شناسهٔ خبر: 170962 - سرویس فرهنگ
منبع: خانه ملت

راستینه:

فرصت قهرمان‌یابی را به کشورهای دیگر ندهیم

راستینه عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: محرومیت در برخی از استان‌ها از مسائل آموزشی تا فرهنگی و ورزشی به قدری بارز و مشخص است نمی‌توان استعدادهای نهفته در این زمینه را پیدا کنیم و همین فرصت سوزی در حوزه ورزش و میدان را به کشورهای دیگر دادن در جهت استفاده از سرمایه اجتماعی کشور است.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفشجانی در مورد مطالبه گری مجلس در راستای حمایت از ورزش همگانی گفت: حمایت از ورزش و ورزشکاران از سال گذشته در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ حتی در حوزه نظارتی به عنوان یک قوه حرکتی بر عملکرد دولت نظارت خواهد داشت؛ با شعارها و وعده و وعیدی که جناب آقای رییسی در انتخابات دادند بدون شک مسئولیت سنگینی بر دوش دولت جدید خواهد بود و مردم انتظار تغییر و تحول برای روزهای آینده در تمام حوزه ها از اقتصادی و سیاسی گرفته تا معیشتی و فرهنگی و حتی ورزشی دارند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون فرهنگی در بحث ورزش و حمایت از جوانان مباحث جدی از جمله حمایت از خانواده و فرزندآوری و حمایت از ورزش‌های سنتی همچون کشتی پهلوانی از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار قرار داد. طبیعتا دولت آینده وظایف سنگینی در این راستا دارد و بدون شک در جهت عملیاتی شدن این وعده‌ها باید بسیار تلاش کند؛ از موضوع مسکن گرفته تا اشتغال و هزینه‌های فرزندآوری که هر یک برای خود نیازمند برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی است امیدوارم ایرادات آن به سرعت رفع شود.

در حوزه ورزش نیازمند تغییر و تحول در ساختار ورزشی کشور هستیم

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در حوزه ورزش نیازمند تغییر و تحول در ساختار ورزشی کشور هستیم ، توجه به ورزش به عنوان مهمترین بستر برای پیشگیری و مقابله با انواع و اقسام بیماری‌های غیر واگیردار است و متاسفانه آمارها نشان داده است؛ که بسیاری از این بیماری‌های نشان از کم تحرکی در جامعه را می‌دهد. توجه به ورزش همگانی و توسعه آن به لحاظ کمی و کیفی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای پیش رفتن به سمت جامعه‌ای شاداب و سالم باشد، توسعه ورزش و گستردگی آن در سطح عمومی از وظایف دولت آقای رئیسی خواهد بود.

با ورزش، جامعه را اعتیاد پاک کنید

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ورزش همگانی باید در سبد حمایتی خانوار قرار بگیرد تا از همه جهات از سرگرمی و تفریحی گرفته تا سلامتی و اشتغال مورد توجه قرار بگیرد. در نظر داشته باشیم باید جامعه به سمت تحرک و پویایی بکشانیم تا از بسیاری از آسیب‌های بهداشتی و اجتماعی مثل بیماری و اعتیاد به دور باشد. 

راستینه یادآور شد: محرومیت در برخی از استان‌ها از مسائل آموزشی تا فرهنگی و ورزشی به قدری بارز و مشخص است نمی‌توان استعدادهای نهفته در این زمینه را پیدا کنیم و همین فرصت سوزی در حوزه ورزش و میدان را به کشورهای دیگر دادن در جهت استفاده از سرمایه اجتماعی کشور است.

توجه به ورزش بانوان

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه یادآور شد: ورزش بانوان یک امر بسیار حیاتی است و دولت آینده باید با حفظ شرایط و رعایت سبک ایرانی و اسلامی بستر حضور بانوان در عرصه ملی و بین المللی مهیا کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم إظهار کرد: متمرکز دولت آینده بر روی ورزش دانش آموزان فرصت خاص برای حضور و بروز استعدادهای پنهان ورزشی است که این مسئله نیازمند همراهی و همکاری وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و ... است.

وی افزود: تحول آفرینی در حوزه ورزش و دیگر حوزه‌ها نیازمند یک اقدام اساسی است تمام سازمان‌ها و نهادها برای رسیدن به آن هدف یکپارچه بکوشند. نمی‌توان انتظار داشته باشیم نگاه‌ها به حوزه ورزش تنها از بعد تفریحی و سرگرمی باشد. تمام ابعاد ورزش از سلامت تا اشتغال باید مورد توجه متولیان و مسئولان امر قرار بگیرد. در مورد اعتبارات اختصاص داده شده به حوزه ورزش باید توجه کنیم که هزینه در این حوزه بازگشت دارد به  فرض مثال کاهش هزینه‌های درمان زمانی رخ می‌دهد که جامعه سالم باشد و جامعه‌ای سالم است که در تندرستی باشد. در حال حاضر اگر شرایط به همین منوال باشد بخش زیادی از بودجه را درمان می‌بلعد .

راستینه یادآور شد: هر ساله هزاران تخت بیمارستانی به بخش درمانی کشور اضافه می‌شود؛ اگر به همین روش پیش برویم؛ نه تنها نگاه سرگرمی به ورزش برداشته نمی‌شود بلکه نگاه تخصصی و ویژه‌ای در این حوزه وجود نخواهد داشت. باید نگاه سلامت محور با ارتقای شاخص‌های ورزشی در دستور کار قرار بگیرد و  وزارت ورزش و جوانان به همراه وزارت بهداشت و درمان نقشه راه برای هدفمند کردن این حوزه در دستور اقدامات خود در نظر بگیرند؛ در این صورت است که می‌توانیم در هیات دولت به یک گفتمان درست در حوزه ورزش شکل دهیم.

عضو فراکسیون ورزش در ادامه تصریح کرد: ورزش حرفه‌ای یکی از نقاط مهم برای جهت دهی و ایجاد انگیز برای نوجوانان و جوانان است به‌ نوعی حضور در مسابقات ملی و بین المللی و تامین معاش برای آینده هم محسوب می‌شود. باید کلاس‌های برای ایجاد ساختاری مناسب، استفاده حداکثری از نیروهای متخصص برای کشف نخبه‌های ورزشی برای به ظهور رساندن استعدادهای پنهان در این عرصه و سوق دادن جامعه به سمت تحرک و پویایی استفاده کنیم، متاسفانه ما ظرفیت وجود قهرمان خود را برای تحول حوزه ورزش به کار نگرفته؛ توسعه زیر ساخت‌ها متناسب با بوم جغرافیایی و آمایش سرزمینی و تعریف رشته‌های تخصصی برای هر منطقه از نقاط دیگر کار تحولی است که باید رخ می‌داد و بسیاری از تحولات دیگر که ما از دولت آینده از آنها انتظار داریم. سکانداری وزارت ورزش و جوانان در دولت آینده باید فارغ از تمام گرایش‌های سیاسی و حزبی باشد؛ مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی حتما باید نگاه عمیقی و زیر ساختی به ورزش داشته باشد.

راستینه در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مسیرهای تحول ورزش نقش مردمی و بخش خصوصی و علاقمندان در حوزه ورزش است باید رنگ دولتی بودن را از رشته های مختلف ورزش پاک کنیم؛ در حال حاضر بسترهای لازم در حوزه باشگاه داری وجود دارد و تحولی جدید برای ایجاد مجموعه‌های بزرگ و اقلام ورزشی وجود ندارد نگاه به صادرات اقلام اساسی ورزشی با توجه به جمعیت ۵۰۰ میلیونی همسایگان ما وجود ندارد و دیده نمی شود و تمام ورزش  متاسفانه با نگاه صرفا دولتی حمایت می‌شود.