شناسهٔ خبر: 169511 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

نادری:

مشکلات مالی منتهی به تجرد گرایی می شود

احمد نادری رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود شغل و بیکاری جوانان، ادامه تحصیل در کنار مسائل اقتصادی بویژه مشکلات مسکن از جمله دلایل تاخیر ازدواج جوانان است که گاهی آنها به سمت تجرد گرایی مطلق می‌کشاند.

به گزارش «نماینده» احمد نادری، در مورد عدم تمایل جوانان به ازدواج گفت: مشکلات متعدد ذهنی و عینی در مسیر ازدواج جوانان قرار دارد از مشکلات عینی بیشتر مسائل اقتصادی مهمترین عامل عدم انگیزه جوانان به ازدواج مطرح شده است. در خبرها عنوان شده درصدی از جوانان بدون مشکلات مالی تمایلی به ازدواج ندارند٬ این موضوع یک مانع ذهنی است. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: فرهنگ جامعه بیشتر به سمت فردگرایی و لذت جویی سوق پیدا کرده است که هر دو از مولفه‌های فرهنگ مدرن و جزو عوامل پررنگی هستند که با نبود مشکلات اقتصادی٬ جوانان را برای ازدواج بی انگیزه می‌کنند؛ به بیانی دیگر به لحاظ ذهنی پذیرای ازدواج نیستند.

مشکلات اقتصادی اصلی‌ترین عامل عدم ازدواج جوانان

وی در ادامه یادآور شد: در تعریف ازدواج می‌توانیم بگوییم ازدواج  یک جامعه کوچک و جمعی است. زمانی که شخص ازدواج می‌کند٬ تابع قوانین جمع می‌شود و بیشتر مواقع محدودیت‌هایی را برای تصمیمات فردی به همراه خواهد داشت. فردگرایی مدرن نقطه مقابل جمع گرایی سنتی است. عمده دلیل عدم تمایل جوانان بدون مشکل مالی به ازدواج رقابت مدرنیته شدن و سنتی بودن  را می‌توان مشاهد کرد که باید برای این مشکل مسئولان و متولیان امر دنبال راهکار درستی باشند. اقداماتی از قبیل فرهنگ سازی، تشویق و تسهیل جوانان به  ازدواج می‌توانند نقش پررنگی داشته باشد. البته فراموش نکنیم طبق آمار اعلامی اصلی‌ترین عامل عدم ازدواج جوانان٬ مشکلات اقتصادی است.رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود شغل و بیکاری جوانان، ادامه تحصیل در کنار  مسائل اقتصادی بویژه مشکلات مسکن از جمله دلایل تاخیر ازدواج جوانان است که گاهی آنها به سمت تجرد گرایی مطلق می‌کشاند.

وی یادآور شد: ادامه حیات هر جامعه به باز تولید در آن جامعه ختم می‌شود. منظور از این بازتولید در علم بیولوژیکی فرزند آوری و تولید مثل است. کاهش فرزندآوری مشکلاتی در قالب فرهنگ‌ خرد و کلان ایجاد می‌کند که شامل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است. اگر بخواهیم عواقب کاهش جمعیت را از دید امنیت ملی نگاه کنیم٬ عدم ازدواج و کاهش فرزندآوری در طولانی مدت تهدیدی ملی برای کشور محسوب می‌شود.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مسئله جمعیت یکی از شاخص‌های قدرت هر کشوری است. جمعیت هر کشوری نشان از قدرت آن کشور می‌دهد و جمعیت جزو مولفه‌های اصلی قدرت محسوب می‌شود. به فرض مثال امروزه  چین به دلیل افزایش جمعیت کشوری قدرت در جهان محسوب می‌شود ./