شناسهٔ خبر: 169811 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

سالانه ۲ میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود/ برندسازی و به روز کردن ماشین آلات نیاز صنعت نساجی

کارخانه نساجی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قاچاق پوشاک حدود ۲ میلیارد دلار است، گفت: عدم برندسازی و فرسوده بودن ماشین آلات از موانع صنعت نساجی است.

به گزارش «نماینده» سیدجواد حسینی کیا درباره مشکلات موجود در صنعت نساجی، گفت: در حال حاضر قاچاق پوشاک حدود ۲ میلیارد دلار است و این موضوع بازار پوشاک را ویران کرده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه البسه و پوشاک عقب هستیم، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوق و شتاب لازم برای برخورد با متخلفان را ندارد و بخشی از موضوع مبارزه با قاچاق به حال خود رها شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با فعال کردن بارکد و شناسه می‌توان زنجیره تولید تا مصرف پوشاک را رصد کرد با تحقق این مهم قاچاق از گردونه حذف می‌شود.

وی ادامه داد: فرسوده بودن ماشین آلات صنعت نساجی یکی دیگر از موانع پیش روی تولیدکنندگان این حوزه است چراکه تجهیزات قدیمی موجب افزایش بهای تمام شده تولید شده در نتیجه البسه تولیدی از نظر قیمت توان رقابت با برخی محصولات وارداتی را ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عدم برندسازی را یکی از دیگر از ضعف‌های صنعت پوشاک دانست و تصریح کرد: شرایط کنونی جامعه موجب شده که برندینگ به یکی از اصلی‌ترین نیازهای امروز تبدیل شود در صورت موفقیت در این حوزه نه تنها می‌توان بازار داخل را تامین کرد و از واردات و قاچاق کالاهای ترکیه‌ای به کشور جلوگیری کرد بلکه می‌توان بازار کشورهای همسایه را نیز به دست گرفت.