شناسهٔ خبر: 171093 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

حیدری:

اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان باشد/ بازارچه‌های مرزی فعال شوند

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان باشد که این اقدام تاثیر خاص خود را بر مسائل منطقه ای خواهد گذاشت.

به گزارش «نماینده» شهریار حیدری به اولویت های مهمی که دولت سیزدهم باید در بعد روابط بین الملل به آن توجه کند، اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی بوده که بیشترین همسایگان را در دنیا دارد و قطعا چنین مولفه ای از لحاظ ژئوپلیتیک و استراتژیک بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین باید از این ظرفیت فراوان به نحو مطلوبی بهره برده شود.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس افزود: به هر میزانی که ارتباط ما با همسایگان افزایش پیدا کند؛ قطعا شاهد تحولات سیاسی، تجاری و اقتصادی خواهیم بود و در حقیقت باید گقته شود که ارتباط تنگاتنگ همسایگان با یکدیگر امنیت پایدار در منطقه را فراهم خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: وقتی ارتباط ما با کشورهای همسایه برقرار شود در واقع می توانیم یک راه ارتباطی ایجاد کنیم تا با تمام کشورهای دنیا ارتباط برقرار شود.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: ارتباط با همسایگان اولویت نخست دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و البته از لحاظ شرعی هم بر این موضوع تاکید ویژه ای شده است؛ بنابراین برقراری روابط مطلوب با کشورهای همسایه باعث می‌شود که دیگر این کشورها به سمت و سوی بیگانگان حرکت نکنند؛ البته روابط هم باید دو طرفه باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در دولت فعلی به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای بسیاری از فرصت ها را از دست دادیم؛ چرا که می توانستیم با برقراری ارتباط با ۱۶ کشور همسایه منافع اقتصادی خود را تامین کنیم.

وی به شعار انتخاباتی رئیس جمهور منتخب در خصوص مسائل بین المللی اشاره و اظهار کرد: حضرت آیت الله رئیسی توجه ویژه ای به روابط دیپلماتیک با همسایگان خواهند داشت، زیرا بارها در مناظرات و سخنرانی های خود به چنین موضوعی تاکید داشتند؛ ضمن اینکه عقل و منطق هم بر روی این موضوع صحه می گذارد.

حیدری افزود: با راهکارهای دیپلماسی باید از ظرفیت سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه استفاده کنیم  و امیدوار هستیم که دولت سیزدهم این مهم را سرلوحه مسائل دیپلماتیک خود قرار دهد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس به عدم فعالسازی بازارچه های مرزی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: ۴۲ بازارچه مرزی داریم، اما متاسفانه از ظرفیت این بازارچه ها استفاده لازم را نبردیم؛ قطعا بازارچه های مرزی ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط و الگو سازی توسعه تجارت و همچنین اثرگذاری در منطقه دارند.

وی افزود: ضعف دستگاه دیپلماسی، گمرک و اتاق های بازرگانی و کشاورزی باعث شده است که از ظرفیت بازارچه های مرزی غافل شویم؛ لذا اگر این ظرفیت مغفول مانده باید در دولت سیزدهم فعال شود که تاثیرات خاص خود را نمایانگر خواهد کرد.