توصیه کرد: همه کسانی که در ستادهای آیت الله رئیسی کمک کردند اجازه دهند وی با نگاه کارشناسی، علمی، مبتنی بر جریان انقلاب بتواند بدون سهم خواهی افراد کابینه خود را معرفی کند، هر گونه سهم خواهی برای تشکیل کابینه سیزدهم برخلاف شرع و مصالح ملی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس و سیاسیونی که به رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری کمک کردند به تکلیف شرعی خود عمل نمودند، شرایط کشور به حدی مخاطره‌آمیز شده بود که اگر شخصی مانند رئیسی وارد نمی‌شد، انقلاب دچار بن بست می‌شد زیرا اداره کشور با تفکر دولت یازدهم و دوازدهم امکان پذیر نبود. هر گونه دخالت و یا تحمیل افراد در کابینه سیزدهم برخلاف منافع ملی است و منجر به تشکیل دولت ناکارآمدی خواهد شد که چوب آن را ملت خواهند خورد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه فرصتی برای آزمون و خطا در اقتصاد ایران وجود ندارد، گفت: آخرین فرصت ما دولت سیزدهم است. اگر این دولت خوب کار کند مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بعدی به ۸۰ درصد خواهد رسید. زیرا مردم به دنبال حل مشکلات‌شان هستند. برای مردم مذاکرات و حاشیه سازی های سیاسی مهم نیست. کما اینکه هشت سال از مذاکرات می‌گذرد هنوز آقای عراقچی اعلام می‌کند به توافق نهایی نزدیک یا دور شده‌ایم.

وی اظهار داشت: نتیجه عملکرد دولت سیزدهم باید منجر به موفقیت نظام شود. همه گروه‌های سیاسی باید در راستای حفظ منافع ملی از مداخله در تشکیل کابینه خودداری کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس یازدهم، گفت: رهبر انقلاب در مورد مجلس یازدهم صفات انقلابی، کارآمد، ولایی، توانمند، مقتدر را به کار بردند که مدال افتخاری بر دوش نمایندگان مجلس است.

تاکید رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نمایندگان به دولت وارد نشوند، حجت شرعی است

پورابراهیمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «نمایندگان در مجلس بمانند و وظایف و تکالیف خود را در این حوزه انجام دهند» گفت: فرمایشات ایشان برای نمایندگان حجت شرعی است. انتظار ما از همکاران این است که همین مسیر را دنبال کنند.

وی ادامه داد: در حدود ۴۰ سال عمر انقلاب به بلوغ سیاسی و اجتماعی دست یافته‌ایم که خارج از مجلس هم نیروهای بسیار توانمندی وجود دارد که باید مورد شناسایی قرار گرفته و وارد دولت شوند. دو، سه نسل در انقلاب تربیت شده‌اند که افراد توانمند و انقلابی هستند و باید وارد دولت سیزدهم شوند.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: بنده و برخی از نمایندگان اعلام کردیم که تا ۲۸ خرداد به رئیسی کمک می‌کنیم و بعد از آن وظیفه ما نظارت، بررسی برنامه‌های محتوایی و بررسی وزرای پیشنهادی دولت خواهد بود. در این زمینه از منافع ملی کوتاه نخواهیم آمد.

مجلس از منافع ملی کوتاه نمی‌آید

پورابراهیمی تصریح کرد: درخواست ما از رئیسی این است که کامل‌ترین و جامع‌ترین و عملیاتی‌ترین برنامه اقتصادی را به مجلس ارائه کند و قوی‌ترین و انقلابی‌ترین افراد در حوزه اقتصادی را برای وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد، نفت و سازمان برنامه و بودجه معرفی کند.

وی تصریح کرد: اگر برنامه‌ای ناقص و غیرقابل اجرا به مجلس ارائه شود و یا کابینه ضعیف به مجلس معرفی شود وظیفه نمایندگان این است که از منافع ملی حفاظت کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای انتخاب افراد کارآمد جهت عضویت در کابینه باید گشت و افراد را پیدا کرد. اگر کسی آمد و گفت من فلان پست را می‌خواهم بدانید شایستگی لازم را برای ورود به کابینه ندارد. وزرای کابینه باید با درخواست دولت وارد شوند.

لیست سازان لیاقت حضور در کابینه را ندارند

پورابراهیمی اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد، گروه‌ها و حتی نمایندگان برای اینکه خود را مطرح کنند لیست‌های تقلبی از کابینه منتشر می‌کنند هر فردی که چنین مشی را پیشه کند تا برای رئیس جمهور سیزدهم تصمیم سازی نماید شایستگی حضور در کابینه را ندارد.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور منتخب بداند فردی که خود را عرضه می‌کند صلاحیت‌های لازم را ندارد. باید گشت و افراد باصلاحیت را پیدا کرد و به سراغ شان رفت.