شناسهٔ خبر: 170075 - سرویس جامعه
منبع: صدا و سیما

ورود کمیسیون قضایی به بررسی شرایط ضمن عقد در قانون مهریه

حسن نوروزی نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی از تغییر و بررسی شرایط ضمن عقد در قانون مهریه در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام نوروزی با اشاره به فعال شدن کمیته مربوط به امور حقوقی مهریه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به سمتی حرکت می‌کنیم که قانون در موضوع مهریه طوری نوشته شود که به نفع طرفین باشد و زوج و زوجه متضرر نشوند.
وی با بیان این که مهریه اعطا و هدیه‌ای از سوی زوج به زوجه محسوب می‌شود افزود: در یک بحث دو طرفی این که حاکمیت ورود می‌کند باید طوری قانون را نگارش کنیم که حقوق طرفین لحاظ شود.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس گفت: به نظر می‌رسد در شرایط ضمن عقد را به طرفین باید تفهیم کنیم، مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه است، همچنین موضوع اعسار و ایسار به ترتیب بر عهده زوج و زوجه باشد تا شاید بتوانیم مشکلات را در این زمینه حل کنیم.
نوروزی ادامه داد: مهریه به عنوان عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه طلب کند باید پرداخت شود، اگر آن را درخواست نکند خودش مقصر است، اگر عندالاستطاعه در ضمن عقد برای مهریه لحاظ شود به معنای آن است که اگر زوج هر زمان قادر به پرداخت آن بود، آن را به زوجه پرداخت کند.
نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: باید قانون را به گونه‌ای بنویسیم که حاکمیت به درستی عمل کند و به واسطه یک بخش نامه و یا حکم قضات افراد آزاد و یا به زندان نروند.
وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم این قانون مهریه به گونه‌ای باشد که شروط ضمن عقد را واضح‌تر کنیم و پیوست‌های قانون نیز واضح و شفاف باشد تا قضات مانند برخی از مواد مانند ماده ۳ و ۷ در دادگاه خانواده متحیر و دچار چند برداشت نشوند.
نوروزی گفت: براساس آمار ۱۰ هزار نفر به دلیل مهریه در زندان به سر می‌بردند که به واسطه بخش نامه رئیس قوه این تعداد زندانی به هزار نفر رسیده است و باید قانون حاکم شود نه بخشنامه.
نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به حادثه تلخ فرزندکشی در روزهای اخیر نیز گفت: این موضوع مسئله قبیحی است و گاهی در کشور سالانه یک تا دو مورد را شاهد هستیم که احساسات مردم را جریحه دار می‌کند.
وی افزود: برای مقابله با این موضوع و برخورد با عوامل یا عاملان مانند موضوع اسیدپاشی که در مجلس برای آن قانونی تدوین و تصویب شد باید برای این مورد نیز محرومیت‌های اجتماعی و مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شود که به هر دلیلی افراد فرزندان خودشان را از بین نبرند و تصور کنند در این زمینه مصونیت دارند، مانند اسیدپاشی و یا حکم اعدام در شرایط خاص برای این موضوع نیز مجازاتی سنگین در نظر گرفته شود که شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم و این موضوع نیز در کمیسیون قضایی در حال بررسی است.