شناسهٔ خبر: 169081 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

مردم ریالی حقوق می‌گیرند اما دلاری خرج می‌کنند/تضعیف اقتصاد خانوار با گرانی آب و برق

مجتبی یوسفی عضو فراکسیون محرومیت زدایی و جهادی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مقصر اصلی تمام گرانی‌ها و کمبود اقلام خوراکی را دلالان دانسته و نقش بی نظارتی خود را کمرنگ جلوه داده شد، اما در خصوص گرانی آب و برق که مستقیم خود دولت نقش دارد کدام دلال و سلطان را معرفی کنیم؟!

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در مورد افزایش تعرفه آب و برق گفت: از گرانی، میوه و سبزیجات گرفته تا گرانی آب و برق همگی فشارهای مضاعفی است که تحمل شرایط سخت کرونایی را برای مردم سخت‌تر می‌کند، مردمی که ریالی حقوق می‌گیرند اما دلاری خرج می‌کنند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مقصر اصلی تمام گرانی‌ها و کمبود اقلام خوراکی را دلالان دانسته و نقش بی نظارتی خود را کمرنگ جلوه داده شد اما در خصوص گرانی آب و برق که مستقیم خود دولت نقش دارد کدام دلال و سلطان را معرفی کنیم!؟

زندگی با تورم بالای ۴۵درصد سخت است

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: تحمل شرایط سخت معیشتی با تورم بالای ۴۵ درصد در اوضاع ناخوشایند کرونایی سخن از افزایش تعرفه آب و برق زدن مثال از آب گل آلود ماهی گرفتن است.

در یک سال گذشته با رشد ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن و چندین برابری اقلام مصرفی مواجه بودیم که این نشان می‌دهد وضعیت معیشت مردم در تنگنا قرار دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در یک سال گذشته با رشد ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن و چندین برابری اقلام مصرفی مواجه بودیم که این نشان می‌دهد وضعیت معیشت مردم در تنگنا قرار دارد و سیاست‌های غلط دولت در حوزه اقتصادی نه تنها درست نشد بلکه شاهد تصمیمات اشتباه دیگری از طرف متولیان اقتصادی هستیم.

عضو فراکسیون محرومیت زدایی و جهادی در مجلس یازدهم یادآور شد: افزایش تعرفه آب و برق باید از طرف کمیسیون‌های مربوطه مثل کمیسیون انرژی در مجلس رسیدگی می‌شود، بنده هم به عنوان یکی از نمایندگان ملت نسبت به افزایش آب و برق تذکر خواهم داد.

وی ادامه داد: مجانی بودن استفاده از آب، برق و گازبرای قشر ضعیف جامعه در بند الحاقی ۳ تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه آمده است که براساس آن وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم مصرف خانوارهای(محروم) از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای تعیین شود و همچنین لازم به ذکر است که تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای محروم بر اساس بعد خانوار محاسبه می‌شود. اما در این شرایط هرگونه افزایش قیمتی خوشایند نیست.

یوسفی در مورد نظارت بر افزایش نیافتن تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای محروم گفت: در خصوص اعمال قانون مجانی بودن آب، برق و گاز برای اقشار ضعیف جامعه بی شک مجلس نقش نظارتی خود را به درستی اجرا خواهد کرد.  

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نظرسنجی  مردمی صورت بگیرد در مورد پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی که به نرخ روز ۲ دلار هم نمی‌شود  و از دولت قبل بدون افزایش ریالی پرداخت می‌شود، اکثریت مردم خواهان شغل و از بین بردن بیکاری خواهند بود تا افزایش مبلغ یارانه ۴۵ هزار تومانی که هر سی روز یکبار به حساب آنها واریز می‌شود اما متاسفانه هر روز شاهد گرانی از جنس تحریم‌های خودی هستیم.